hír tervek

A legjelentősebb vasútfejlesztés Budapestért


Java | 2020.03.04

Folytatódhat a Déli Körvasút fejlesztése – jelentette be Vitézy Dávid elnök a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésén. Három új vasúti megállóhely létesül Budapest déli részén, és három, illetve négy vágányra bővítik a Hamzsabégi út menti vasútvonalat.

A Déli Körvasút fejlesztésnek gyakorlati előnye, hogy több elővárosi vonat tud az agglomerációból a főváros belterületére berobogni, ez pedig jelentős szerepet vállal át Budapest tömegközlekedéséből. Cél, hogy a Körvasúton 10-15 percenként járhassanak a vonatok, összekötve az érdi, budaörsi és környező budai agglomerációt Budafok-Nagytéténnyel, Kelenfölddel, az újbudai egyetemvárossal. A projekt révén a vasút versenyképesebbé válhat, így pedig Budapest jelentős közúti forgalomtól és ennek révén légszennyezéstől is mentesül. A 10-15 percenkénti sűrített járatok mindenképpen könnyítik az ingázók gyors célba érését. A három új megálló a Nádorkert, a Közvágóhíd (Danubius) és a Népliget. A környékbeli városrészek akadálymentes jobb összeköttetését a vasútvonal alatt újonnan nyitott átjárások segítik majd a Bukarest utca, a Fadrusz utca és a Szerémi út vonala mentén.

A korszerű zajvédelmet komplex, a vasbeton támfalra ültetett speciális fal szolgálja majd, biztonsági üveg zajfallal és integrált felsővezeték-tartókkal. A számítások szerint ez az új technológia felére csökkenti a környező lakások jelenlegi zajterhelését. 

A beruházás keretében a vasúti töltés Hamzsabégi úti oldalának jelenlegi, bokros lejtőjének helyére egyenes támfal épül. Az építkezés idejére hatméteres sávban el kell távolítani a növényzetet az építkezés befejezéséig, amelyet azután pótolnak majd. A Hamzsabégi park területén jelenleg 922 fa található, amiből 198 darabot ki kell vágni, de itt is összesen kétezer fa pótlására kerül sor. 

Vitézy beszámolója szerint a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén Gulyás Gergely miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester egyetértettek abban, hogy erre a fejlesztésre infrastrukturális és környezetvédelmi szempontból is nagy szükség van. Az FKT elfogadta Fürjes Balázs előterjesztését arra vonatkozóan, hogy a korábbi Hamzsabégi útra tervezett főút építését a Főváros és a Kormány közösen törölje a szabályozási tervekből, az országos és fővárosi tervdokumentumokból. A vasúttal párhuzamosan vezetett közúti fejlesztés évtizedekkel ezelőtti terve ma már korszerűtlen, amely egyértelműen a Hamzsabégi park megszűnésével járt volna.

A beruházást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. bonyolítja le; a vasúti megállók tervezésére 2019 novemberében írtak ki uniós közbeszerzési pályázatot. A Déli összekötő vasúti híd felújítására októberben választották ki a Duna Aszfaltot, amely nettó 35,92 milliárd forintért vállalta el az építést.

Fotók: Budapest környéke

(A térkép mellett, az egyik képen a Hamzsabégi uti zajvédő fal látható, a másik egy modern állomás fotója.)

Forrás: Portfolio

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások