Bejelentkezés: Regisztráció Elfelejtett jelszó
A szerző legújabb cikkei:
Kiszivárogtak napjaink legnagyobb hatású építészének látványtervei
Ház, de nem annyira
Épül a Zaha Hadid tervezte városnegyed Pozsonyban
Luxushotel gabonasilóban
Lemerültek a telepek? Megérkezett az akkumulátor töltő – emberi felhasználásra
Szenzációs bejelentés: Nem lesz Közlekedési Múzeum a Városligetben
Egy lepukkant 60-as évekbeli lakótömb felújítása Mies van der Rohe díjat ért az idén
Olcsó villa minimalista bunker-stílusban
Bemutatták a Belváros új sportközpontjának látványterveit
Napelemes cserepet az autógyártótól?
Elkészült a Skypark irodaház, a Nokia új budapesti fejlesztőközpontja
A méret a lényeg? Magasabb felhőkarcolót szeretne a főépítész Lágymányosra
Végy 900 darab műanyag széket, és ...


Égben lebegő felhőkarcolót húznának Manhattan fölé
sebesp 2017. március 29.      
Építészeti gegekből aligha lehetett hiányérzetünk az utóbbi időben, de ez az ötlet minden képzeleten túlszárnyal. Egészen pontosan a világűrig, állítólag onnan olcsóbb belógatni egy felhőkarcolót New York fölé, mint helyben megépíteni. Persze Dubaj sem maradhat ki egy ilyen történetből.

A New York-i Clouds Architecture Office tervezőiroda építészeti koncepciója szerint az Ostap Rudakevych építész nevével fémjelzett Analemma Torony egy olyan felhőkarcoló-ötlet, amihez foghatót még nem látott a világ.

Úgy tűnik, hogy Ostap Rudakevych, a Clouds Architecture Office társalapítója, a Pratt Institute professzora, számos egyetem vendégoktatója, a NASA marsi telepek tervezésére kiírt pályázatának nyertese (ezzel kapcsolatban lásd F. Tóth Benedek írását, valamint Katona Vilmos előadását) nem a levegőbe beszél, amikor azt állítja, lehetséges olyan felhőkarcolót építeni, ami nem a földön áll, hanem egy Föld körül keringő aszteroidáról csüng alá.

Az Analemma Torony felfüggesztései rendszerét Univerzális Orbitális Támasztékrendszernek keresztelték (Universal Orbital Support System – UOSS), aminek lényege, hogy egy űrben befogott, majd a Föld körül geoszinkron, azaz a Föld forgásával megegyező haladási irányú pályára állított aszteroida lenne az épület alapja. A kb egy nyolcas alakot leíró geoszinkron orbitális pálya előnye, hogy az űrből lelógatott épület képes lenne napjában kétszer ugyanazon földrajzi hely felett elhaladni, amit kijelölnek számára.

Amennyiben az előterjesztés szerint excentrikus geoszinkron pályára állítják, akkor oda-vissza vándorolhatna a függőtorony a Föld északi és déli féltekéje között, úgy hogy pályája leglassabb szakasza – a nyolcas teteje – New York fölé esne.

Az aszteroidáról nagy szilárdságú kábeleket bocsátanának a Föld felszíne felé, és ezekre a kábelekre függesztenék az épületet. Mivel az építkezés a levegőben zajlana, bárhol a világon megoldható lenne a konstrukció, és az épület elkészülte után a kívánt helyre lehetne mozgatni az egész komplexumot aszteroidástól, kábelestől, felhőkarcolóstól.

A Clouds Architecture előterjesztése Dubajt jelöli meg mint lehetséges építési helyszínt, mondván az Egyesült Arab Emírségek metropoliszának komoly tapasztalatai vannak a felhőkarcoló építésben, ráadásul olcsóbban tudnak építeni, mint a New York-i cégek.

A torony energiaellátását napelemek biztosítanák, amik a légkör felső, ritkás rétegei fölött elhelyezkedve folyamatosan napsütésben részesülnének nappal. A vizet a felhőkből nyerné a felhőkarcoló, és tisztítva, szűrve újra fel is használná.

A tornyon belül elektromágneses elven működő liftek szállítanák a lakókat, amivel a kábeles liftek magasság és súlykorlátozásait el lehet kerülni, állítja a koncepció leírása.

Hogy mikor és hogyan lesz a koncepcióból valóság? Rudakevych az NBC-nek így nyilatkozott: “Ha az építészet történetét nézzük, azt látjuk, hogy egyre magasabbá és könnyebbé váltak az épületek az évezredek alatt. Az elmúlt két évszázadban a repülés és az űrrepülés korába léptünk. Hisszük, hogy csak idő kérdése, és az épületek elvesztik földi alapjukat.”

Forrás: Index.hu

(Azt azért tudni lehet, hogy a jelenleg nem ismert olyan anyag, ami akár önmagát is elbírná ilyen hosszban. Persze attól álmodozni lehet, a látványtervek – "blöffök" – elbírják, a karbon nanocsöveket pedig fejlesztik – a szerk.)

Üzenet a szerzőnek Cikk küldése Nyomtatás Vissza a lap tetejére
Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: 6 (3 szavazatból)
Hozzászólások: (Csak teljes jogú tagok szólhatnak hozzá a cikkekhez!)
Eddig még nem érkezett hozzászólás.
OK


Velux
Austrotherm
Austrotherm

Archmaaik

Médiaajánlat | Impresszum   TervLap ©