hír épületek olasz Fuksas Studio terve. Szencsen repülőtér

Kéthéjú, méhsejtszerű a kínai Szencsen repülőtér új, 3-as terminálja


Java | 2014.03.13
Mintha egy másik civilizációból származó, ufóra emlékeztető űrhajó landolt volna a kínai Kanton tartományban. A szokatlan duplahéjú terminált 2013. november 28.-án adták át az utazó nagyközönségnek. Tervezője: az olasz Massimiliano Fuksas, a 2004-es Építészkongresszus egyik sztárja.

Massimiliano Fuksasnak, aki például a bécsi ikertornyokat is tervezte, ugyanakkor ez volt az első repteres projektje.
Az acélszerkezetű épület szokatlan, méhsejt mintázatú borítást kapott. A homlokzat különböző méretű fém- és üvegpanelekből épült, amelyek részben nyithatók. A terminál 1,5 kilométer hosszúságú, s 80 méter a legszélesebb részen. Az 500 ezer négyzetméteres Terminál 3 számos környezetbarát megoldást rejt magában. A homlokzatot alkotó fém- és üvegpanelek úgy vannak kialakítva, hogy mindenütt természetes fény jusson az épület belső tereibe, ami nemcsak energiatakarékossági szempontból figyelemreméltó törekvés-, de humánus megoldást is jelent. A sejtszerű kiképzésnek köszönhetően izgalmas és mindig más fény-árnyék játék alakul ki a belső terekben a nap állásától függően. A környezettudatos megoldások közé tartozik, hogy az esővizet például a vécékben és a növények öntözésére is újrahasznosítják. A repülőtér egyúttal 10 megawattos naperőműként is funkcionál. Érzékeltetésül: ezzel az energiamennyiséggel összességében 10 ezer háztartást lehetne működtetni! A kialakításnak köszönhető az is, hogy a háromszintes előcsarnokban mindenütt természetes fényekkel találkozhat az utazó, akinek ez is oldhatja a sok repülés miatt kialakult fáradtságát, fásultságát is. Az építészek szerint a hatalmas belső terek a fluiditást, valamint a domináns fehér szín, az ugyancsak fehér oszlopok erdei, mind a megnyugvás érzetét sugallják. Az új terminál bekapcsolásával a korábbi forgalom megduplázódott. A terminál megépítése megközelítőleg 8,5 milliárd jüanba, körülbelül 310 milliárd forintba került. A Shenzhen (Sencsen) Bao’an Nemzetközi Repülőtér a negyedik legnagyobb repülőtér Kínában Peking, Sanghaj és Kuangcsou repterei után.
A hírek szerint egyébként a megrendelő, vagyis a Shenzhen Airport Group annyira elégedett a tervezéssel és a kivitelezéssel, hogy a Studio Fuksas dolgozhat a reptér fejlesztésének két további projektjén is, melyeknek befejezése 2025-ben és 2035-ben esedékes.


Architects: Studio Fuksas
Location: Shenzhen Bao’an International Airport, Bao’an, Shenzhen, Guangdong, China
Architect In Charge: Massimiliano and Doriana Fuksas
Architect Of Record: BIAD (Beijing Institute of Architectural Design), Beijing
Area: 500,000 sqm
Year: 2013
Photographs: Courtesy of Studio Fuksas

Forrás: www.dezeen.com
www.shanhaiist.com
www.erdekesvilag.hu
www.origo.hu
 

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások