Katona Vilmos | 2014.12.05
Bár a megbízás csak egy kávéházról szólt, később lelki menedékházzá, évszakmérő órává alakult.

Gifu a róla elnevezett japán prefektúra déli határán, de a tengerparti nagyváros, Nagoya agglomerációjába tartozik. A szigetvilág városi környezetére jellemző zsúfoltságot a település erdőhatárai oldják, ám az urbánus szövet belsejében kevés a zöld: természet és ember a modern Japánban különválasztva él. A városokról készült műholdfelvételek egyedülállóan dekoratívak, világos és sötét mezők kontrasztjából építkezik a táj. Hisanori Ban és a Bandesign fiatal építészeinek terve ebből érthető meg. Mostani megbízásuk csak egy kávéházról szólt, de később lelki menedékházzá, évszakmérő órává alakult.

A településen felértékelődött a fák szerepe. Az építési telken és szomszédságában egy-egy kamélia és japáncseresznye nő, de a megbízó szeretett volna több zöldet látni. Erre az igényre szellemes választ adhatott volna az ablakra felvitt ornamentika, mint Erick van Egeraat Alphen aan den Rijn-i városházánál (1997-2002), vagy a LED-del szabályozott változékony fényhatású enteriőr, amilyen a Bécsi Közgazdasági Egyetem új kampuszának oktatási központjában valósult meg a BUSarchitektur tervei szerint (2008-2013). Bár az előképek és technológiai feltételek ekképp adottak voltak, a japán koncepció szokatlanul természetes megoldást választott, a geometriában és az anyagok felületi tulajdonságaiban rejlőt.

A kávéház két homlokzata egymással derékszöget bezárva konkáv épületkontúrt rajzol. A falszakaszok közrefogják és egymásban többszörösen visszatükrözik a környező növényeket, így egy-két fából, facsemetéből egész erdő keletkezik. A fényezett fémfelületek refrakciói a körzet félreesőbb pontjaira is eljuttatják az évszakonként változó lombok látványát. A kávéház belső terének kialakításában fontos szerep jutott a természetes faanyagnak, és a szerkezetnek. A nyitott fedélszerkezet eresztékei spontán hálózatot alkotva ágstruktúrára emlékeztetnek. Mindez mégis absztrakt építőelemek felhasználásával, tektonikus keretek között valósul meg – a ház alakja, váza nem lép ki az épített kontextusból. Egyedül a színek hoztak kiemelkedő változást az utca életébe: télen fehér kavicságy virít, kora tavasszal vörös kamélia, és rózsaszín cseresznye a nyárelő heteiben. A természettel együtt így jelent meg az idő is Gifuban.

Forrás: Archdaily, Bandesign

Fotók: Shigetomo Mizuno

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások