cikk beton marás parkoló újrahasznosítás upcycling

Újrahasznosítás parkolóépítésnél

A régi burkolat törmelékét felhasználták az alépítménynél


kéksanyi | 2011.03.25
Az elmúlt két évben egy Pest környéki telephelyen 2850 négyzetméter parkoló épült, több ütemben. Az igénybevétel különleges: esetenként 80 t összsúlyú maró- és 90 t összsúlyú kőtörőgép parkolását, mozgását is lehetővé tevő burkolt felületre volt szükség.

A nagy igénybevétel miatt a rétegrend-terv 25 cm vastag zúzottkő ágyazatot, 5 cm zúzottkő ékelőréteget írt elő a 20 cm vastag, műanyag szál erősítésű, acélszál tartalmú, MSZ-EN 206 C 30/37-XF4-32/F3 minőségű beton parkolólemez alá. A nagy teherbírási igény miatt a betonlemez 25 kg/m3 acélszál adalékot és 0,9 kg/m3 polipropilén műanyag szálat tartalmazott. Felületének keménységét a még nedves betonrétegbe simított kéregerősítő adalék biztosította.
A parkoló építése működő üzemterületen történt, a gépek elhelyezését, a szállítójárművek, trélerek szabad mozgását folyamatosan lehetővé téve. A II. ütemben készülő 1800 m2 parkolóterület helyén 400 m2 vasaltbeton és 1400 m2 talajstabilizált burkolatú munkagéptároló terült el. A tervek a teljes meglévő parkolóburkolat felbontására és elszállítására vonatkoztak. A bontás során kiderült, hogy a 2000 körül készített, a meglévő talajszerkezet fellazítása után cementtel és vízzel való átkeveréssel létrehozott talajstabilizált réteg vastagsága 40 cm.
A megrendelő és a kivitelező a tervező bevonásával a talajstabilizált réteg újrahasznosítása mellett döntött. Betonmaróval felmarták a teljes felületet, ami két napot vett igénybe. A keletkezett törmelék jelentős részét a parkoló alépítményébe dolgozták be. Réteges terítéssel, folyamatos tömörítéssel készült el az útalap az újrahasznosított anyag felhasználásával. A megmaradt törmelékből elkészült az ideiglenes bevezető útszakasz, ami a parkolóépítés idejére tette lehetővé a terület megközelítését.
A talajstabilizált réteg újrahasznosításával mintegy 200 m3 homokos kavics és zúzottkő ágyazat beépítését lehetett kiváltani. Ez jelentős közúti szállítás és nagy mennyiségű kőzúzalék-gyártás mellőzhetőségét eredményezte. Ezen felül 240 m3 bontási törmelék elszállítását és lerakását sikerült elkerülni.

-kéksanyi-

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások