Java | 2014.01.03
Megkapta a használatbavételi engedélyt a 4-es metró Keleti pályaudvari állomása, amely a vonal pesti végállomása, s ezzel egy fontos szakasza végére került pont a meglehetősen szövevényes metróépítkezés történetében.

A Keleti Pályaudvar 4-es metró állomása

A Keleti pályaudvar az M4-es metróvonal egyik végállomása, melynek építését szintén nagy volumenű felszínrendezési munkák kísérték. Márciusra teljesen megújul a tér és vonzáskörzete: kiterjedt gyalogos- és pihenőövezet jön létre, megújul a térburkolat, illetve egy nyitott aluljáró biztosítja majd a gyors és biztonságos átszállást az egyes közösségi közlekedési eszközökre. A felszín alatt a végállomáshoz kapcsolódóan egy 240 méter hosszú kihúzó-fordító alagút is épült, melynek segítségével a szerelvények visszaindulhatnak Kelenföld irányába. Az állomást úgy tervezték, hogy megmaradjon a metróvonal-fejlesztés következő ütemének kivitelezése, vagyis a Bosnyák tér felé irányuló további bővítés lehetősége is.

A Rákóczi téri megálló

Az állomás a Nagykörút és a Rákóczi téri vásárcsarnok közötti terület alatt helyezkedik el.A megállót nagy belső tér jellemzi, a belső falak burkolatának színe követi a piros-fehér-zöld trikolórt. A megálló belső terének részét képező karzatokra II. Rákóczi Ferenc birtokainak nevét vésték az építők. A megálló peronszintje 22 méter mélyen található, ahonnan négy mozgólépcső, illetve két lift vezet a galériaszintre, majd tovább, a felszínre.Az állomás érdekessége, hogy a Rákóczi téren kialakított parkból két üvegcsövön át különleges tükrök vezetik a peronszintre a természetes fényt. A Rákóczi téri állomáshoz kapcsolódva a Vásárcsarnokkal közös beruházásban egy mélygarázs is épült, melyet a BKK működtet, és idén év eleje óta üzemel.


Kálvin téri megálló

A Kálvin tér a Belváros déli kapuja, itt kap­csolódik össze az M3-as és az M4-es metróvonal, az átszállási pont pedig gyors eljutási lehetőséget kínál majd Dél-Buda és Észak-Pest, valamint Dél-Pest között. A projektben teljesen átépült a meglévő aluljárórendszer és a felszín is. Az M4-es metró alagútjait közvetlenül a keresztezett M3-as met­ró vonala fölött hozták létre, ez jelentette az egyik legjelentősebb mérnöki kihívást.A Kálvin téri metróállomás teljes hossza 83 méter, a peronszint mintegy 22 méter mélyen a földfelszín alatt található, ahonnan 6 mozgólépcső és 2 lift vezet az aluljáróba. Ezen kívül egy hajlított üveglapokkal díszített lejtaknán keresztül 4 mozgólépcső viszi le az utasokat az M3-as metró megállójához, közvetlen átszállási kapcsolatot biztosítva a másik vonalhoz. Az állomás igazi kuriózuma, hogy aluljárószintjének üvegmozaik burkolata Kodály Zoltán Psalmus Hungaricus című művének egyik kotta-, illetve szövegrészletét ábrázolja raszterpontokra bontva. Különleges még az állomás látszóbeton gerendaszerkezete is, melyet az átadást követően reflektorokkal világítanak meg. A látszóbeton felület itt is dominál: a födémre szerelt tükrök megvilágításával tették a tervezők még egyedibbé az állomás hangulatát. Ez az állomás jelentette az egyik legnagyobb műszaki kihívást, hiszen a szerkezetépítés a felszínen folyamatosan zajló forgalom mellett zajlott, ráadásul ügyelni kellett a környező épületekre, így a közeli református templomra is. Ezzel a 4-es metró állomásainak már több mint fele várja készen az utasokat.

Forrás:BPinfo
BKK.hu
hír24.hu

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások