Bejelentkezés: Regisztráció Elfelejtett jelszó
A szerző legújabb cikkei:
Kulturális Örökség Európai Éve
Acélos megoldások: Ruhagyártól a gyümölcsfeldolgozóig
Liget Projekt: helyreállítják a városligeti Rondó eredeti funkcióját is
Átadták a gödöllői Prime Rate Irodaházat
Kiállítással emlékeznek a Pesti Vigadó elődjére, az egykori Redoute-ra
Öko-létformák
Rados Jenő hagyatéka – kiállítás a Fugában
Elhunyt Csák Máté okleveles építészmérnök, festőművész
Terítéken a Király
Los Angelesben tartották az amerikai templombezárásokról készült magyar dokumentumfilm világpremierjét
Hullámzó teljesítmény után erősödhet az építőipar
Megújul a városligeti park
Egyedülálló organikus dizájn a HillSide-ban
Címkék: Etyek, Tarján, kerékpárút, alagút, M1


Műszaki különlegesség az M1-es alatt
Országosan is egyedülálló kerékpáros alagút Pannónia Szívében
droID 2017. augusztus 14.      
Magyarországon ilyen méretben még soha nem alkalmazott sajtolásos technológiával épült kerékpáros alagút épült az M1-es autópálya alatt. A forgalom akadályozása nélkül elkészült, rendhagyó beruházást egy bicskei szakmai rendezvényen mutatta be a kivitelező.

A Pannónia Szíve program keretében Etyektől Tarjánig épülő kerékpárút Bicske közelében keresztezi az M1-es autópálya kb. 8 m magas töltését. A gyorsforgalmi úton természetesen elképzelhetetlen a szintbeli kereszteződés, a meglévő közúti alagút mérete pedig nem tette lehetővé, hogy a kerékpárosok is azt használják. Ezért önálló kerékpáros alagutat kellett építeni, amelyhez a forgalom zavartalanságának biztosítása érdekében egy nem hagyományos megoldást alkalmazott a kivitelező Sycons Kft.

A nagyon alapos tervezést és méretezést követő kivitelezés három fő részből állt. Elsőként ki kellett alakítani a rézsűbevágásokat az alagút két oldalán és biztosítani, hogy a töltés oldala ne tudjon megcsúszni. Második lépésként megépült a vasbeton támszerkezet. Ez akár 3000 tonnányi sajtolóerő felvételére is képes, elmozdulás és deformálódás nélkül, így biztosítva, hogy az alagút a tervezett nyomvonalban, egyenesen haladjon át a töltésen. Az ellentartó szerkezetet 10 méteres vasbeton cölöpök és 18 méteres feszített talajhorgonyok rögzítették. A cölöpök megerősítéséhez köbméterenként 360 kg vasat használtak a szakemberek, biztosítva a stabilitást.

A kivitelezés legfontosabb, harmadik lépése maga a sajtolás volt. Az alagút belsejét vasbeton elemek alkotják, amelyek elejére egyedi acélszerkezetű vágóél került. A töltésbe sajtolt betonkeretek belsejéből kotrógéppel távolították el a felesleges földet. A sajtoláshoz egy nagyjából 400 bar nyomású, hidraulikus berendezés szolgáltatta a tolóerőt. A gép óránként nagyjából 25 cm-nyivel préselte beljebb az egyenként 20 tonnás beton alagútelemeket, a teljes, 48 méter hosszú szakasz átsajtolása így nagyjából két hétig tartott.

Mivel a szakembereknek nem voltak információik, az autópályatöltés pontos talajszerkezetéről, ezért többféle fúrási akadály elhárítására fel kellett készülni. Szerencsére komoly nehézségek nem merültek fel a munkák során. A keretelemek optimális módon, 3 cm-es pontossággal kerültek a helyükre, nem okozva semmilyen sérülést és instabilitást a töltésben.

A nem mindennapi mérnöki teljesítmény lehetővé tette a kerékpárút optimális nyomvonalon való vezetését oly módon, hogy az autópályán közlekedők ebből semmit nem tapasztaltak. A Sycons Kft. kivitelezésének minősége, pontossága és technológiai fegyelme igazolta, hogy újonnan építendő járdák, kerékpárutak, alsóbbrendű utak kockázat nélkül átvezethetők vasútvonalak, utak, autópályák vagy egyéb műtárgyak alatt a meglévő létesítmények felbontása vagy korlátozása nélkül.

Az „Etyeki Gasztrosétány és kapcsolódó fejlesztések” projekt lebonyolítója a Velencei-tó és Térsége, Váli-völgy, Vértes Térségi Fejlesztési Tanács. A fejlesztések jelenleg épülő elemeinek költségvetése 3,716 milliárd forint, a forrást a magyar állam biztosítja. Az etyeki építkezések a Pannónia Szíve program nevű térségi turizmusfejlesztési program első ütemét jelentik.

Üzenet a szerzőnek Cikk küldése Nyomtatás Vissza a lap tetejére
Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: 2 (1 szavazatból)
Hozzászólások: (Csak teljes jogú tagok szólhatnak hozzá a cikkekhez!)
Eddig még nem érkezett hozzászólás.
OK


Velux
Austrotherm
Austrotherm
Archmaaik

Médiaajánlat | Impresszum   TervLap ©