tervek

Hogy kerül a csizma...

az asztalra, a kerékpár a házfalra


iStvan | 2011.05.17
Függőleges Parkolók: Briliáns Városi Bike Akasztó rendszer.
A hét-mérföld-es lépés után újabb mérföld-kőhöz érkeztünk.

A városi központok mindenki számára előnyösebbek lennének, ha a helyi ingázók az autók helyett elkezdenék használni a kerékpárjaikat. De a probléma az, ha tömegével állnának át és a szemléletet változtatnak, hova is tennék a kerékpárt. A nyilvános kerékpáros állványok, ha az igényeket kielégítően, megfelelő számban vannak telepítve (és nem alultervezetten) sok helyet foglalnak (lásd Leuven-i példa). Gyakran nagyobb az igény, mint a tároló hely. Ekkor egymás hegyén-hátán állnak a drótszamarak.
A bemutatandó koncepciók megoldanák ezt a problémát úgy, hogy a terek horizontális felhasználását nem befolyásolnák. (A példákat zártsorú beépítésnél nehezen tudom elképzelni az utcafronton, bár miért ne.)

A Bike Akasztó koncepciót a Manifesto Architecture PC a Seoul Cycle Design Verseny 2010, éves tervpályázatára fejlesztette ki, amelynek célja, hogy Szöult egy kerékpáros-barát várossá tegye. Az építészek úgy érveltek, hogy mivel a városi tér oly mértékben korlátozott, rulírozó kerékpáros állványokkal tudják kihasználni a függőleges tereket az épületek között.

A koncepció zseniális a maga egyszerűségében: ez egy emberi meghajtású forgóállvány. Kialakítástól függően, opcionálisan 8db-tól kezdve akár 36db kerékpár fér el egy időben az állványon. Az emberi erővel meghajtott áramfejlesztő (egy kis álló motor) segíti áthelyezni a körös-körül forgó saját kerékpárt az alsó pozícióba. Aztán csak le kell kapni és menni. Egyszerű, tiszta, és még egészséges is a használata.
A fogast újrafeldolgozott műanyagok és fémekből lehet kialakítani. A működési költségek rendkívül alacsonyak, a mozgó alkatrészek kenése 15 dollár körüli évente, a pozícionálást az emberi energiatermelő rendszer támogatja.

Összességében a koncepció azt ösztönözné, hogy a városi utazók kerékpárok mellett gyalog is közlekedjenek elvégre a parkolásnál kerékpár a Bike akasztóra van kötve. Nyilvánvalóan ez olcsóbb és egyszerűbb, mint az autók parkolása közterületen, vagy a garázsban, amihez mélygarázst vagy parkolóházat kell építeni. Az autóforgalom mellett a káros környezeti hatások csökkennek. Az új parkolási struktúra hozzájárulhat ahhoz, hogy tisztább, szebb város adasson meg mindenkinek.

Mire és miért jó: alacsony karbantartási költségek, környezetbarát, fenntartható (emberi erő felhasználása), adaptálható a kihasználatlan felfelé tartó területeken és/vagy homlokzatokon. Ha jól belegondolunk, nem mást láthatunk, mint a garázsfalra szerelhető kerékpár tartók, tárolók továbbfejlesztett változatát.
(Hozzáteszem: történelmi városrészeinken valószínűleg műemlékeseink nem szívesen látnának ehhez hasonló példákat, de ilyen környezetben, ilyen adottságoknál egy a helyhez illő, de akár elmozdítható mobil, egyedi falat is el tudok képzelni, függőleges parkolónak).
Mint ahogy az látható: épp egy modern épület mellett.


Forrás: http://www.archdaily.com

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások