épületek

Hogyan hozható létre egy iskola falak nélkül?

Egy svéd általános iskola belülről.


iStvan | 2012.02.12
Elég nehezen. A formákat viszont lehetett volna még szabadabban, összehangoltabban kreálni.

A fotókat elnézegetve, itt sem az íráskézség-fejlesztés az elsődleges cél (mint az USA-ban), hanem a pötyögtetés gyakoroltatása (ülve-fekve-állva). Na jó, van firkafal.

Svédországban tombol a neoliberalizmus szelleme! Az új oktatási rendszer részeként az iskolákban nincsenek falak, osztályzás, iskolapadok, 45 perces órák. A Vittra nevű projektben 30 darab "falak nélküli" iskolát építettek országszerte. A képeken látható suli Stockholmban van, a terveket Rosan Bosch építész készítette.
(Ingatlanmenedzser.hu)

A Vittra project épületében nincsenek osztályok és tantermek, a diákok csoportokba szerveződve, de tiszteletben tartva az egyéni aurát tanulnak, a kor vívmányainak segítségével. Az eltérő oktatási szinteteket az iskola pedagógiai elvei "a vizesgödör", "a show-off", a "barlang", a "tábortűz" és "a laboratórium "- elnevezésű térlehatárolásokkal érik el (lásd fotók). A didaktikai megközelítés, hogy létrehozzanak a különböző típusú tanulási és tanítási helyzeteket. A Vittra project kiötlői nem hisznek a normál osztályokban,(osztálytermekben) és az iskolai szervezet jövőképe az, hogy a diákokat ne a mindennapi életből kiragadva feszesen kialakított élet(iskola)helyzetekben kezelje.

Látható a mellékelt fotókon a project gazdák szándékosan elkerülték a klasszikus megosztottságot, mint pl. székek és asztalok egy szögletes teremben, vagy zsibongó-folyosó-termek egymásrafűzése. A tereket összemossák egy térkeretté, állításuk szerint azért, hogy több különböző típusú tanulási folyamat egymásra épülhessen ( hát nem tudom hogy állnak az áthallással).
A design és a belső tér kialakítása Vittra névjegy, melyben hangsúly az "ultramodern" aktív munkán van, a digitális médián és általában a digitalizált oktatáson.
Itt a gyerekek mindennapi legfontosabb iskolai (!)eszköze a laptop. Nincs megkötve, hogy milyen "pózban" használják, lehet akár ülve, fekvő vagy álló helyzetben.
Az iskolában egyéni hallgatói igényeknek megfelelően teremtettek teret a differenciált tanulást elősegítve, ahol a fizikai tér az iskola legfontosabb eszköze a mindennapi és a pedagógiai fejlesztések során.
Az eredményeket a megvalósításaított projektek kielemezése után kiértékelik. Majd megfogalmaznak egy tervezési útmutatót és ebben fogják beállítani a belsőépítészeti elsőbbséget, amelyet a többi Vittra iskolában alkalamazhatják, Svédországban.

Az iskola belső térbeli kialakítása:
Telefonplan, Rosan Bosch Ltd.

Fotók: Kim Wendt és Rosan Bosch.

Forrás .

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások