hír épületek tervek cikk Budapest

A méret a lényeg? Magasabb felhőkarcolót szeretne a főépítész Lágymányosra


sebesp | 2017.05.08
Magasabbra tervezve jobban mutatna Budapest első igazi felhőkarcolója – írja a magyaridok.hu

Míg az ellenzők szerint egyáltalán nem kell, és zavarná a város látképét a Kopaszi-gáttól nyugatra tervezett 120 méteres magasház, a kerület főépítésze szerint a hazai szabályozások miatt egy magasabb, 150 méteres felhőkarcoló mutatna igazán jól (ami egyebkent a hivatalos felhőkarcoló limit). A múlt heti vitafórumon kiderült: a BudaPart beruházója megtervezi az úgynevezett fonódó 2 villamosvonalat. A félmillió négyzetméteres, 2000-2500 lakást is magában foglaló újbudai beruházás legkorábban egy év múlva kezdődhet meg.

Különleges építészeti megoldás kell, hogy ne egy doboz épüljön fel – mondta Takács Viktor a Lágymányosi-öbölbe tervezett 120 méteres magasházról szóló múlt szerdai nyilvános vitán. Az LMP által szervezett fórumon Újbuda főépítésze úgy fogalmazott: a hazai építésügyi szabályozás miatt nem tud olyan karcsú lenni a tervezett toronyház, mint más európai vagy tengerentúli városokban felépült társai. A problémát az jelenti, hogy a kötelező elemek – sok lift, lépcsőház, bonyolult megoldások – miatt túl széles tornyot kell építeni. Megjegyezte: egy 40 emeletet meghaladó, 150 méter magas épület mutatna jól a hazai építési szabályokat figyelembe véve.

A kihívás nagyságát jól mutatja, hogy a beruházó Property Market nyolc, nemzetközileg is elismert tervezőirodát hívott meg, hogy egy ikonikus, szoborszerű épületet tervezzenek, de a pályázaton nem találtak maradéktalanul megfelelő tervet. Az is kiderült, hogy egy ilyen épület 2-2,5 év alatt felépíthető. A főépítész szerint az előkészületek is ugyanennyi időt vesznek igénybe, amiből már letelt 1-1,5 év. – Ha megfelelő érdeklődés mutatkozik a kínált ingatlanok iránt, legkorábban egy év múlva indulhat az építkezés – tette hozzá. Takács Viktor kitért a teljes BudaPart beruházásra, ami 2000–2500 lakást eredményez 250–300 ezer négyzetméter szintterületen, a teljes fejlesztés 8-10 év alatt fejeződhet be. – A félmillió négyzetméteres hasznos területen a lakásokon kívül irodákat, szállodát, parkolókat, kereskedelmi területet hoznak létre. Mintegy 30 ezer ember lakik, dolgozik, vásárol majd a területen – közölte.

Bardóczi Sándor tájépítész a vitában azt hangsúlyozta: bár Újbuda hálós térszerkezete predesztinálná a kerületet magasház befogadására, a kötött pályás és egyéb tömegközlekedési kapcsolatok kiépítetlenek. Takács Viktor ennek kapcsán elmondta: az úgynevezett fonódó 2 villamosprojektet a XI. kerület vette elő újra, a vonal a Gellért térnél ágazna ki, majd a Műegyetem, az Infopark előtt húzódna, és a Budafoki út–Dombóvári út kereszteződéséig épülne meg az első ütemben. Az is kiderült: a vonal megtervezését az ingatlanberuházó vállalta, a kivitelezés finanszírozásán pedig a kerület és a főváros dolgozik. Sőt, a tervek szerint vasúti megálló is lehet a Kopaszi-gáttól északra, a Kelenföld–Ferencvárosi pályaudvar közötti szakasz budai hídfőjénél.

A beruházó azonban nem szándékozik a jelenleg hatályos Településrendezési szabályok módosítását kezdeményezni és a BudaPart legmagasabb épületének fejlesztését a jelenleg hatályos magassági szabályok figyelembevételével – 120 méter – tervezi – nyilatkozta a fórum kapcsán Árendás Gergely, a Property Market ügyvezető igazgatója.

Forrás: magyaridok.hu

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások