Java | 2017.11.13
Kettős évforduló hívta életre a kiállítást! Az egyik legnagyobb magyar hídtervező Feketeházy János 175 éve született, és 90 éve hunyt el. Munkássága egyedülálló volt a századfordulón, ahogyan alkotásai, speciális tetőszerkezetei, vagy hídjai, melyek ma is meghatározzák városaink arculatát!

Feketeházy Jánosnak, a MÁV egykori főmérnökének aktív életszakasza egybeesett a dualizmus korával, azzal az időszakkal, mikor sok ezer kilométernyi vasút és sok száz híd épült Magyarországon. Az életmű jelentőségét kiválóan szemlélteti, hogy 1870 és 1912 között minden MÁV hidat ő tervezett, vagy közreműködött a tervezési folyamatban. Az ő munkássága jelentette a nagyobb folyók feletti magyar hídépítés kezdetét; olyan hidakat tervezett, mint az (első) Összekötő vasúti híd, a fiumei forgóhidak, a komáromi Erzsébet híd, az esztergomi Mária Valéria híd, vagy fő műve, a Szabadság híd, mely az első olyan híd volt Budapesten, amit magyar tervező épített és magyar alapanyagokból készült.

Feketeházy számos más területen is maradandót alkotott: újfajta vasbeton tetőszerkezet, hadihíd és egy váltóállító készülék szabadalmai fűződnek a nevéhez. Mindemellett tervezett lakóházat, és az ő nevéhez fűződik az Operaház, a Vámház (a mai Budapesti Corvinus Egyetem), valamint a Keleti pályaudvar tetőszerkezetének tervezése is. Az Operaháznál 1884-ben sarló alakú főtartókat tervezett, a Keleti Pályaudvar tetőszerkezete pedig Európában addig szokatlan módon tömör, azaz nem rácsos főtartóval épült meg.

A Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményben 2017. október 26. és 2018 március 31. között látható kiállításon eredeti hídelemek, nagy méretű hídmodellek, szemléltető eszközök, fényképek és dokumentumok mutatják be az egyik legnagyobb magyar hidász életét és jelentősebb műveit. A tárlat a hidak életét, valamint azoknak az adott térség, város fejlődésében betöltött szerepét is végigköveti.


Forrás: www.szeretlekmagyarorszag.hu

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások