Bejelentkezés: Regisztráció Elfelejtett jelszó
A szerző legújabb cikkei:
A távozó Fekete György belsőépítész 85. születésnapját ünnepli a szakma
Sanghaj új innovációs-technológiai székháza
Az Experimentarium kígyózó rézhullámai a dinamizmus jegyében
Novemberben nyit a Jean Nouvel tervezte Louvre Adu Dhabi!
Kráterváros, meteorit beütéssel
Az alapkőletételt ünnepelte az operavilág az Eiffel Műhelyházban
A szegedi zsinagóga ismét a régi
A világ leghosszabb acélvázas hídja Skóciában
Látványos komplex sportfejlesztés indul Újpesten milliárdokból
A XI. kerületi Magyar Szentek Temploma közösségi térrel gazdagodik
Frank Gehry extrém alkotói fantáziájának határait feszegeti LUMA nevű tornyával
Makovecz Imre épületei közül a makói Hagymaház újul meg legelőször
Sajtóbejárás – az Agora Budapest a megvalósulás első fázisában
Címkék: Világörökség, műemlékvédelem, Pannonhalma, Szent Márton-bazilika, John Pawson, Gunther Zsolt


A Pannonhalmi Szent Márton bazilikáról még egyszer
Java 2012. augusztus 30.      
A világörökség helyszíneként számon tartott Pannonhalmi apátság évente 100 ezer látogatót vonz szerte a nagyvilágból. A pannonhalmi monostor csaknem egy évtizede zajló komplex turisztikai vonzerő-fejlesztési programjának méltó befejezése a Szent Márton bazilika ünnepélyes felszentelése.

Rövid cikkünk után még egyszer, bővebben a bazilika augusztus 27-i szenteléséről.

Az EU Regionális Fejlesztési Operatív Programja, illetőleg az Új Magyarország Fejlesztési Terv Nyugat-dunántúli Operatív Programja finanszírozásában 2003-ban az impozáns borászat nyitotta meg a sort, 2004-ben készült el az új fogadóépület és egy erdei út, ezt követően a főapátság belső udvarai éledtek újjá. és megújult az apátság előtti tér burkolata is. 2009-ben biomassza fűtőmű létesült, 2010-ben pedig új látogatóközpontot (benne étteremmel, konferenciateremmel, valamint süllyesztett parkolóval) adtak át az apátság melletti dombtetőn. Az apátsági kertekben szabadtéri színielőadásokhoz alkalmas kicsiny amfiteátrumot építettek, s az arborétumban labirintust alakítottak ki, a gyógynövénykertben pedig hangulatos teaházat építettek, továbbá zarándokházat és kápolnát is.
Az itteni létesítmények összehangolt egységes építészeti karakterét neves magyar építészek és -irodák biztosították, szem előtt tartva a sallangmentes letisztultságot, a funkcionalitás tiszteletét, a környezettel való szimbiózist és a környezettudatos fenntarthatóság szigorú elveit.

Szent Márton bazilika
Történelme
“A jelenleg álló épület az apátság immár harmadik temploma, amely a korábbi épületek falmaradványait rejti. Az első épület felszentelését Szent István király 1002-ben kibocsátott adomány levele datálja. Ebben az oklevélben esik szó arról is, hogy az apátság építését István apja, a 997-ben meghalt Géza fejedelem kezdte el. E korai épületből a főhajót nyugati oldalon lezáró, félkörívű szentély jelenleg padlószint alatt lévő, mintegy 2 méter magas falmaradványa került elő 1994-ben.1137-ben II. Béla király kancelláriájában állították ki azt az oklevelet, amely a pannonhalmi templom első újjáépítéséről számol be. Az utóbbi évek műemléki kutatásai mutatták ki a mai épület falaiban e 12. századi épület jelentős méretű maradványait. A főszentély északi fala mentén, és a déli mellékhajóban minden kétséget kizáróan 12. századi faldarabok találhatók. A déli mellékhajó oldalfala három korai ablak befalazott maradványát is őrzi.A jelenlegi, harmadik templom abszolút kronológiájának egyetlen biztos támpontja az ünnepélyes felszentelésről megemlékező, 1225-ben kiállított királyi oklevél, amelynek alapján az építés befejezését 1224-re szokták datálni. Az első műhely munkájának kell tartanunk az altemplom teljes épületét, a keleti szentély oldalfalait, valamint a három ablakkal és rózsaablakkal áttört zárófalát, a diadalív pilléreket a diadalívvel együtt, s végül a diadalív előtti pillérpár, megépítését. Az első műhely működését egységes tervezői és kőfaragói stílus, kiegyensúlyozott, homogén és világos téralkotás, egyöntetű és pazarlóan bőséges növényi díszítés jellemzi.” (részlet a Wikipédiából.)

A tervezés folyamata
2011-ben Dr Várszegi Asztrik főapát úr felkért egy szakértőkből álló tudományos tanácsadó testületet (TTT), amelynek tagjai Dávid Ferenc, Fejérdy Tamás, Horler Miklós, László Csaba, Marosi Ernő, Takács Imre, Varga Kálmán, azzal a céllal, hogy a szerzetesközösséggel együttgondolkodva közösen fogalmazzák meg a bazilika-felújítás építészeti és művészettörténeti szempontjait, s ezzel elősegítsék a tervezés folyamatát.

“A lényegileg Oros apát idejéből származó osztott templomtér egyszerre fejezte ki a kozmosz, a társadalom és az egyház hierarchikus vízióját, valamint az isteni misztériumokba való fokozatos beavatást.” (www.bencés.hu)
A különböző korszakok egymásra rakódott építészeti jegyeit magán viselő térben a cél a vizuális tisztaság és a funkcionális egység megteremtése. A bazilika belső átalakítását John Pawson világhírű brit dizájnépítész tervezte Gunther Zsolt és a 3h építésziroda közreműködésével, miután Pawson tervezésében már megvalósult egyrészt a csehországi Novy Dvurban található cisztercita kolostortemplom rekonstrukciója, s jelenleg is folyamatban van az augsburgi bazilika helyreállítási munkái. John Pawson szavai a tervezés folyamatáról: „A Pannonhalmi Főapátság bazilikájának rekonstrukciójához készített építészeti javaslat célja egy olyan tér létrehozása, amely ismét alkalmassá válik a szerzetesközösség életének és liturgiájának harmonikus befogadására, miközben a diákok, a helyi közösség, illetve a látogatók változatos használati igényeinek is megfelel. Úgy kívánjuk e célt elérni, hogy a tér használatában sokszor megjelenő improvizatív elemek kiiktatódhassanak, illetve a „történeti bútorraktár” jelleg megszűnjék. A tervezett beavatkozásokkal egy olyan egységes templomteret kívánunk létrehozni, amelyben minden térrésznek, elemnek megvan a maga szerepe, jelentése, és úgy funkcionálisan, mint vizuálisan hozzájárul a fő funkció, az elmélyült imát és meditációt szolgáló tér megteremtéséhez. A terv letisztult formában próbálja újraértelmezni a templom metszetében emelkedő, alaprajzában tengelyesen szervezett terét, amely a szentély és végül a rózsaablak felé irányul, hogy a térnek mint a minden keresztény ember előtt álló útnak az értelmezését hangsúlyozza. A kulcs ennek során egyrészt egy összetett és megfontolt letisztítási folyamat, másrészt a tervezett beavatkozások, illetve a meglévő történeti rétegek gondos kiegyensúlyozása.” (www.bences.hu)
A tér vizuális tisztaságának megteremtése érdekében a 19. században tervezett szószéket lebontották, ezáltal a szertartás helyszínét sikerült megnagyobbítani, s levegősebbé tenni. A belső teret a természetes fény és a mesterséges megvilágítás növelésével még tovább tágították. A nemes anyagok használata kapta a főszerepet, hisz például az új ülőbútorok diófából, a fémkorlátok, mécsestartók bronzból készültek. A dizájnépítész munkáját a korábban említett mindhárom szakrális épületben a bútorok egyéni hangvétele jellemzi. Pannonhalmán egyszerű és ritka anyagot favorizált a tervező, nevezetesen az ónixot, amely fényével, fínomságával, könnyedségével igazi telitalálat! Ez az anyag visszaköszön nemcsak a liturgikus bútoroknál, az új oltárnál, a keresztelőkút alkotóelemeként, de a rózsaablaknál és a szentélyben is. A tervezés egyszerre erősíti a zarándokhely jellegét és kapcsolja be a térbe az abból eddig kissé kieső altemplomot is, mivel ide került az eddigiekben a rend kincstárában őrzött Szent Márton-ereklye. A templom védőszentjének csontját az imádkozásra, az elmélyülésre is alkalmat adó félhomályban szintén itt helyezték el. A templomkapun belüli térbe került a beavatás helye, az ónix keresztelőmedencével. Ennek a térségnek egyik végén a felolvasópulpitus, másikon az oltár kapott helyet; összehangoltan szintén mindkettő következetesen olasz ónixból készült. A XIX. század végén beépített, a korábban pompát mutatni hivatott padlólapokat a tompa fényű, süttői mészkőre cserélték.
Lehetőség lesz a főapátság épületegyüttesének csoportos és egyéni megtekintésére is, a kiépített audio guide rendszer segítségével. Új bejáratot építettek a vendégek részére, akik a bazilika előtti térre érkeznek majd. A lifttel, lépcsőházzal ellátott épület áthidalja a Várkör és a bazilika előtti tér közötti, több mint tízméteres szintkülönbséget. Miközben a vendégek folyamatosan haladnak felfelé, valóságos időutazáson vesznek részt, amint a középkori és barokk kori várfal egy-egy szakaszával szembesülnek egy úgynevezett fénykút segítségével. Ezeket a várfalrészleteket a most folyó munkálatok során tárták fel, korábban csak írásos dokumentumok alapján ismerték földrajzi elhelyezkedésüket.


John Pawson építész röved életrajza:
“John Pawson 1949-ben született a yorkshire-i Halifaxben. Saját irodáját 1981-ben alapítja meg. Munkáiban kezdettől fogva az alapokra koncentrált: a tér, az arányok, a fény és az anyagok megjelenítésére. E témában végzett kutatásait Minimum című könyvében publikálta 1996-ban. Calvin Klein manhattani üzletétől a Cathay Pacific hongkongi VIP-váróján keresztül a Scrager New York-i társasházig számos ikonikus épületet tervezett. A londoni Kew’s Gardens kerti taván keresztülívelő Sackler-hidat tavaly nyitották meg a nagyközönség számára. Pawson érdeklődése a szerzetesi építészet iránt nem újkeletű: 1998-ban bízták meg a burgundiai Sept-Fons apátság szerzetesei, hogy tervezzen otthont egy új közösség számára Csehországban. Hat évvel később szentelték fel a Novy Dvur-i Miasszonyunk monostor templomát.” (www.eu2011.hu)


Forrás: www.bences.hu
www.mno.hu
www.wikipedia.hu
www.eu2011.hu

 

Bővebben a Metszet 2012/6 számában. Előfizetés itt.

Üzenet a szerzőnek Cikk küldése Nyomtatás Vissza a lap tetejére
Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: 4 (7 szavazatból)
Hozzászólások: (Csak teljes jogú tagok szólhatnak hozzá a cikkekhez!)
Eddig még nem érkezett hozzászólás.
OK


DENKMAL
Velux
Austrotherm
Austrotherm
Archmaaik

Médiaajánlat | Impresszum   TervLap ©