A Mérték Stúdió tervei alapján újul meg a Közlekedési Múzeum
Java 2015.10.22.
A Mérték Építészeti Stúdió nyerte meg nettó 549 millió forinttal a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum (MMKM) rekonstrukciójához és bővítéséhez szükséges tervdokumentáció elkészítésére kiírt tendert. A gyorsított meghívásos közbeszerzést a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. írta ki.

A KASIB Mérnöki Manager Iroda, az Archikon, az M-Teampannon, valamint a Középülettervező Zrt. is tett még ajánlatot, s természetesen a legelőnyösebb lett a nyertes. Ezek szerint az ár 60, míg a szakmai szempontok - összesen - 40 súlyszámmal szerepeltek az értékelésben.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot a Liget Budapest projekt keretében eredeti állapotában építik újjá, valamint térszint alatti kiállítóterekkel is bővítik 2018-ra.

A múzeum az 1896-os budapesti millenniumi kiállításra épült, Pfaff Ferenc tervei alapján, romantikus-eklektikus stílusban. A templomszerű épület eredetileg két részből állt: a Hermina úttal párhuzamosan elhelyezett járműcsarnokból és a kupolacsarnokból. A kupola átmérője 25 méter, külső magassága 67 méter, belső magassága pedig 34 méter volt, míg a járműcsarnok 90 méter hosszú és 20 méter fesztávolságú, részben üvegtetős épület volt. A múzeum díszes, mintás színes üvegeit Róth Miksa készítette.

Az épület a Városligetet ért 1944. júliusi és szeptemberi bombatámadás következtében súlyosan megsérült, a háború után a romok eltakarításán kívül nem volt lehetőség komolyabb helyreállítási munkálatokra. 1954-ben majdnem teljesen elbontották az épületet, de végül a helyreállítás mellett döntöttek. A múzeum jelenlegi, az eredetihez képest erősen megcsonkított állapotát csak az 1964-es és 1965-ös újjáépítéseket követően érte el. A kor ízlésének megfelelő átépítés a teljes emeleti rész elbontásával járt a kupolával együtt, és ugyanerre a sorsra jutottak a kupolacsarnokot körülölelő saroktornyok is.

forrás: MTI
 

Címkék: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Mérték Építészeti Stúdió, újjáépítés