Bejelentkezés: Regisztráció Elfelejtett jelszó
A szerző legújabb cikkei:
Liget Budapest Projekt: még az idén megkezdődik a Néprajzi Múzeum új épületének kivitelezése
Használjuk a Nap erejét a tetőnkkel!
Tervezési hibák és építészeti megoldások
Felhívás a kulturális örökségvédelmi elismerések 2018. évi kitüntetettjeinek jelölésére
Tarlós: a városépítés Ferencváros jelenkori történetének erős pillére
Átadták az MMA idei oktatási díjait
Elhunyt Csontos János
Passuth Krisztina művészettörténész kapta a Moholy-Nagy-díjat
Innovatív fejlesztés előtt a térségi tervezés
Szeneczey Balázs: az ingatlanfejlesztések értéke idén meghaladja a 2 milliárd eurót
FAKRO fusion – before & after – 10 000 euró összdíjazású nemzetközi építész pályázat
Megszületett az eredmény: a Nagy Csaba-Pólus Károly páros és Sajtos Gábor kapta Budapest Építészeti Nívódíját
Fókuszban a padló
Címkék: Hörmann, ajtó, Top Mountain Crosspoint


Minden, egy tető alatt: Top Mountain Crosspoint
droID 2017. november 15.      
Az osztrák Hochgurgl magaslatra épült ház egy fedél alatt négy különböző rendeltetésű helyiséggel várja a látogatókat. Az ilyen magasságban kihívást jelentő, tűzvédelemre vonatkozó speciális követelményeket optimálisan teljesítették a különböző Hörmann toló- és acélkapuk használatával.

A Top Mountain Crosspoint, azaz Európa legmagasabban (2175 m) fekvő motorkerékpáros múzeuma is a kompromisszumok nélküli minőséget garantáló Hörmann termékek mellett döntött. Összességében – az autodidakta tiroli építésszel, Michael Brötz-cel közösen, a motorsport-rajongó Alban és Attila Scheiber egy egyedülálló építményt hozott létre, amely a hagyományos építőművészeti kultúrát egy időtlen, modern építészeti nyelvre fordítja.

A Timmelsjoch magas alpesi út egy népszerű és igényes panorámaút, amely összeköti az osztrák Ötztal-völgyet az Olaszországban található dél-tiroli Meránnal. A részben magántulajdonban lévő utat a Scheiber család tulajdonolja, akik az Ötztal-völgy idegenforgalmi úttörői lettek azzal, hogy még 1881-ben megépítették a régió első hegyi kunyhóját. Ezt a családi hagyományt Attila és Alban Scheiber ma is folytatják. Nemcsak a környezetük infrastruktúrájának továbbfejlesztése mellett kötelezték el magukat, hanem szenvedélyes motorsport-rajongók is. A múzeummal kapcsolatos álmuk egy ritka motorokból és autókból álló gyűjtemény megszerzése után kezdett körvonalazódni.

 

Lendülettel és könnyedséggel

2012-ben egy építészeti pályázatot írtak ki, amelyre Michael Brötz – egy fiatal tiroli tervező, aki valóságos autodidakta az építészet területén – egy olyan tervvel nevezett, amellyel legyőzte a helyi tapasztalt építészeket, így tervének megvalósítására kapott megbízást. A mozgás témáját – legyen szó akár sílécekről, snowboardokról, kettő vagy négy kerék meghajtású autókról – egy elsöprő épületszerkezetté formálta, ami beleolvad a környezetébe. A projekt legnagyobb kihívása a négy különböző funkció megfelelő összehangolása volt, további nehézséget jelentett az egységes kialakítás megvalósítása, valamint az, hogy a nagy volumen ellenére könnyedséget sugározzon az építmény.

Az épületben található múzeum a teljes 6060 négyzetméternyi terület felét foglalja el. A földszintet acélbetonból valósították meg, míg a legfelső szint faszerkezet-alapú. A homlokzat alsó lábazata lapos zsindelyekkel van burkolva, az erősen vízszintesen strukturált, durva vörösfenyőfa homlokzat pedig a völgy felé ível. Van tehát itt regionális és modern elem egyaránt anélkül, hogy a túlzott technicizmus vagy a rusztikus stílus uralkodott volna el.

Egy tematikus étteremet is kialakítottak panorámás terasszal, egy felvonó-állomással, illetve a Timmelsjoch autós panorámaút fizetőállomása is helyet kapott itt.

 

A legkorszerűbb tűzvédelem: a Hörmann a megoldás

Az épület szívében található az új Kirchenkar-kabinos lift völgyállomása, amely az épület kétirányú optikai kontrasztját alkotja. A kialakítás letisztult. Az épületrész középpontjában a felvonó-rendszer technikai esztétikája áll. A legfelső emeleten egy híd összeköti a múzeumot az étteremmel, ezáltal létrejött egy házon keresztülvezető körút.

A Top Mountain Crosspoint felépítése különleges tűzvédelmi intézkedéseket igényelt a különböző épületrészek tűz esetén történő elkülönítéséhez. A követelményeknek való megfelelés érdekében Hörmann T30 tűzgátló tolókaput telepítettek. A legfelső emeleten az éttermi galéria felé telepített tolókapu tökéletesen illeszkedik az általános megjelenéshez, miközben látható minden látogató számára.

A földszintre Michael Brötz olyan tolókaput választott, amely majdnem láthatatlanul, a fal belsejében elhelyezkedő mélyedésen található. Ez lehetővé teszi a falak egységes kialakítását az átjáró körül, anélkül, hogy egy kapu futna a falak előtt, ezzel megbontva az összképet. Ily módon az épület falait egységesen fával boríthatták. Normál működés esetén a Hörmann FST tűzgátló tolókapu minden változata lehetővé teszi a teljes átjáró szélességet, tűz esetén pedig automatikusan tűzszakaszok keletkeznek az épületen belül.

A Top Mountain Crosspointba beszerelt kapukat optikai és akusztikus riasztórendszerrel valamint személyi átjáróajtókkal látták el, amelyek biztosítják a menekülési útvonalat az épületen belüli személyek számára.

Ezenkívül, a motorkerékpár-múzeumban a Hörmann egy- és kétlevelű, tűzálló STU kapukat szereltek be, hogy biztosítsák a szükséges tűzvédelmi követelményeket, például a raktárak és a szervizhelyiségek számára. A különösen jó minőségű acél kapuk felső ajtókkal vannak ellátva és egyenletes megjelenésűek.

 

Őshonos vörösfenyőből készült ritkaságok

Természetes anyagok dominálnak a múzeumban és az étkezőkben is. A tetőszerkezethez ragasztott lucfenyőből készült tartóelemeket használtak, amelyek elrendezése hasonlít a gerincoszlop bordáira. Az étterem belső terében újrahasznosított vörösfenyőt használtak. Az újrahasznosított faelemeket vízszintesen, függőlegesen és perforáltan helyezték el, ami kényelmes, mégis élénk hangulatot teremt. Ezzel szemben a kiállítási terület padlói és falai új, olajozott vörösfenyőfából készültek.

Az egyszerűsített burkolat hozzájárul a kiállított tárgyak dinamikus jellegéhez, és kapcsolatot teremt az épület külsejével. Az árnyékolók csak mérsékelten engedik be a napfényt az épületbe, hogy az alpesi panoráma ne terelje el a látogatók figyelmét a motorkerékpár- gyűjteményről. Itt több mint 230 nemzetközi klasszikus motorkerékpár és számos autóritkaság van kiállítva. A kiállítás végén a látogatók egy teraszra jutnak, amely páratlan kilátást nyújt a völgyre és a fizetőállomásra. Annak érdekében, hogy az autópályadíj kezelése mellett megbirkózhassanak a balesetekkel is, a helikopter-leszállóhely és az elsősegély-berendezés díját is beépítettek az úthasználati díjba.

Utóbbiakhoz két automatikus működésű, ALR F42 típusú Hörmann szekcionált kapu biztosítja a szükséges helyet. A különösen karcolásálló, és ebben az esetben áttetsző színű Duratec szintetikus üvegezés lehetővé teszi a fény beszűrődését a helyiségbe, miközben adatvédelmi képernyőként is szolgál. A Top Mountain Crosspoint egy kivételes épület, különleges formával és számos felhasználási lehetőséggel egy egyedi tájon. Legyen szó télről vagy nyárról, az Ötzal-völgy egyre nagyobb népszerűséget nyer a motorkerékpár- és autórajongók, síelők, hegyi- és építészeti rajongók körében.

 

Építési panel:

Helyszín: Hochgurgl

Tulajdonos. | Befektető: Hochgurgler Liftgesellschaften GmbH

Méret: teljes térfogat 26000 köbméter, bruttó alapterülete: 6500 négyzetméter

Kiállítási terület: 3000 négyzetméter

Verseny: 12 | 2012, 1. hely

Építési idő: 04 | 2015 - 11 | 2015, belső szerelvények

Múzeum: 11 | 2015 - 04 | 2016

Vezető: ARGE ellenőrzőpont

Építészet, belsőépítészet, design: BRÖTZ, Építészet-design-artwork, Michael Brötz

Végrehajtás tervezése, pályázati felhívás: MADECO Ingenieur GmbH

Építésfelügyelet: PLAN_B GmbH

Hörmann termékek: Tűzálló STU acél kapuk T30 tűzvédelmi funkcióval, egy- és kétlevelű, blokk keretekkel, RAL 7016-al bevonva; tűzgátló FST tolókapuk T30 tűzvédelmi funkcióval, egyszárnyú kivitelben, normál vezetés a vezető profilban, süllyesztés és süllyesztés a mélyedésben, személyi átjáróval a közepén, optikai és akusztikus riasztórendszerrel tűz esetén; ALR F42 szekcionált kapuk kezelővel, alumínium profilokkal és Duratec üvegezéssel.


(x)

Üzenet a szerzőnek Cikk küldése Nyomtatás Vissza a lap tetejére
Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: -2 (1 szavazatból)
Hozzászólások: (Csak teljes jogú tagok szólhatnak hozzá a cikkekhez!)
Eddig még nem érkezett hozzászólás.
OK


Velux
Austrotherm
Austrotherm
Archmaaik

Médiaajánlat | Impresszum   TervLap ©