Java | 2013.12.05
Európai Acélszerkezeti Díjjal ismerték el a CEOS Kft. és a Markovits Mérnökiroda közös tervezésében elkészült Kopitnari Nemzetközi Repülőtér terminálépületének acélszerkezeti munkáját. A Grúz Köztársaság felkérésére megvalósult acélszerkezeti tervekért a díjat október 3-án a Nemzetközi Építészeti MADE Expón, Milánóban vehették át a tervezők.

A holland UN Stúdió építésziroda felkérésére az SMG-SISU Kft. (Szigyártó Gábor) épületgépészeti, az MTM Kft. (Markovits Péter) pedig tartószerkezeti konzulensként csatlakozott a tervezőcsapathoz, amely a grúz állam megbízásából új, nemzetközi repülőteret tervezett Kutaisiban, Grúzia második legnagyobb és a parlamentnek is helyet adó városában. A tervezése 2011 őszén kezdődődött, miközben a reptér átadásának határideje 2012. szeptember 15., ami elképesztően rövid idő egy ilyen méretű beruházás esetén.

A tervezési feladat

A terminál, egy légiirányító-torony és egy – részben meglévő – irodaépület átalakításából állt. A területen korábban egy katonai reptér volt, így a kifutópályát megépíteni nem, de bővíteni és felújítani is kellett. A feladat teljesítésében komoly kihívást jelentett, főleg a hazaitól teljesen eltérő körülmények miatt.Az építkezés területe erős (8-as erősségű) földrengésveszélynek van kitéve, továbbá a talajviszonyok is egészen mások. Mindezek a speciális lehetőségek a korszerű kivitelezési, víztelenítési, munkatér-határolási technológiák tervezését teljesen lehetetlenné tették. Mivel a terepszint alatt 1 méterrel lévő talajvíz eltávolítására, s távoltartására sem szád-, sem résfal, sem más egyéb rendszert nem lehetett alkalmazni -, a vízszint lesüllyesztéséhez nagyteljesítményű szivattyúk igénybevételére volt szükség.

Az irányítótorony

Az irányítótorony 58 méteres magasságával a – légiírányításra használt tornyok között – a világ 5. legmagasabbja! A szerkezet monolit vasbeton, „cső a csőben" rendszerű. A belső liftmag és a külső 45 centiméter vastagságú vasbeton torony közötti együttdolgozást a monolit lépcsőpihenők biztosítják. A pihenők közé előregyártott lépcsőkarok kerültek A feszített ütemű kivitelezés szerint egy-egy emeletnek, azaz 3,80 méteres szakasznak 8 nap alatt kellett elkészülni!

Irodaépület

A ház félig szerkezetkész állapotban rendelkezésre állt ugyan, ez azonban megdöbbentően silány minőségben készült. A helyi tervező és kivitelező által készített szerkezet építését félbe is hagyták. A mindenütt megerősítendő vasbeton vázat kellett felhasználni. A kivitelezést a statikus tervező nem kevés fejtöréssel a helyszínen, gyakorlatilag „kézi irányítással" vezette le.

A terminálépület építész által megálmodott geometriája – a belső átriummal és az acélszerkezet közé beépített ragasztott fa tartóráccsal – ugyan nagyon mutatós volt, de kivitelezése rendkívűl sok megoldandó problémát vetett fel. Az acélszerkezet méretezése szintén magyar fejlesztésű szoftverrel történt. A munkarészt a CE-OS Kft. készítette. A bonyolult geometria és a rövid tervezési-kivitelezési idő miatt a tervezők mind az acél, mind pedig a ragasztott faszerkezet gyártmányterveit is elkészítették, amelyek így közvetlenül kerülhettek legyártásra. A tervezés sajátossága volt, hogy a gyártmánytervező programot nemcsak az acél-, hanem a faszerkezetek terveinek feldolgozására is alkalmazták. A tervezést tovább bonyolította a falevél erezetű rétegelt-ragasztott fatartók és azok csomópontjainak modellezése (a fatartókat is a programbólból nyert CNC adatokból gyártották rekordidő alatt. A reptér építkezéséről elmondható, hogy a magyar hozzáadott érték a teljes kivitelezés során meghatározóvá vált. Külön sikerként említendő, hogy egy külföldi, kiemelt állami beruházás során a nagynevű holland UN Studio építész iroda mellett magyar mérnököket választottak tervezőnek, majd a kivitelezést is magyar cégekre bízták.

Pohl Ákos, a CEOS Kft. tulajdonos-ügyvezetője elmondta: "Kimondhatatlanul büszkék vagyunk rá, hogy egy ilyen horderejű megbízásban részt vehettünk, ami számos hazai cég közreműködésével nemzetközi színvonalon valósult meg. A Grúziában dolgozó magyar cégek rendkívüli profizmusról tettek tanúbizonyságot. Az együttműködésben résztvevő valamennyi magyar és külföldi céggel igazi élmény volt a közös munka."

Projekt:

Kutaisi International Airport
Év: 2012
Helyszín:Kopinari - Grúzia
Funkció:Reptéri terminál, irányítótorony és irodaépület
Méret:terminál 5500 m2, irányítótorony 55 méter magas

Építész: UN Stúdió - Amsterdam
Statikus tervezők: Buzás Hajnalka, Deczky Angéla, Futó Tamás, Gazdus Henrik, Gazdusné Wusinczky Izabella, Hegedűs János, Klopka Zoltán, Perényi Olimpia, Pohl Ákos, Szecsey Márton.
Felelős tervező: Markovits Péter – MTM Kft.

Fotók: MTM Tanácsadó Kft

Forrás: www.consteelsofware.com
haon.hu
mkk.hu

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár






Építési megoldások