iStvan | 2015. január 26.
     
Megtölti a szingapúri reptér előterét – funkcióval, fantáziával.

Tavaly említést tettünk a megvalósult Marina Bay Sands Skyparkról – és a most (is) építés alatt álló Sky Habitatról , melyeket az Amerikai Egyesült Államokban élő (sztár)építész és irodája követett el, ugyebár mindkettőt Szingapúrban.
Álljon itt a következő: egy közszolgálatot ellátó épületről szóló (látvány)terv-bemutató a Changi repülőtérről.

Fejlődéstörténeti (városevolúciós) előzmények
1965-ös függetlenedése óta az Oroszlánváros rohamos fejlődésbe kezdett, amit nagyrészt előnyös gyarmati múltjának is köszönhetett. Szingapúr volt ugyanis a környék brit gyarmati központja. A stratégiai jelentőségű kikötője hamarosan a világ egyik legfejlettebb államává tette a várost. Ma már nehéz lehet elképzelni, hogy alig 100 évvel ezelőtt szemetes, cölöpházakkal teletűzdelt kis kikötő volt, hiszen ma központjában a leghatalmasabb bankok és társaságok felhőkarcolói állnak a modern sugárutak és üzletek mellett. A világon az egyik legmagasabb egy főre jutó GDP-vel büszkélkedő kis államban szigorú törvények védik a környezetet, és súlyos büntetést szabhatnak ki arra, aki közterületen szemetel, köpköd, cigarettázik, rágógumit ragasztgat vagy akár nem öblíti le a vécét a nyilvános illemhelyen. (Innen ered a szójáték: Singapore is a fine country. – "Szingapúr remek ország", és egyszersmind: "Szingapúr a bírság földje".)

A Changi repülőtér a törpeállam keleti partvidékén található. Különösen a délkelet-ázsiai körzet fontos légiközlekedési csomópontja, Szingapúr legfontosabb repülőtere. A repülőtér Szingapúr Changi városrészében, a város üzleti központjától mintegy 17 km-re fekszik, területe 13 km² (lásd légifotók ).

"Ez a projekt újraírja, újrafogalmazza, hogy miről is kellene szólnia egy repülőtérnek" - mondta az izraeli származású 77 éves építész, Moshe Safdie. A google térképen látható a reptér Changi városrész életterétől viszonylag távol, a Johor tengerszorostól DNy-i irányban helyezkedik el. Azaz az légiközlekedésből adódó átmenő forgalmon kívül nincs élettel megtöltve az immáron 3 terminálossá nőt reptér.
Safdie szavait újra felkarolva: "Célunk az volt, hogy összehozzunk egyfajta kettősséget: reptér élénk kereskedelemmel és egy nagyvárosi park alakulhasson ki egymás mellett (side-by-side). Ezek együttese egyedi és magával ragadó élményt nyújthasson.

Mi sem mutatja jobban a fejlesztés létjogosultságát, mint a használat közben készített, lassan évtizedes korú statisztikák:
A repülőtéren 2007-ben az addigi rekordot jelentő 36 701 556 utas fordult meg, ami 4,8 %-os növekedés a 2006-os pénzügyi évhez képest. Ezzel az utasforgalmat tekintve 2007-ben a világ 19., Ázsia ötödik legforgalmasabb repülőtere volt. Amellett, hogy a repülőtér fontos utasforgalmi csomópont, áruforgalom szempontjából egyben a világ egyik legfontosabb repülőtere, melynek forgalma 2007-ben 1,89 millió tonna áru volt.
A repülőtér – 1981-es megnyitása óta – a világ légiközlekedésében a szolgáltatások színvolát meghatározó repülőtérré vált, az 1987-től 2007-ig tartó 20 éves időszakban több mint 280 díjat kapott, csak a „Legjobb repülőtér” címből 19-et szerzett meg 2007-ben. A Changi repülőtér folyamatosan törekszik létesítményeinek újszerű állapotban tartására, termináljainak rendszeresen felújítására, új létesítmények létrehozására és az utazóközönség magas szintű kiszolgálására.

A tervezett "lyukas dómot" a jelenlegi parkolóterületre helyezték az irányítótorony szomszédságába. Jellemzi a bemutatott, "lapított" üvegkupolát, hogy 1,4 millió négyzetméternyi kiskereskedelmi (hagyományos bevásárlóközpont terei), szállodai (a rekreáció terei), éttermi és szórakozóhelyi (kultúra terei) területet foglal magában. Mindent összekötnek a többszintű kertek és buja sétautak, az úgynevezett "Erdős völgyben”. A metszeten megszámlálható, hogy a járószint alatt 5, felette 4 szint + tetőkert tervezett.
A központi attrakció az "Esőörvény" lesz: egy 40 méter magas vízesés, ami a kupola közepéből (opeion) fog alázúdulni, mely víztömeget újrahasznosított esővíz táplál.

Az építkezés indítását az elmúlt év (2014) végére datálták – természetesen utánajárunk, valóban megtörtént-e az első kapavágás –, a projekt befejezése 2018 végére várható. A beruházók remélik, hogy a reptér újratöltése újabb mérföldkő lesz Szingapúrban, ugyanúgy, mint a – cikkünk elején említett – közeli Marina Bay Sands Resort.

Forrás:
Wikipédia

A szerző legújabb cikkei:
Pécs építészeti arculatának kortárs formálói V.
Pécs építészeti arculatának kortárs formálói IV.
Decode – The Space for ARThitecture
Újra élettel telhet meg az elhanyagolt bányászfürdő épülete Komlón
Pécs építészeti arculatának kortárs formálói III.
Pécs építészeti arculatának kortárs formálói II.
Pécs építészeti arculatának kortárs formálói I.
ICOMOS-díj, 2018.
Goodsten – Autókereskedésből fagylaltozó
Úszó szigetváros
Pályázat panziók fejlesztésére
Könnyen összeszerelhető kabinos menedékház
Nővérszálló új köntösben



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: 146 (73 szavazatból)