hír épületek Eiffel Műhelyház Magyar Állami Operaház

Épül a Magyar Állami Operaház működését segítő Eiffel Műhelyház


Java | 2017.07.19
Az ország legnagyobb ipari műemlékét alakítják át az Operaház sikeres működését támogató Műhelyházzá. A 12 milliárd forintos nagyberuházás során 25 ezer négyzetméternyi tetőszerkezetet is felújítanak. Az új multifunkcionális kulturális központban többek között egy 380 nézőhelyes színház épül. Az átalakítás tervezője: Marosi Miklós (KÖZTI).

Ókovács Szilveszter, az Operaház igazgatója korábban elmondta: az Eiffel Műhelyház olyan típusú működést segítő bázisa lesz az Operaháznak, ami a világban minden hasonló jellegű intézmény mögött már megvan. A Műhelyházba költözik a Operaház minden raktára és az összes műhelye, amely emellett két próbaszínpaddal és egy stúdióképességű zeneteremmel is segíti az Operaház további színvonalas működését. Az állami forrásból készülő fejlesztés helyszíne a Kőbányai úton, a Népliget közelében található Eiffel-csarnok. Az 1886-ban elkészült 200 méter hosszú és 110 méter széles legendás óriási csarnok, korábban a MÁV Északi Járműjavítója volt, ipari műemléképület, egy 7 hektáros telken.

Júniusra át kell adni a MÁV hajdani Északi Járműjavítójának Marosi Miklós építész tervei szerint rehabilitált épületeit, ahol mindezek a munkafolyamatok és a raktározás zavartalanul megvalósulhat. A nyári bezáráskor elinduló felújítás elsősorban a gépészetet, színpadtechnikát érinti, de természetesen a közönségforgalmi terekben is lesznek változások: új informatikai, tájékoztató rendszerek és korszerűbb fűtési megoldások várják majd a nézőközönséget. Két hatalmas próbaterme minden dimenziójában azonos méretű lesz az Operaház színpadával, ezzel a próbák gyakorlatilag valós méretben és térarányok közt folyhatnak, sőt, megfelelő stúdióháttér is létesül a felvételek rögzítéséhez.

Az akusztika tervezése különös gonddal készült. Mindemellett egy olyan terem is rendelkezésre áll majd, ahol 400 fős közönség előtt előadásokat is lehet tartani. Hatalmas méretű és egyedülálló adottságú díszletraktárt hoznak létre az egykor 96 mozdony egyidejű javítására alkalmas csarnoktérben. Négy teljes focipálya is beférne ide azonban ehelyett temperált, védett térbe költözhetnek a csodálatos régi és új díszletek, amelyek évente sok ezer ember előtt szerepelnek és teremtenek méltó hátteret balettnek, operának. A térben régi funkciójának köszönhetően megmaradt a futómacskás darurendszer, amelyet kihasználva és mai logisztikai programokkal kiegészítve konténeres rendszerben tárolják el és veszik elő majd az éppen szükséges elemeket.

A jövő mellett helyet kap a múlt is: a vasút emlékét őrzi majd egy kiállított, 1911-ben készített 301-es típusú gőzmozdony és egy vasúti emlékszoba.


Forrás: Opera.hu


 

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár




Építési megoldások