épületek

Kerekded formák világa.

Légiforgalmi váró/társalgó a mecsetek országából.


iStvan | 2012.02.29
2011 július huszadikán adták át a Turkish Airlines Turk Hava Yollari új váróját az isztambuli Ataturk reptér nemzetközi termináljában.

Az Atatürk nemzetközi repülőtér, törökül Atatürk Havalimanı, Törökország legnagyobb repülőtere, mely Isztambul európai oldalán található Yeşilköyben, 15 kilométerre délnyugatra a városközponttól. A repülőteret a köztársaság megalapítójáról, Musztafa Kemal Atatürkről nevezték el.

A repülőtérnek két terminálja van, egy nemzetközi és egy belföldi. A nemzetközi terminált 2001-ben adták át, és a világ egyik legmodernebb termináljának tartják. Mielőtt megnyitották volna, a belföldi terminál látta el mind a belföldi, mind a külföldi forgalmat, emiatt a repülőtér túlzsúfolttá vált.

2000 januárja óta a Tepe-Akfen-Ventures (TAV) társaság működteti a repülőteret, akik 1998 óta több mint 600 millió dollárt fektettek a projektbe. 2005-ben a TAV szerződést kötött a török állammal, hogy 15,5 évig fogja üzemeltetni a repülőteret 3 milliárd dollárért, mely a legnagyobb összegű privatizáció volt az ország történelmében. Az Atatürk repülőtér megosztja a forgalmat a Sabiha Gökçen nemzetközi repülőtérrel, mely Isztambul ázsiai oldalán található.

2004-ben 15,6 millió utas fordult meg a reptéren, akik közül 10,4 millióan külföldiek voltak. 2005-ben becslések szerint 20 millió utast fogadott (12,5 millió nemzetközi). Ez azt jelenti, hogy egy év alatt csaknem 30%-kal nőtt az utasforgalom és 25%-kal a nemzetközi utasforgalom.[2] A repülőtér kapacitása 14 millió nemzetközi és 7 millió belföldi utas ellátáshoz elegendő évente.

A fejlesztésre szüksége is volt az igen dinamikusan fejlődő légitársaságnak, amelyik folyamatosan nyitja a járatait, s növeli prémium utasainak számát. Összesen 179 városba repülnek Isztambulból. A váró 3000 négyzetméteren igazi keleti kényelmet biztosít, s egyszerre 2000 utasnak nyújt kellemes kikapcsolódási lehetőséget két város között.

Hogy kik vehetik igénybe? A Turkish törzsutas-programjának tagjai ezüst szinttől fölfelé, természetesen a business utasok, valamint, mivel a légitársaság immár a Star Alliance tagja, a taglégitársaságok arany és platina törzsutasai.

Szolgáltatások: pihenő privát szobák, zuhanyzók, étterem, tea kert, könyvtár, mozi, hideg- és meleg ételek kaphatók, gyermekeknek játszószobák, tévé és zenerendszerek használata, s természetesen business center és internet hozzáférés is van. Minden várónak megvan a saját jellegzetessége.

A mellékelt fotókból is jól látható a tervezési koncepció alapja a héj a héjban gondolat. A fő tartó/térelhatárolószerkezet által létrehozott tágas belső teret a hagyományos építészeti íves-árkád rendszerrel kombinálni, a meglévő repülőtéri csarnokot intimebbé, otthonosabbá tenni. A sima gömbfelületek által lehatárolt térben a különböző kombinációk létrehozásával kvázi szakaszokat hoztak létre, lehetővé téve a szabad átmeneteket egyikből a másikba.

Ami egységes a komponálásban, az a fényforrásokat rejtő fekete csatornaívek nyíláskeretezése és a megskalpolt gömb felső nyílásának keretezése. Ezzel távlatosan is összhangba kerültek a funkcionális belső szférák. Egyes esetekben a felső, hatalmas kör alakú nyílást belógatott, fényterelő gömbszelettel tömték be, fokozva az ívek uralmát.

Forrás: wikipedia.org; contemporist.com; egekura.nolblog.hu
Fotók: Bülent Özgören

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár



Építési megoldások