*_deleted_*_Demeter Kornél | 2011.11.24
Nem is oly régen nagyapáink még tervrajz nélkül építkeztek. Mára azonban szinte elképzelhetetlenné vált, hogy valaki tervező szakember és statikai számítások nélkül fogjon hozzá építkezni. A háromdimenziós látványterv ma éppen azt az utat járja be, mint elődje, a tervrajz.

Néhányan teljesen hiábavaló dolognak, felesleges pénzkidobásnak tartják a látványterv készítését – éppen úgy, mint annak idején a tervrajzot. Mások viszont – legyenek megrendelők, vagy tervezők – felismerték már kétségbe vonhatatlan előnyeit. Bizonyos esetekben valóban szükségtelen, ám gyakran óriási segítséget nyújthat mind a megrendelőnek, mind pedig az építésznek, a tervezőnek, illetve a kivitelezőnek.

Amikor jól jön a látványterv

Talán nincs is olyan építész szakember, aki ne találkozott volna azzal az elkeserítő helyzettel, mikor egy lakóház elkészülte közben (vagy rosszabb esetben utána) derül ki, hogy a megrendelő nem pont azt szeretné, amit előre megbeszéltek. Ez néhány esetben abból fakad, hogy az építtető időközben meggondolja magát, de leggyakrabban csupán arról van szó, hogy a tervrajz alapján az ügyfél nem azt képzelte el, ami a valóságban létrejött.

Noha egy tervezéssel és kivitelezéssel foglalkozó szakember számára – aki ugyebár ezt tanulta – teljesen nyilvánvalóak a tervrajzon látott dolgok, ugyanakkor el kell fogadnunk, hogy nem mindenkinek adatott meg a térlátásnak és a szakmai hozzáértésnek ez a szintje. Sok megrendelő elismeri ugyan, hogy nem érti pontosan a tervrajz minden betűjét, de sokan vannak azok is, akik egyszerűen mást látnak bele az adott tervbe, mint amit az valójában tartalmaz. Ebből születnek a legrosszabb félreértések, amik természetesen mind a szakembernek, mind pedig a megrendelőnek felesleges bosszúságot, és gyakran többletköltséget okoznak.

A háromdimenziós látványtervvel nem csak ezt a kínos helyzetet lehet elkerülni, de számos ponton finomíthatóvá, az ügyfél szája íze szerint igazíthatóvá válik a közös munka. Vegyük például a homlokzat színét, vagy éppen a tetőcserepek fajtáját. Egy mindenre kiterjedő tervdokumentáció szavakban ugyan tartalmazza ezeket az adatokat, ám nem engedi látni a végleges eredményt. Valljuk be, még a leggyakorlottabb szakember sem tudja pontosan megmondani, hogy bizonyos típusú lábazathoz mennyire fog passzolni a kiválasztott homlokzatszín, netán a terasz burkolata, vagy a tető. Elképzeléseink persze vannak, de az egyre extravagánsabb homlokzatszínek, vagy egyéb építőanyagok megjelenésével egyre inkább elbizonytalanodunk mi magunk is.

A látványtervvel tehát nemcsak óriási szívességet teszünk magunknak és a megrendelőnek  egyaránt, de egyfajta plusz szolgáltatással is segíteni tudjuk ügyfelünk építkezését. Természetesen ezzel rajta segítünk a legtöbbet, de nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy az elégedett ügyfélnél jobb reklám nem létezik, és a mai világban bizony nem árt, ha a konkurencia előtt tudunk járni néhány lépéssel.

A látványterv üzenete

A fenti igazságot felismerve alig akad ma olyan tervező szakember, aki ne tudna kezelni valamilyen látványtervező programot. Bátran kijelenthetjük, hogy egyre távolabb kerül az élvonaltól az, aki elmulasztotta az önképzés ezen fejezetét, vagy nem dolgozik együtt egy látványtervező irodával. A látványterv azonban – mint minden külsőség – üzenetet is hordoz magában, amit leendő ügyfeleink tudatosan, vagy tudat alatt befogadnak.

Nyilvánvalóan nem jó megoldás, ha a szolgáltatásaink között nincs látványtervezési lehetőség, hiszen ezzel azt üzenjük az egyre inkább modernizálódó társadalomnak, hogy őskoriak, lemaradottak, fásultak vagyunk. Nem egy kiváló szakember bukott már el azon, hogy szakmai ismertének biztos tudatában nem hallotta meg az idők szavát, így az ügyfelek – számára érthetetlen módon – a kevésbé gyakorlott, de modernebb látásmódú kollégát választották.

Bármilyen meglepő azonban, a rossz minőségű, összecsapott látványterv még rosszabb bizonyítványt állít ki rólunk, mint a látványterv hiánya. Ezzel nem csak azt az üzenetet közöljük leendő ügyfeleink felé, hogy nem különösebb érdekel minket a dolog, és csak kényszerűségből nyújtjuk ezt a szolgáltatást, de sokszor még anyagi helyzetünkre is – tévesen, vagy helytállóan, szinte mindegy – következtet belőle a megrendelő. A legveszélyesebb mégis az, ha egy csúnyán elkészített egyszerű látványtervből az ügyfél azt olvassa ki, hogy egyéb munkáinkra csupán ennyire vagyunk igényesek.

Igaz tehát a mondás itt is, miszerint ha már csinálunk valamit, azt csináljuk jól. Egy igazán profi látványtervező program valóban "nem két fillér", és az elsajátítása is komoly erőfeszítést igényelhet, de amikor már kedvünkre válogathatunk a megbízások között, nem fogunk erre gondolni. Az igényes látványterv mellé érdemes olyan modult is választani, ahol az ügyfél a kész látványterven saját maga változtathat meg bizonyos dolgokat akár képzettség nélkül is, mint például a fal színe, a tetőcserép, az ereszcsatorna, netán a járda burkolata. Egy ilyen szolgáltatással könnyedén a konkurencia elé tudunk vágni. Mert bármilyen hihetetlen, a mai válságos időkben is vannak olyan szakemberek, akik megválogathatják ügyfeleiket.

Demeter Kornél

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások