A Belvedere palota közelében, 59 hektárnyi területen fekvő bécsi főpályaudvar (Hauptbahnhof Wien) építését 2009-ben kezdték el, a korábbi déli pályaudvar helyén. Az építkezés költsége 987 millió euró volt, a környéken áthaladó villamos, metró és helyi vasút vonalának átépítése további 44 millió euróba került. A 12 vágányos pályaudvar mellett 600 férőhelyes autóparkolót, 1000 kerékpár elhelyezésére alkalmas 1600 négyzetméteres tárolót, és 20 ezer négyzetméter területű, kilencven boltot üzemeltető bevásárlóközpontot is kialakítottak.
A számítások szerint néhány éven belül naponta több mint ezer vonat halad át és 145 ezer ember fordul majd meg az új főpályaudvaron. Ez az első olyan bécsi pályaudvar, ahol mind a négy égtájról érkező vonatok találkoznak.
A főpályaudvart részlegesen 2012 decemberében nyitották meg, idén decembertől már nemcsak a helyi, hanem a távolsági vonatok, köztük a Budapestről érkezők is megállnak majd. A nemzetközi forgalom előtt teljes egészében 2015 decemberében nyílik meg.
A pályaudvar fő ismertetőjegye a jellegzetes formájú, 31 ezer négyzetméteres tetőszerkezete. A 200 méter hosszú, 15 méter magas és 120 méter széles perontető építéséhez 7000 tonna acélt használtak fel, éppen annyit, mint a Párizsi Eiffel-toronyhoz. A pályaudvar központi csarnoka 100 méter hosszú és 25 méter széles, a menetrendet mutató kivetítő 40 négyzetméteres. Az akadálymentesített pályaudvaron 29 mozgólépcsőt, 14 személyi és további 5 teherliftet alakítottak ki. Az új pályaudvaron felállították azt az 1873-ban készült, csaknem egy tonnás kőből készült oroszlánt is, ami a korábban itt működő pályaudvart 140 évig díszítette. A pályaudvar környékén, a korábban használt vágányok helyén 550 ezer négyzetméternyi irodahelyiség és 5500 lakás építése kezdődött el.
Négy évvel ezelőtt az épülő pályaudvar mellé egy Bahnorama elnevezésű tornyot emeltek, amelyről követni lehetett a munkálatokat. A csaknem 67 méter magas toronyból, amelyben egy nyolcvan férőhelyes kávézót is kialakítottak, 2010 óta összesen 300 ezer ember tudta megcsodálni az építkezést. A torony felállításának költsége négy millió euró volt, amelynek felét a város, felét pedig az osztrák vasúttársaság állta. A tervek szerint a pályaudvar elkészültével a tornyot máshol újra felállítják.
Forrás: MTI