Bejelentkezés: Regisztráció Elfelejtett jelszó
A szerző legújabb cikkei:
Kiírták a Budapesti Atlétikai Stadion tervpályázatát!
Kertai László (1943-2013) építész életmű-kiállítása
Bonyolultabb a jövő városa, mint elsőre tűnik
Melyik a hatvanas évek legjobb épülete?
A helyiek támogatásával újranyílt a tihanyi kilátó, újra megkapták az engedélyt!
Megjelent a Velodrom pályázat kiírása
Csorba Zoltán – egy építész életmű a lakókörnyezet, lakásminőség javításának szolgálatában
Amikor a magyar modernisták ismét beveszik Bécset
A Zaha Hadid Architects tervei szerint építenek a kínaiak felhőkarcolót Trump vejének
Statikai terhek – változott a szabvány, itt az új segédlet
Befejezték a Jézus sírja fölé emelt szentély restaurálását Jeruzsálemben
A 300 négyzetméter feletti épületek építésénél is elég az egyszerű bejelentés, és kötelező a kiviteli terv
Március 15.: kik kaptak Ybl-díjat 2017-ben?
Címkék: építési jog, településkép, város, törvény


Módosították a nyári Településképvédelmi Törvényt
Csépé 2016. december 13.      
Lefolytatta a településkép védelméről szóló törvény módosítására benyújtott előterjesztés tárgyalását kedden az Országgyűlés. A javaslat elsődleges céljaként azt jelölték meg, hogy ésszerű keretek közé szorítsák a településképet kedvezőtlenül befolyásoló reklámeszközöket. A Helyi Építési Szabályzatok már csak szeptember végéig használhatók!

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára elmondta: a törvényi szabályozás éveken keresztül a gazdasági és a fogyasztóvédelmi szempontok mentén rendezte a reklámok tárgykörét, ennek eredménye, hogy a gazdasági érdekek és a reklámpiac átvette a településképi tervezést, az ő igényeik alakították a települések arculatát. Ugyanakkor – folytatta – a településképi törvény elfogadásával ez a helyzet alapvetően megváltozott, mivel a törvény eszközöket adott a települések kezébe a "látványkörnyezet formálásához", és a helyi önkormányzatokra bízta a reklámokra vonatkozó követelmények meghatározását.

Rámutatott: tekintettel arra, hogy a tárgykör az egészséges környezethez való alkotmányos alapjoggal közvetlen kapcsolatban áll, annak szabályozása nem adható át az önkormányzatok hatáskörébe, így a reklámokra, a reklámhordozókra és a plakátokra vonatkozó szabályozás pontosítása és kiegészítése vált szükségessé.

Csepreghy Nándor jelezte: a törvény nyári hatályba lépése óta a Miniszterelnökség folyamatosan egyeztetett a szakmai és a érdekképviseleti szervezetekkel. Közölte: a javaslat elsődleges célja a reklámelhelyezés és a településkép-védelem szerteágazó szempontrendszerének összehangolása, a reklámtevékenység és a közösségi érdekek álláspontjának közelítése, valamint a településképet kedvezőtlenül befolyásoló reklámeszközök ésszerű keretek közé szorítása.

A részletszabályokat kormányrendeletben, a helyi specifikációkat pedig az önkormányzatok településképi rendeletében határozzák meg. Az is cél, hogy a folyamat eredményeképpen "a települések életében az esztétikus, harmóniát sugárzó és biztonságos környezet értéknövelő tényezőként jelenjen meg" – ismertette az államtitkár. Elmondta: rögzíteni javasolják, hogy a településkép fokozott védelme érdekében a közterületről látható reklámhordozó és reklám a település értékeit, építészeti arculatát aránytalanul nem sértheti, mérete és mennyisége településképi szempontok szerint ésszerű kell, hogy legyen.

A javaslat a fokozott védelem alatt álló területeken, például világörökségi, műemlékvédelmi, természetvédelmi és NATURA 2000-es területen tiltja reklámhordozó és bármilyen nemű reklám elhelyezését. Emellett kimondja, hogy a reklámhordozó közterületi és magánterületi elhelyezésére vonatkozó szerződés legfeljebb öt évre köthető, és magánterületi ingatlanon legfeljebb egy reklámhordozó helyezhető el, ha a településképi rendelet eltérően nem rendelkezik ismertette az államtitkár.


László Tamás, a Fidesz-frakció vezérszónoka szerint az életminőséget is befolyásolja a települések külső képének esztétikai minősége, mára azonban a "vizuális környezetszennyezés fogalmát" is a kimeríti a reklámok mennyisége. Felhívta a figyelmet arra, hogy ez a kezdeményezés nem egyedülálló a világban, hiszen 2006-ban például a brazíliai Sao Paolo kezdett bele egy olyan programba, amelynek eredményeképpen 15 ezer órásplakátot távolítottak el a városból, de az európai országok közül például Franciaországban a műemléki területeken tiltják a reklámok elhelyezését, Barcelonában pedig övezetenként szabályozzák a reklámhordozók megjelenését.

Kiemelte: kiemelt védettséget kapnak a világörökségi helyszínek, a történelmi emlékhelyek, a temetők, a régészeti érdekű területek és a természetvédelmi területek, ugyanakkor a javaslat nem érinti a közutak környezetében elhelyezett reklámokra vonatkozóan, közlekedésbiztonsági céllal meghatározott rendelkezéseket. Elmondta azt is: a javaslat a törvényi és rendeleti szintű szabályok megszegésének szankcionálására külön bírságot intézményesít.

(MTI)
 

A törvényjavaslat itt olvasható, érdemes kiemelni, hogy " A helyi építési szabályzat - a főváros esetében a kerületi építési szabályzat, illetve a fővárosi önkormányzat által megállapított építési szabályzat – településképi követelményeit, valamint az építészeti örökség helyi védelméről szóló, a reklámok, reklámberendezések és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról szóló, és a településképi véleményezési, illetve a településképi bejelentési eljárás sajátos jogintézményekről szóló önkormányzati rendeletet (...) 2017. szeptember 30-ig lehet alkalmazni

Üzenet a szerzőnek Cikk küldése Nyomtatás Vissza a lap tetejére
Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: -2 (3 szavazatból)
Hozzászólások: (Csak teljes jogú tagok szólhatnak hozzá a cikkekhez!)
Eddig még nem érkezett hozzászólás.
OK


Velux
Austrotherm
Austrotherm

Archmaaik

Médiaajánlat | Impresszum   TervLap ©