Bejelentkezés: Regisztráció Elfelejtett jelszó
A szerző legújabb cikkei:
Hatalmas kórházfejlesztések jönnek Budán
Tate St. Ives: Galéria az óceánparti sziklákban
Jégcsarnok is épül a Déli pályaudvar területének egy részén
Falak és pillérek nélkül: Steve Jobs Theatre
A macskabarát költők háza
A "2000 fagylaltosvödör" projekt
Zürichben nyit irodát a Bord Építész Stúdió
Lerakták a Pannon Park alapkövét Budapesten
A Hagymatikum tanuszoda korszerűtlen, mélyíteni nem lehet, bontani nem szabad
Újjászületik Párizs legjobban utált felhőkarcolója
A producer háza
Hyatt Hotel lesz a Párisi udvar felett
Dubajnak kell egy Velence, és meg is építi magának
Címkék: Budapest, Zoboki Építésziroda


Befejeződött a zugligeti Lóvasút állomásépület újjáépítése
sebesp 2017. szeptember 16.      
Zoboki Építésziroda tervei alapján befejeződött a zugligeti Lóvasút 150 évvel ezelőtt épült ikonikus végállomásának újjáépítése.
A műemléket eredeti állapotának megfelelően, de a mai kor követelményeihez igazítva építették újjá. A svájci villa stílusú egykori villamosmegálló korhű helyreállításán és a díszítőelemek megmentésén mintegy 20 építész és szakági tervező dolgozott. Az épület teljes műemléki felújítása, a pinceszint beépítése és egy új épületrész kialakítása a meglévő műemléki épület mögött a Zoboki Építésziroda tervei alapján 2016 decemberében indult el.

A Zugligeti út 64. alatt található, országos műemléki védelem alatt álló egykori lóvasútállomást így a Normafa rehabilitációjának részeként a magyar állam 600 millió forintos és az Európai Gazdasági Térség (EGT) Alap 300 millió forintos támogatásával újítatta fel az önkormányzat, amely a fennmaradó részt állta a több mint egymilliárd forint összköltségvetésű fejlesztési projekthez.

A tervezéskor az épület minden meglévő szerkezeti és díszítő elemét felmérték, majd a kivitelezési szakaszban minden darabot egyenként vizsgáltak meg. A menthető elemek restaurálás, konzerválás után visszakerültek az eredeti helyükre, a súlyosan károsodott darabokból viszont azonos anyagból, azonos formában legyártva másolatot készítettek. Az épület gyönyörűen megmunkált részeinek - kő járófelületek, a tető oromzatok gazdagon cizellált famunkái, díszesen faragott fa és kovácsoltvas korlátok - nagy része megmaradt, őrizve a 19. század végi kézművesipar hagyományait.

Zoboki Gábor építész szerint az épület leglátványosabb része a két pavilon közti hajdani perontér és tetőszerkezete, amely az 1920-as majd 1940-es éveiben történt utólagos beépítés miatt teljesen "elveszett". Az egykori utasvárót a régi fényképek alapos tanulmányozásával és korabeli hasonló épületek szerkezeteinek elemzésével rekonstruálták úgy, hogy a korábban oldalról nyitott várakozó csarnokot a tervezők hatalmas üvegfalakkal zárták le. Így egyrészt a hajdani tér újra átélhetővé vált, másrészt az épület egyben látványos, használható belső teret is nyert. Az új tetőszerkezet egyedi mérnöki konstrukció, a megmaradt fedélszéket elemeire kellett szétszedni, majd alapos vizsgálat után újították fel a teljes szerkezetet.

A megújult épületbe költözik a Hegyvidéki Helytörténeti Gyűjtemény, továbbá időszaki kiállításoknak, a Normafa alsó kapujaként információs pontnak, valamint vendéglátóhelynek is biztosítanak helyet. A hegyoldalba vájt új épületrészt egyebek mellett multimédiás oktatóteremként, tudományos kutatóhelyként, filmvetítések és kisebb konferenciák helyszíneként lehet majd használni.

MTI / Fotó: Demecs Zsolt/MTI
Üzenet a szerzőnek Cikk küldése Nyomtatás Vissza a lap tetejére
Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: -2 (3 szavazatból)
Hozzászólások: (Csak teljes jogú tagok szólhatnak hozzá a cikkekhez!)
Eddig még nem érkezett hozzászólás.
OK


Velux
Austrotherm
Austrotherm
Archmaaik

Médiaajánlat | Impresszum   TervLap ©