hír tervek Közlekedési Múzeum rekonstrukciója Liget projekt

A Közlekedési Múzeum eredeti állapotában újul meg 8 milliárdból

Kezdés: 2015 tavasz


Java | 2015.04.15
A Városliget fejlesztését és megújítását szolgáló Liget projekt keretében az új múzeumi épületek létrehozása mellett a meglévő intézmények felújítása is megvalósul 2018 tavaszára. Máris elkezdődött a Szépművészeti Múzeum Román csarnok felújításának előkészületi munkálatai, s hasonló okból 2015. április 15-én bezárt a Közlekedési Múzeum is.

A Pfaff Ferenc által tervezett, impozáns, templomra emlékeztető romantikus-eklektikus stílusban megvalósult épület eredetileg két részből állt: a Hermina úttal párhuzamosan elhelyezett járműcsarnokból és a kupolacsarnokból. A kupola átmérője 25 méter, külső magassága 67 méter, belső magassága pedig 34 méter volt, míg a járműcsarnok belső mérete 90 méter hosszú és 20 méter fesztávolságú, részben üvegtetős épület volt. A múzeum díszes, mintás színes üvegeit Róth Miksa készítette. A Magyar Királyi Közlekedési Múzeum az 1896-os Ezredéves Országos kiállításra 1899-ben nyitotta meg kapuit az európai kontinens egyik első műszaki-közlekedési múzeumaként.

A 2. világháború pusztításait erősen megcsonkított állapotban vészelte át az épület, s maga a torony 40%-a is tönkrement. A múzeum jelenlegi, „végleges” állapotát csak az 1964–1965. évi újjáépítések során érte el – erősen megcsonkított formában. A kor ízlésének megfelelő átépítés során véglegesen elbontották a teljes emeleti részt, beleértve a kupolát is. Lebontásra ítélték emellett a kupolacsarnokot körülölelő saroktornyokat és földszinti tereket is, ezzel egyidejűleg kiszélesítették a ma ismert szélességben a Hermina utat. A megmaradt tereken 1966. április 2-án nyílt meg az új Közlekedési Múzeum. Az épület azonban hamarosan bővítésre szorult, melyre 1979–1985. között került sor. Mivel toldaléképítésre a hegyesszögű, keskeny ingatlanon nyílt csak lehetőség, így a bővítés meglehetősen igénytelenre sikerült. A felújítást követően az intézmény nem csupán eredeti külsejét nyeri vissza, hanem a múzeumi funkciók, a kiállító- és a közönségforgalmi terek is megújulnak, valamint az épület területe térszint alatti kiállítóterekkel is növekedni fog, csaknem 4000 négyzetméterrel. A beruházás tervezett költsége 8 milliárd forint.
A rekonstrukciós munkálatok alatt a látogatók több helyszínen találkozhatnak majd a múzeumban őrzött műtárgyakkal. A Közlekedési Múzeum jelenlegi állandó kiállításaiból egy válogatott kiállítást rendeznek be 1300 négyzetméteren a Bálna épületében a következő három évben. A vasúti járművek a Magyar Vasúttörténeti Parkba költöznek. Ezen felül az Öntödei Múzeumban, az Elektrotechnikai Múzeumban és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Tanulmánytárában is helyet kapnak majd kiállítások.

Forrás:www.mmkm.hu
www.portfolio.hu

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások