hír Budapest Lánchíd

Hamarosan indulhat a Lánchíd felújítása és kiszélesítése


sebesp | 2018. október 30.
     
Felújítják a Lánchidat, a Széchenyi István tér alatti villamos-közúti aluljárót és a Várhegyi alagutat. A tervek között szélesítés is szerepel, hogy ezután kényelmesebben lehessen majd tolni a biciklit.

A projekt részeként megjelent annak a közbeszerzési eljárásnak az ajánlati felhívása, amely a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány közös finanszírozásában ezen műtárgyak felújításának kivitelezését teszi lehetővé – adta hírül a bkk.hu.

A felújítási munkálatok során elvégzik a közúti pályalemez újjáépítését, az acélszerkezetek javítását és korrózióvédelmét, valamint a gyalogos korlátok műemléki felújítását. A gyalogos járdák körülbelül 80 cm-rel szélesebbek lesznek, amelyhez igazodni fognak a mederpillérek körüli erkélyek, a hídfők, és az emiatt áthelyezésre kerülő kőoroszlánok talapzatai is. A szélesítés célja ugyan a kerékpárosok mozgásának könnyebbé tétele, de a kiszélesítés csak a járdákat érinti, amik így nem teszik lehetővé azt, hogy külön kerékpárutat alakítsanak ki a Lánchídon. A tervek szerint a járdákon a szélesítés után is csak tolni lehet majd a biciklit. Ugyanakkor kerékpáros nyomokat fognak felfesteni az úttestre. A flowcycle.hu szerint ezzel a bringások általános helyzete nem javul a hídon.

A szélesítéshez örökségvédelmi hatástanulmányra, az UNESCO hozzájárulására is szükség van, mivel a Lánchíd a Világörökségi terület részén található. A kivitelezés elkezdésére csak valamennyi szükséges engedély birtokában lesz lehetőség. Kérdés azonban, hogy érdemes a főváros jelképének is számító ereklyét bolygatni, ha ennek nincs érdemi hatása a közlekedésre. Ráday Mihály a hvg.hu-n vele készült interjúban arra emlékeztetett, hogy a második világháború után az akkori közlekedési miniszter Gerő Ernőben felvetette a híd kiszélesítését, de akkor a műemlékesek meggyőzték, hogy az egész híd helyett inkább a kapukat, a pillérek belső részét szélesítsék ki, mert az jobban meg az örökségvédelmi elveknek, mint a híd külső méreteinek megváltoztatása.

Restaurálják a kőoroszlánokat, a kőcímereket, a feliratokat és a kőfelületeket is. A jelenleg egyágú közvilágítási kandeláberek helyett korhű képek alapján háromágú kandeláberek kerülnek a láncszerkezetekre.

A mederpillérek körüli külső kezelőjárdák elbontása után az eddig eltakart díszítő elemek láthatóvá válnak majd. A hídon új, gazdaságos és környezetbarát LED technológiás közvilágítás épül ki, a díszvilágítás képes lesz egyedi színek megjelenítésére nemzeti, vagy fővárosi ünnepek alkalmával. Felújítják a pesti rakparton lévő zászlótartó bástyákat is. Gyalogos átkelőhely létesül a pesti hídfő északi és déli járdája között. Kiváltják és átcsoportosítják a hídon lévő közműveket.

A Széchenyi lánchíd pesti hídfője alatti villamos és közúti aluljáróban a megerősített falazatokra új födém épül, jövőbeni közmű áthelyezési igények figyelembe vételével. A Széchenyi István téri és az Eötvös téri villamos megállóhelyek is megújulnak és akadálymentesek lesznek.

A felújítás részeként a Várhegyi alagutat is korszerűsítik, során a mozaikburkolatot és téglaboltozatot részlegesen visszabontják, az új teherbíró vasbeton falazat megépítését követően, új mozaikburkolat készül, és új ventilátoros légcserélési rendszert építenek ki. A közvilágítás LED technológiás lesz. A keleti kapuzat északi földszinti és első emeleti helyiségeibe költözik át a híd- és alagútmesteri szolgálat, ahova bekötik mind a Széchenyi lánchíd, mind a Várhegyi alagút gépészeti vezérlését. Megújul mind az Ellypse, mind a Manna terasz burkolata és szigetelése, illetve a teraszhoz csatlakozó támfalak. Jó hír a bringásoknak, hogy az alagútban lesz bicikli út, igaz, csak hegymenetben.

Fotó: MTI, Balogh Zoltán
Forrás: BKK

A szerző legújabb cikkei:
Kihirdették a Budakalász magja pályázat nyerteseit
Romkönytár a Mecanoo-tól + videó
Az Új Nemzeti Galéria építési engedélyét is megsemmisítette a bíróság
Hogyan hasznosítsa túlméretes palotáját a jó uralkodó?
A törökök egész szellemvárost építettek futószalagon gyártott kiskastélyokból + videó
A kínaiak lemásolták a Szabadság hidat + videó
Acélból kőablak, vagy fából vaskarika?
Lenyűgözően puritán megjelenésű lesz a miniszterelnök új munkahelye
Renzo Piano tervei alapján épül újjá az összeomlott genovai híd
A Snøhetta és a Verkehrsingenieure Besch und Partner nyerték a Budapest Déli Városkapu tervpályázatot
Fordulat fordulatot követ a Radetzky-laktanya ügyében
Minimál dizájn, maximál elegancia
Üvegvilla lebeg a tó felett



Kérjük értékelje a cikket:    -2:   -1:   1:   2:      Összesen: -4 (2 szavazatból)


Hírlevél feliratkozás >>


Konferencianaptár

Lambda Systeme Kft.
Austrotherm
Austrotherm
Archmaaik

Építési megoldások