Felszentelték John Pawson misztikus terét Pannonhalmán


Csépé
Pawson élvezettel szemléli az ónixot, végigsimítja a követ, és belenéz. Egy elegáns, könnyed angol úr, aki végtelen türelemmel ad interjút, alázatosan áll a feladathoz, és teljesen anti-sztár. Okos, szerény, és igen jól eltalálta a szerzetesek igényeit Pannonhalmán.

Várszegi Asztrik főapát úr bevezetője után találkozhattunk a szentelés alkalmából tartott sajtótájékoztatón John Pawsonnal. A bevezetőből megtudhattuk, 1001-es, 1137-es, 1225-ös és 1876-os szentelése után ismét megújult a pannonhalmi bazilika, amortizálódott belső terei megújultak, és nemcsak a II. Vatikáni Zsinatnak, hanem a bencés szerzetesek igényeinek is megfelel. 1588 óta először ismét méltó helye van a napi convent-misének és zsolozsmának.
Pawson szerényen fogadta a felkérést a szólásra, mint mondta "először beszél egy bazilika lépcsőjén". A monasztikus építészet ugyanakkor már gyermekkorától hatással volt rá, legalábbis romjaiban (Fountains Abbey ), majd három tervezésével is megbízták és meggyőződése, hogy a a monostorok az "élet szeletei", ahol "megtanulnak az emberek élni". "Mindhárom monostor szerzetesei eszményi megrendelők voltak, még nálam is szigorúbbak a tér minden részletével szemben." A pannonhalmi munkája Asztrik főapát levelével kezdődött, azt írta, Pawson érti a középkori monostorok nyelvét és a mai igényeket is. Ennek meg is felelt az építész, mint mondta "ki kellett bontani, ami már jelen volt."
Már Gunther Zsolt kalauzolta az új térben a sajtót: az altemplomban Szent Márton ereklyéje kapott finom világítást és tiszteletet, fent pedig minden fontos elem a templomtér tengelyébe rendeződött. Ezek a beavatás elemei: a keresztelőkút, az oltár, a felolvasóállvány (ambó), és a körablakok. Ezek anyagukban is egyneműek: ónixból készültek, melyet (az ablakok kivételével persze) a padló anyagával azonos süttői kő lábazat gyámolít. Az ónix gyönyörű, Pawson is hosszan szemléli: talál egy "ablakot" a tömbön, ahol mintha bele lehetne nézni az évezredek alatt ülepedett kőbe.
Az építészethez visszatérve: fontos volt mémi tér nyerése is, ezért került ki Storno Ferenc szószéke, és lett rövidebb a szentélybe felvezető lépcső.
A szerzetesek nagy örömére így van hely a stallumoknak, azaz a szerzetesi kórusnak egymással szemben, a zsolozsmázás liturgiájának megfelelően. mert ez a fontos.
Pawson a tájékoztatót követő beszélgetésében is talán legbüszkébben azt említi: Jean-Pierre Longeat apát valami többet, valami különleges jelenlétet érzett előző este. Az estére, amikor 424 év után először újra a templomban zsolozsmázhattak a szerzetesek, egyébként Fehérváry Jákó bencés is meghatottan emlékszik vissza.
Misztikus.

 

 

Bővebben a Metszet 2012/6 számában. Előfizetés itt.

A szerző legújabb cikkei:
Hogyan áll a Puskás Stadion építése?
A Nemzetközi Építészkongresszusra megjelent a Metszet idei első száma
A New York-i Diller Scofidio + Renfro nyerte az Új Közlekedési Múzeum pályázatát
Webinárium-legendárium: ami látszott, és ami nem
Mi az, hogy Okos építészet nyomás alatt?!
A Közlekedési Múzeum pályázatáról beszélt Vitézy Dávid eredményhirdetés előtt
Lesznek meglepetések az idei Nemzetközi Építészkongresszuson!
Ben van Berkelnek egyszerre két felhőkarcolója készült el Szingapúrban
'Én nem is gondoltam volna, hogy ilyen sikeres lesz' – újra itt a webinárium
Fotósuli építészeknek: sikeres kezdeményezés volt
Átadták az Árpád parkolóházat: modern zöldtető alatt parkolhatnak a győriek
Noll Tamásék tervezhetik az új óriáskórházat Dél-Budán
Esztrichet csak pontosan, szépen – itt az irányelv!



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: 41 (26 szavazatból)


Hírlevél feliratkozás >>


Konferencianaptár

Tervlap
Archmaaik

Építési megoldások