Java | 2018. március 1.
     
Az épülő ökováros iránymutató lehet a környezetvédő világnak már csak azért is, mert energiatermelése összességében nagyobb, mint, amennyit felhasznál, és széndioxid-kibocsátása is közelíti a kívánatos zéró határt. A követendő példa számos szigorú fenntarthatósági építési elvet valósít meg, a tömegközlekedés totális átalakítása mellett.

Az Egyesült Arab Emírségeket eddig a világ legnagyobb olajkitermelőjeként ismerhettük meg, de mesés gazdagságukat az ökológiai célok mellé teszik le. Célkitűzéseik között szerepel az energiatermelésük átalakítása, ezek szerint 2050-re elérik, hogy energiaszükségletük 75%-a már megújuló energiaforrásból valósuljon meg. Ha ez megvalósul, Dubai válik a világ legkisebb széndioxid-lábnyommal rendelkező városává.

Dubai központjától 29 kilométernyire, a helyi Diamond Developers nevű cég égisze alatt épül a 113 hektáron elterülő "jövő városa". Az említett fenntarthatósági adatok eléréséhez markánsan átalakítják a tömegközlekedést. Hagyományos autók helyett díjmentes e-tömegközlekedés és ingyenesen használható önvezető e-autók állnak majd a lakosok rendelkezésére, vagy ha maguk szeretnének modellt választani, akkor 10 000 dolláros támogatást kaphatnak új elektromos gépkocsi vásárlásához. A Dubai közlekedési vállalat január 22-én már alá is írta a megállapodást a vezető nélküli elektromos autók üzemeltetéséről. A közlekedési infrastruktúra persze csak egy szeletét képezi a fenntarthatóság szemléletének, hiszen minden egyes épület tetején napelemek sokasága szolgáltatja a természetes napenergiát.

Korábban már többször felmerült ehhez hasonló ötlet az Emírségekben, például az Abu-Dzabiban található Masdar városa, amely szintén megújuló energiaforrásokra támaszkodik. Masdar mégsem lett igazi sikertörténet, mivel a 40 000 fősre tervezett városban mindössze csak körülbelül 300-an laknak. Dubai Fenntartható Városa ennél már most is jobban áll, ugyanis már 1 800-an vásároltak lakást, és körülbelül 900-an bérelnek ingatlant.

A tervek szerint a 2013-ban elkezdett fejlesztés 2018 év végére fejeződik be. A két ütemben zajló építkezés első fázisában elkészült a 3 millió m2-es városrész, itt 500 villát, 89 lakóházat és 11 kupolás üvegházat 2015-ben adtak át. De ide tartozik még a 108 ezer m2-nyi iroda- és bolthálózat, valamint a fitneszközpont mesterséges tóval és lovasközponttal. A mostani második fázisban épül iskola, mecset, tudományos múzeum, bevásárlóközpont és egy 2 500 fő befogadására alkalmas közpark. Mindemellett találkozhatunk egy olyan fenntartható szállodával, amely a világon elsőként több energiát termel, mint amennyit felhasznál. Ez érvényes lesz az itteni új kutatóközpont épületére is.

Forrás: Ecolounge.hu

A szerző legújabb cikkei:
Ottlik Géza kiváló írónk emlékére „Ottlik kert”-et hoznak létre a XI. kerületben
Millennium Gardens irodaház építése indul a Duna-parton
Chad Oppenheim amerikai építész személyesen ajánlja új könyvét a KÉK-ben pénteken
A Zaha Hadid Architects modern városnegyede épülhet fel a Fekete-tenger partján
Waterfront City néven új városrész épül a volt óbudai szeszgyár területén
Európai szintű építkezések emelik tovább egyetemi városaink hírnevét
A csodák birodalma – Lépj be a Csillagok Háborúja tematikus parkba! + videó
Téglák és síkok összjátéka a vietnámi "barlangházban"
Peter Zumthor modellműhelye látható a 2018-as Velencei Építészeti Biennálén
Átadták hazánk egyik legkorszerűbb épületét – az Ericsson új székházát az Infoparknál
Előremutató új épületek Amaravatiban, India új regionális központjában
Az Építész Alkotóműhely nyerte az új Tudásközpontra kiírt tervpályázatot Szekszárdon
Operatúra az Eiffel Műhelyházba



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: 2 (5 szavazatból)