hír Keleti pályaudvar Nyugati pályaudvar felújítás pályaudvar Budapest

Előkészületek a történelmi múltú Keleti és Nyugati pályaudvar rekonstrukciójáért


Java | 2017. október 31.
     
Elindult a két nagy pályaudvar felújítási folyamata. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint, a projektgazda MÁV Zrt. októberben nyújtotta be a két kiemelt projekt támogatási kérelmeit, a támogatási szerződéseket akár még idén megköthetik.

A tervek szerint jövőre megtörténik a műemléki védettség alatt álló épületek felújítását célzó tervpályázatok előkészítése. A rákövetkező években valósulhatnak meg az egymásra épülő feladatok:a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése, majd az építési engedélyek megszerzése, végűl a kiviteli tervek kidolgozása. A kormány az előkészítési feladatok elvégzéséhez 2-2 milliárd forintnyi forrást biztosított.

A Nyugati pályaudvar
A 140. születésnapját ünnepeltük október 28-án a 1877-ben átadott Nyugati pályaudvarnak, ami ma is az egyik kulcsfontosságú csomópontja a hazai vasúthálózatoknak és a budapesti közlekedésnek. A mai pályaudvar terveit az osztrák származású August De Serres, a Vasút Társaság építészeti főigazgatója készítette el 1873-ban. A kivitelezési munkák fővállalkozója a pár évvel később az Eiffel-tornyot is megvalósító Eiffel és Társa cég volt, sőt a Nyugati pályaudvar csarnokáthidaló elemeit is a francia cég mérnöke, Theofil Seyrig tervezte. A vasszerkezetek jelentős részét Párizsban öntötték, majd onnan szállították Pestre. Az építési munkálatokban már több hazai cég is részt vett. Az építkezés 1875-ben indult el, a helyszínen a vasúti közlekedés zavartalan működését pedig azzal a különös módszerrel oldották meg, hogy az új vasszerkezetű csarnokot az Indóház fölé emelték, és csak az elkészült munka után láttak neki a régi épület elbontásának. Az új pályaudvar 1877. október 28-án nyílt meg. A pályaudvar vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított. Az elhasználódott pályaudvar rekonstrukciójára 1975-ben országos tervpályázatot írtak ki. A rekonstrukció alapelve az volt, hogy a csarnok kevésbé roncsolódott részeit meg kell tartani, és csak a teljesen elkorrodált, erősíthetetlen szakaszokat szükséges újra cserélni. A pályaudvar homlokzatának rekonstrukcióját az Uvaterv végezte 1979-ben.

A Keleti pályaudvar
Az épületet 1881–1884 között a Magyar Királyi Államvasutak építette eklektikus stílusban. Eredeti neve Központi Pályaudvar volt. Építésekor az egyik legkorszerűbbnek számított Európában. Az épület építésze Rochlitz Gyula, a csarnok acélszerkezetének tervezője Feketeházy János volt. A csarnok tetőszerkezetének keresztmetszete megközelítőleg láncgörbe. 43 méter magas homlokzatának tetején egy allegorikus szoborcsoport található. Alkotója Bezerédi Gyula. A szoborcsoportot az 1990-es években végrehajtott rekonstrukció alkalmával újra kellett gyártatni. A főhomlokzat kapuzata mellett James Wattnak, a gőzgép feltalálójának és George Stephensonnak, a Rocket gőzmozdony tervezőjének a szobra látható. Alkotóik: Stróbl Alajos és Vasadi Ferenc. A főhomlokzat óra alatti részén, az oszlopok tetejéről az 1930-as években eltűnt négy szobrot 2003-ban pótolták. A 2008-ra felújított fényűző díszítésű pénztárterem freskóit Lotz Károly és Than Mór készítette. Ezek mellett az elektromos világítás és a központi irányítású váltórendszer technikai újdonságnak számított. A csarnok eredeti festését Schickedanz Albert tervezte.

A középső főhomlokzat és a csarnok felújítása két ütemben, 2002 és 2004 között zajlott le.

Forrás, fotók: pestbuda.hu

 

A szerző legújabb cikkei:
Alakul a Millenáris Széllkapu – Elkészült az alagút a Millenáris Park alatt
A Zaha Hadid Architects formabontó mesterterve valósult meg az átadott Morpheus hotellel Makaóban
Ottlik Géza kiváló írónk emlékére „Ottlik kert”-et hoznak létre a XI. kerületben
Millennium Gardens irodaház építése indul a Duna-parton
Chad Oppenheim amerikai építész személyesen ajánlja új könyvét a KÉK-ben pénteken
A Zaha Hadid Architects modern városnegyede épülhet fel a Fekete-tenger partján
Waterfront City néven új városrész épül a volt óbudai szeszgyár területén
Európai szintű építkezések emelik tovább egyetemi városaink hírnevét
A csodák birodalma – Lépj be a Csillagok Háborúja tematikus parkba! + videó
Téglák és síkok összjátéka a vietnámi "barlangházban"
Peter Zumthor modellműhelye látható a 2018-as Velencei Építészeti Biennálén
Átadták hazánk egyik legkorszerűbb épületét – az Ericsson új székházát az Infoparknál
Előremutató új épületek Amaravatiban, India új regionális központjában



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2: