sebesp | 2014.06.30
Mesebeli atmoszférát hozott létre a chilei Smiljan Radic a londoni Hyde Parkban, egy barlangot, mely kagylóhéj törékenységével lebeg a zöld pázsit felett.

Viktoriánus bérpaloták és huszonegyedik századi üvegtornyok övezik parkot, ahol a 2000 óta évente megrendezett építészeti bemutatón idén egy nemzetközileg kevésbé ismert chilei építész kapott felkérést a ma már világszerte nagy érdeklődéssel várt pavilon megvalósítására. De a 2014-es munka tervezője nem szereti a sima, fényes felületeket, művének alapgondolatát Oscar Wilde: Az önző óriás című meséjéből merítette, melyben az óriás nem engedi kertjében szabadon játszani a gyerekeket, így kertje a tél birodalmává válik. A gyűrű formájú szerkezet az ősi hajlékok természetes egyszerűségét idézi, és miközben napjaink korszerű technológiáját alkalmazza egyszerre törékeny és lágy, önmagába záródó barlang szerű formája révén a védettség biztonságát közvetíti. A tojáshéj vékonyságú szerkezet hatalmas kőtömbökre állítva a földtől elszakadva képletesen is elveszíti kapcsolatát a valóságtól, a huszonegyedik századi kozmopolita metropolisz lüktetésétől.

„A Serpentine Galery előtti teret mindig is szimbolikusnak gondoltam, melyben a pavilon egy dekoráció, és mint olyan történetileg egy romantikus hely, a különleges dolgok és atmoszférák találkozási pontja.”– meséli Radic a pavilon bemutatóján. Majd arról mesél, hogy puszta kézzel szereti megformálni munkáinak makettjét, így közvetlenebbül tudja átvinni gondolatait a tervezett épületbe. Nem szívesen fordul a számítógépes látványtervezéshez, mert a virtuális modell alakítását sokkal nehezebb abbahagyni, mint a makettekét, amelyekkel körülvéve érzi jól magát. Számára ez olyan fontos, mint amit egy írónak jelenthet a könyvtárszoba az alkotás hátteréül. Célja az volt, hogy a makettek kézműves jellegét az elkészült alkotás is visszatükrözze, mintha egy óriás készítette volna ajándékként Londonnak. Legnagyobb gondban akkor szokott lenni, amikor el kell kezdenie egy új munkát, mindig nehezen találja meg, hogy hogyan is fogjon hozzá. Ilyenkor szokott a hallgatóság soraiban helyet foglaló édesanyjára gondolni, aki le akarta beszélni arról, hogy építész legyen – meséli a kastélynak csak meglehetősen elvontan értelmezhető pavilonban.

A Serpentine Galery Pavilion 2014-es, és sokak szerint eddigi legjobb alkotása a London Festival of Architecture programsorozat keretében nyílt meg június 26-án és október 19-ig ingyenesen látogatható.

Képek:©SP

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások