iStvan | 2015. január 26.
     
Megtölti a szingapúri reptér előterét – funkcióval, fantáziával.

Tavaly említést tettünk a megvalósult Marina Bay Sands Skyparkról – és a most (is) építés alatt álló Sky Habitatról , melyeket az Amerikai Egyesült Államokban élő (sztár)építész és irodája követett el, ugyebár mindkettőt Szingapúrban.
Álljon itt a következő: egy közszolgálatot ellátó épületről szóló (látvány)terv-bemutató a Changi repülőtérről.

Fejlődéstörténeti (városevolúciós) előzmények
1965-ös függetlenedése óta az Oroszlánváros rohamos fejlődésbe kezdett, amit nagyrészt előnyös gyarmati múltjának is köszönhetett. Szingapúr volt ugyanis a környék brit gyarmati központja. A stratégiai jelentőségű kikötője hamarosan a világ egyik legfejlettebb államává tette a várost. Ma már nehéz lehet elképzelni, hogy alig 100 évvel ezelőtt szemetes, cölöpházakkal teletűzdelt kis kikötő volt, hiszen ma központjában a leghatalmasabb bankok és társaságok felhőkarcolói állnak a modern sugárutak és üzletek mellett. A világon az egyik legmagasabb egy főre jutó GDP-vel büszkélkedő kis államban szigorú törvények védik a környezetet, és súlyos büntetést szabhatnak ki arra, aki közterületen szemetel, köpköd, cigarettázik, rágógumit ragasztgat vagy akár nem öblíti le a vécét a nyilvános illemhelyen. (Innen ered a szójáték: Singapore is a fine country. – "Szingapúr remek ország", és egyszersmind: "Szingapúr a bírság földje".)

A Changi repülőtér a törpeállam keleti partvidékén található. Különösen a délkelet-ázsiai körzet fontos légiközlekedési csomópontja, Szingapúr legfontosabb repülőtere. A repülőtér Szingapúr Changi városrészében, a város üzleti központjától mintegy 17 km-re fekszik, területe 13 km² (lásd légifotók ).

"Ez a projekt újraírja, újrafogalmazza, hogy miről is kellene szólnia egy repülőtérnek" - mondta az izraeli származású 77 éves építész, Moshe Safdie. A google térképen látható a reptér Changi városrész életterétől viszonylag távol, a Johor tengerszorostól DNy-i irányban helyezkedik el. Azaz az légiközlekedésből adódó átmenő forgalmon kívül nincs élettel megtöltve az immáron 3 terminálossá nőt reptér.
Safdie szavait újra felkarolva: "Célunk az volt, hogy összehozzunk egyfajta kettősséget: reptér élénk kereskedelemmel és egy nagyvárosi park alakulhasson ki egymás mellett (side-by-side). Ezek együttese egyedi és magával ragadó élményt nyújthasson.

Mi sem mutatja jobban a fejlesztés létjogosultságát, mint a használat közben készített, lassan évtizedes korú statisztikák:
A repülőtéren 2007-ben az addigi rekordot jelentő 36 701 556 utas fordult meg, ami 4,8 %-os növekedés a 2006-os pénzügyi évhez képest. Ezzel az utasforgalmat tekintve 2007-ben a világ 19., Ázsia ötödik legforgalmasabb repülőtere volt. Amellett, hogy a repülőtér fontos utasforgalmi csomópont, áruforgalom szempontjából egyben a világ egyik legfontosabb repülőtere, melynek forgalma 2007-ben 1,89 millió tonna áru volt.
A repülőtér – 1981-es megnyitása óta – a világ légiközlekedésében a szolgáltatások színvolát meghatározó repülőtérré vált, az 1987-től 2007-ig tartó 20 éves időszakban több mint 280 díjat kapott, csak a „Legjobb repülőtér” címből 19-et szerzett meg 2007-ben. A Changi repülőtér folyamatosan törekszik létesítményeinek újszerű állapotban tartására, termináljainak rendszeresen felújítására, új létesítmények létrehozására és az utazóközönség magas szintű kiszolgálására.

A tervezett "lyukas dómot" a jelenlegi parkolóterületre helyezték az irányítótorony szomszédságába. Jellemzi a bemutatott, "lapított" üvegkupolát, hogy 1,4 millió négyzetméternyi kiskereskedelmi (hagyományos bevásárlóközpont terei), szállodai (a rekreáció terei), éttermi és szórakozóhelyi (kultúra terei) területet foglal magában. Mindent összekötnek a többszintű kertek és buja sétautak, az úgynevezett "Erdős völgyben”. A metszeten megszámlálható, hogy a járószint alatt 5, felette 4 szint + tetőkert tervezett.
A központi attrakció az "Esőörvény" lesz: egy 40 méter magas vízesés, ami a kupola közepéből (opeion) fog alázúdulni, mely víztömeget újrahasznosított esővíz táplál.

Az építkezés indítását az elmúlt év (2014) végére datálták – természetesen utánajárunk, valóban megtörtént-e az első kapavágás –, a projekt befejezése 2018 végére várható. A beruházók remélik, hogy a reptér újratöltése újabb mérföldkő lesz Szingapúrban, ugyanúgy, mint a – cikkünk elején említett – közeli Marina Bay Sands Resort.

Forrás:
Wikipédia

A szerző legújabb cikkei:
Pécs építészeti arculatának kortárs formálói II.
Pécs építészeti arculatának kortárs formálói I.
ICOMOS-díj, 2018.
Goodsten – Autókereskedésből fagylaltozó
Úszó szigetváros
Pályázat panziók fejlesztésére
Könnyen összeszerelhető kabinos menedékház
Nővérszálló új köntösben
Hollandiában átadták a világ legnagyobb kerékpáros mélygarázsát
Szálláshely-fejlesztési pályázat indul
Magyar sólyom Atlantában
Budapesti Corvinus Egyetem Sportlétesítmény tervezése
Ministadion építés holland módra



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: 146 (73 szavazatból)