Tavaly nyáron nagy hírverés közepette jelentette be a Denver International Airport (DIA, Denveri Nemzetközi Repülőtér) képviselője, hogy a reptér 650 millió dolláros bővítésének tervezésére a spanyol szerkezetfenomént, Santiago Calatravát hívták meg. A fejlesztés része egy ötszázszobás szálloda, egy nagy köztér és az elővárosi vasút állomása.
Alig telt el egy év, és azt halljuk, hogy Calatrava kisétált a projektből.
A helyi lap, a Denver Post Calatrava feleségének, és egyben menedzserének leveléből idézett: a szétválásnak több oka is van. Ezek a pénzügyi keretek csökkentése, az indokolatlan határidőmódosítások, és a Calatrava tervezőirodája, a reptér és a fejlesztést levezénylő Parsons Transportation Group közötti mély egyet nem értés.
Robertina Calatrava, aki a tervezőiroda egyik vezetőjének írta levelét, hozzátette: "A projektre még mindig nem teremtettek elő elegendő forrást… és olyan lehetetlen határidőket szabnak, hogy szinte nincs is mód minőségi, a Calatrava irodára jellemző magas színvonalú terv elkészítésére."
A repülőtér még tél végén jelentette be, hogy az eredeti költségkeretet 500 millió dollárra csökkentik. A takarékosság jegyében egy szinttel lecsökkentették Calatrava szállodatervét, és a tervek más elemeit is leegyszerűsítették. Az elővárosi vasútnak tervezett íves függőhíd költségvetését 60 millió dollárról 22 millióra csökkentették, majd az egész projektet törölték. (A hidat az építésziroda olyan látványos elemnek írta le, amelyre a világ bármely városa vagy reptere büszke lehetett volna.)
A reptér szóvivője, Jeff Green nem kívánt nyilatkozni Robertina Calatrava levelével kapcsolatban, de elmondta, hogy a reptér bővítése Santiago Calatrava terveinek felhasználásával fog folytatódni, amelyért az irodának mintegy 13 millió dollárt fizettek ki.
"Reméljük, hogy Calatrava csodálatos víziója megvalósulhat – minden fél ezen dolgozik." Hozzátette, hogy az egyes elemek tervezését a denveri Anderson Mason Dale Architects, és a Gensler iroda folytaja majd. "Calatrava egyébként is átadta volna a konkrét tervezési feladatokat ezeknek az irodáknak – ez így most korábban történt meg", tette hozzá.
Calatrava szeptember 12-én kiadott nyilatkozatában elmondta, hogy békésen, közös megegyezéssel váltak szét útjaik. "Az elmúlt években a denveri repülőtérrel közösen dolgoztunk azon, hogy az ambíciózus projekt sikeres legyen. A kezdetektől fogva csakis a projekt érdekeit néztük, és bár úgy döntöttünk, hogy az együttműködést befejezzük, sok sikert kívánok a repülőtér fejlesztéséhez", szólt a diplomatikus közlemény.