Rajki Diána | 2013.10.24
Delugan & Meissl bécsi építészek koncepciója, ahogy a szögletes, fekete koncertterem szép kontrasztja a mellette álló ívelt, fehér meglévő fesztiválháznak, és ahogy a két épület – a nyári és a téli színház – válaszol az őt körülvevő természeti környezetben zajló évszakváltozásra.


Az elmúlt 10 évben Erl a Passiójátékok helyszíneként vált ismertté, ahol a falu minden lakosa részt vesz az eseményen, megünnepelvén a pestis 1613-as isteni segítséggel történő visszaszorítását. 2013-ban ez a tradíció a 400. évfordulójához érkezett, amelynek méltó megünneplése volt az immáron téli és nyári előadásokra is alkalmas épületegyüttes létrejötte. Ezzel az erl-i fesztivál egy új korszakába lépett.

Az ismert karmester, Gustav Kuhn, a fesztivál feje és alapítója egy új hangversenyteremről és operaházról álmodott, ami egyrészt helyszínt ad a fesztiválnak, másrészt növeli az előadás-kapacitást és emeli a művészi lehetőségeket. Herr Haselsteiner személyében – aki egy hazánkban is jól ismert osztrák építőipari cég ügyvezető igazgatója és fő részvényese –, megtalálta az ideális segítőtársat és szponzort, amelynek eredménye egy közös alapítvány létrehozása volt. Az alapítvány állta a 36 millió eurós építési költséget, valamint hozzájárult az üzemeltetési költségekhez is.

Az új épület nemcsak a már meglévő fehér fesztiválházzal alkot egységet, hanem harmonizál az azt körülvevő zöld mezőkkel és sötét erdeivel. Éppen ezért esett a választás színében a decens sötét színekre, formájában a markáns meghosszabbított fekete tetőrész alakította tömegre. A geometriai megoldásokon kívül a színválasztás erősíti a régi és az új közötti kettősséget. Míg nyáron az új rész jól beleillik a környező erdők sötét színvilágába, és a hangsúly a fehér fesztiválházon marad, amely a nyári játékok ikonja (ez épület csak nyáron használható), addig télen az új fekete operaház dominál és a fehér rész bújik meg a hómező lankái között.

 

Az évszakok változásával a táj egységében
Delugan & Meissl bécsi építészek és kollégáik alkották a művészi tervezés csapatát: a szögletes, fekete koncertterem szép kontrasztja a mellette álló ívelt, fehér meglévő fesztiválháznak. A fesztivál téli eseményei számára tervezett új koncertterem, monolitikus csiszolt páncéltüskeként emelkedik ki a tájból.
Az épület kialakítása tektonikus rétegződésre emlékeztet. A hasadékok és törések mind az épület belseje felé mutatnak, éjjel pedig az egyedülálló homlokzati bemetszések és hajtások engednek bepillantást a sugárzó előcsarnokba.
Az építészek szerint mind az épület formája, mind pedig az elhelyezkedése ezzel egyaránt utal a háttérben meghúzódó sziklaformák meghatározta lenyűgöző tájra, illetve a szomszédos történelmi épület erőteljes jelenlétére.
Egy, a dombba süllyesztett lépcső vezet le az épület bejáratához, ahol a látogatók letisztult, fehér előcsarnokon keresztül juthatnak el a fával burkolt nézőtérre.
A tervezők elmondása szerint a hallból a koncertterembe vezető átjárást térbeli és hangulati változások is kísérik: a dinamikusság, változatosság és asszimetria helyét a maximális koncentráció, statikus nyugalom és merőlegesség veszi át.
Az üveglemezekből formált nyugati homlokzat keretezi az első emeleti galériáról a környező rétekre nyíló kilátást, valamint innen is bejuthatunk a koncertterembe.
A tervezők a burkolat megválasztásánál az Eternit Equitone NaturaPro graffitivédelemmel ellátott termékét választották NU 073 antracit színben, amely fekete páncélként feszül ki az épület tömegére. A homlokzat meghatározó jellegzetessége a két geometriai forma puzzle-szerű illesztésével kialakított mintázat. A burkolat a fém alszerkezetre rendszerszegecsekkel lett felerősítve.
A domborzati viszonyokhoz való igazodás következetesen folytatódik az épület belsejében is. Két fő irányelv határozza meg a design ötletét: egyrészt a belső tér és a környező táj közötti kölcsönös kapcsolat megléte, másrészt pedig egy nemzetközileg is elismert, funkcionális térbeli kialakítású koncertterem megalkotása. A vizuális hatások és a funkcionális tér együttese határozza meg az alkalmazott építészeti megoldásokat. Az egyes anyagok sokrétű felhasználhatósága és geometriája teremti meg a kommunikáció, a nyugalom, a dinamizmus és a koncentráció közötti összhangot. A bejárati lépcsősor beleolvad a tájba, észrevétlenül vezetve be a látogatókat az épület belsejébe.

tervezők: Delugan & Meissl Associated Architects

homlokzatburkolat: Eternit Equitone Natura Pro NU073

fotók: PSE Panel System Europe és Brigida González

Az www.archdaily.com, www.dezeen.com, www.opera-online.com oldalakon megjelent cikkek nyomán. Fordította Somorjai Adrienn.



www.equitone.hu



(x)

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások