épületek tervek Les Halles Párizs újjáépítés

Megújul a párizsi Les Halles

Véget ért - több, mint 30 év után pálmák helyett baldachin


Tibor | 2011.10.25
Párizs egyik központi helyen lévő látványosságnak is beillő, építésekor igen korszerű közlekedési-kereskedelmi központja lassan eltűnik - a bontási munkák az év végére lezajlanak, teret adva az új építésnek.
Helyét a ma oly divatos minden irányban íves felületek, az aranyosan fénylő hatalmas lepel - baldachin - veszi át.

Több, mint 30 évvel a megnyitása után, a Les Halles megérett a megújulásra. A szerkezetei elöregedtek, már nem felelnek meg a mai biztonsági előírásoknak sem. Közel 750 000 gyalogos használja naponta ezt a környéket, ami már nem felel meg a világvárosi igényeknek.
Az új kialakítás elegáns, kényelmes környezetet ad egy szélesebb körű, funkcionálisan jobban kialakított központnak, a belvárosi forgatagot jobban kezelve, irányítva és adva lehetöséget a kikapcsolódásra is. Az új Les Halles nyitottabbá válik a környezetére, sokkal több lehetőséget teremt a szabadidő eltöltésére is.
A korszerűbb kialakítás érdekében nem csak felületi kezelés zajlik, hanem az egész épületegyüttes közlekedési, kereskedelmi területei alapvető átrendezédésen mennek keresztül.
Egy új kert a felületen, egy tágabb gyalogos tér, egy, a természettől inspirált új épület - a Canopée - öleli körbe a teret. Egyszerűsített és átláthatóbb közlekedés, az RER gyorsvasút jobb bekötése a városi kapcsolatokba, egy világosabb és szellősebb kereskedelmi tér, egy földalatti közlekedési rendszer... A város szívében egy befogadó és élhető környezet kialakítása lebegett a holnap Párizsát látó tervezők szeme előtt.
3 RER vonal, 5 metró találkozása, 14 busz forgalma napi 750 000 utast vonz ebbe a térbe - nem mindegy tehát annak befogadóképessége, hangulata - Európa egyik legforgalmasabb csomópontjáról - a Châtelet-Les Halles - van szó. A kereskedelmi központ hasonlóképp a legnagyobbak között van napi 150 000 vendégével, vásárlójával - ma ez a legnagyobb áruház-rendszer a fővárosban.

A tegnap piaca
A Halles negyed története a legrégebbi időkre nyúlik vissza - a XII. században alakult ki ezen a helyen az első piac "les Champeaux" néven - közel 50 évvel később már a legnagyobb korabeli párizsi piaccá vált.
A közelben található jellegzetes templom, Saint-Eustache a XVI. században épült, máig is az egyik legszebb belvárosi temploma Párizsnak. érdekesség, hogy kis temetője - az ártatlanok temetője is itt volt található, 1789-ben átadta a helyét a piac terjeszkedésének.
Itt nyílt meg a gabonapiac, amely később átadta a helyét a kereskedelmi tőzsde épületének. Az 1800-as években, majd 1936-ban különböző acépszerkezetes pavilonokkal bővült a csarnokrendszer, amely Vitor Baltard építész munkája volt.
Érdekesség, hogy a város fejlődésével együtt ez a terület is áldozata lett a nagy léptékű építkezéseknek. 1962-ben eldőlt, hogy központi elhelyezkedése miatt a különböző RER vonalak és metrók kiszolgálására teljes átalakítás szükséges, ennek lett áldozata a sok évszázadon át kialakult vásárcsarnokrendszer. 1969 április 4-ről 5-re virradó éjszaka bezárták a Baltard pavilonokat, majd 1971 és 1973 között lebontásra kerültek azok, átadva helyüket a Les Halles "gödrének".
A korabeli "Fórum" 1979-ben nyílt meg, majd az új Fórum kulturális és sportlétesítményeivel bővült 1985-ben. A felszíni létesítmények, a park 1983 és 1986 között nyerte el máig ismert és jellgzetes formáját.
Ma ez az átalakítás Franciaország történetének legnagyobb párizsi építkezése a főváros szivében, 4 hektáros területen.
A fejlesztésről 2002-ben született döntés, az azóta eltelt nyolc évben kialakult a oncepció, amely jóváhagyásra is került és idén elkezdődtek a bontási munkák. Méretükre jellemző, hogy a Louvre háta mögött található területen 30-40 hatalmas teherautó parkolására alkalmas terület került kialakításra, ahonnan már rövid, 2-3 perces úttal érhető el a bontási terület.

A ma piaca
Az új, lágy formájú aranybaldachin alatt kialakuló szabad, de fedett tér elérése az eddigi 7 helyett 9 ponton érhető el, a közlekedési területek a mai 2 elérési pont helyett 5 irányt nyit a különböző közlekedési eszközök eléréséhez.
Az új közlekedésszervezéssel úgy a gyalogos, mint a járművekkel történő közlekedés gördülékenyebb lesz, hamarabb és rövidebben elérhető minden útirány és a "gödör" kulturális, szabadisdős és kereskedelmi létesítményei is.
(aki metrózik Párizsban, azt tudja, mennyit lehet bolyongani a föld alatt...)
Az elérést biztosító ajtók, lépcsők és mozgólépcsők úgy vannak újjászervezve a baldachin alatt és körben a parkban, hogy azok elérése jóval egyszerűbb és átláthatóbb, mindamellett különös figyelemmel van a mozgásukban korlátozott vendégek, járókelők számára is.
Külön érdekessége a projektnek, hogy a bontás már zajlik, de az új terület bemutatására már egy közel 100 m2-es bemutatóterem került kialakításra, ahol szakavatott személyzet mutatja be a tervet, a koncepciót, és komoly gondot fordítanak különböző ismeretető anyagok, videofilmek bemutatásával a tervek minél szélesebb körben való megismerésére.
Feltűnő többlet a projekt ismertetését részletező hatalmas tablón, de minden, a folyamatot bemutató anyagon, hogy a környezetvédelmi intézkedések, tervek, a bontott anyagok elszállításának és semlegesítésének folyamata is részletesen bemutatásra kerül.
Valóban tiszteletben tartva a környezetet és lehetöség szerint a legkevesebb környezeti terhelést próbálnak ráhárítani a környékre - a munka látványos és még csak a bontási folyamatok zajlanak...
A java még hátravan.
"Még visszatérünk rá..."

Forrás: www.parisleshalles.fr

A szerző legújabb cikkei




Hírlevél feliratkozás >>>>


Konferencianaptár


Építési megoldások