Az első díjat egy nagyon elegáns, az épületet a körút felé megynitó, és kifuttató tervvel a Diller Scofidio + Renfe amerikai iroda nyerte, a magyar partnere a Teampannon (Noll Tamás, Bordás András).
A második díjas francia Reichen et Robert & Associés, az amerikai Ralph Appelbaum Associate, itt a magyar tervezőtárs Kis Péter irodája volt.
A legnagyobb magyar siker az önállóan induló Építész Stúdió harmadik díja.
A díjátadás előtt a zsűri két külföldi tagja is beszámolt a pályázatról. Kirstin Feireiss különlegesnek nevezte a pályázatot, hiszen egy rendkívüli műemlék további sorsáról van szó. (Egyébként a csarnok maga nem műemlék, csak a fejépülete - a szerk.) Elmondta: mára a múzeumok átalakultak, egyre többen látogatják, és egyre több generáció látogatja őket. Ezért a múzeumnak mainak is kell lennie, élőnek, inspirálónak és szórakoztatónak. Közben a környékén fejlődést is kell generálnia. Bevallotta: első alkalommal volt olyan zsűrizésen, hogy sem a rajzmodorból, sem a stílusból nem tudta kitalálni, ki lehet a győztes pályamű mögött.
Pieter Jonckers, a belga Train World Brussels igazgatója azt emelte ki, hogy a közlekedés egyszerre múlt jelen és jövő, erről szólt a pályázat. Bátorság, nyíltság, ambíció, vízió kell. A közlekedési múzeum nyitott hely lesz, egy olyan épület, ahová az emberek majd menni akarnak. Szükség van rá.
A győztes iroda képviseletében Charles Renfo is arról beszélt, a múzeumok nemcsak a múlttal, hanem a jövővel is foglalkoznak. A jövő közlekedése kevésbé fog függni a fosszilis energiahordozóktól, de a mainál mobilisabb lesz. A mai közlekedés a vonatokkal kezdődött, de a jövőben az űrutazás is ide fog tartozni. Az épület technológiája is jövőbemutató lesz, ökológiai mérföldkő, a nap, a föld energiáját is használni fogja. A kiállítás különlegességei lesz az akár alulról és felülről is megtekinthető közlekedési eszközök, vagy éppen az akár naponta változó mikrogalériák.
A díjátadó helyszínén a pályázatokat kiállították, hamarosan a nagyközönségnek is megmutatják majd.
A hivatalos sajtóinyilatkozat:
A mai napon a Közlekedési Múzeum új helyszínén, a kőbányai volt Északi Járműjavítóban jelentették be az intézmény által kiírt nemzetközi építészeti tervpályázat eredményét. A felhívásra összesen tizenhárom magyar és külföldi építésziroda adott be pályaműveket, melyeket neves hazai és nemzetközi szakemberekből álló 18 tagú zsűri értékelt. Az ünnepélyes eredményhirdetésen Tarlós István főpolgármester mondott köszöntőt és adta át az első helyezettnek járó díjat Vitézy Dávid főigazgatóval, a zsűri elnökével közösen.
A tervpályázat nyertese a Diller Scofidio + Renfro építésziroda lett. A világhírű amerikai tervezőiroda számos jelentős közintézményt és múzeumot tervezett világszerte az elmúlt évtizedekben, egyik legismertebb munkájuk a New York-i High Line, ahol egy felhagyott iparvasútból alakították ki a világ egyik legsikeresebb új sétányát és parkját. A budapesti Közlekedési Múzeum számára a terület ipari örökségét tiszteletben tartó, a MÁV korábbi dízelcsarnokának megőrzését és múzeumként való újjászületését biztosító, az egykori járműjavító épületét új kiállítóterekkel kibővítő, izgalmas, kortárs tervet nyújtottak be.
Az eredményhirdetés résztvevőit Tarlós István főpolgármester köszöntötte, aki beszédében hangsúlyozta: „Az ország egyik leginkább családbarát, közkedvelt múzeuma, a Közlekedési Múzeum születik újjá Kőbányán, több hektáros egykori ipari övezetben. A környéken megvalósuló további kulturális és zöldterületi fejlesztésekkel együtt ez óriási lehetőségeket nyit meg a városrész fejlődése tekintetében, és Budapest az elkövetkező években egy új szabadidős, sport és kulturális alközponttal gazdagodhat.”
Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a döntés és a pályaművek ismertetésekor kiemelte: „A barnamezős beruházás keretében Európa egyik első közlekedési múzeumát a múzeumépítészet terén a világ egyik legnevesebb építészirodája fogja megtervezni a Könyves Kálmán körút és a Kőbányai út sarkán. A mintegy hét hektáros területen egy nemzetközileg is jelentős tudásközpont jön létre új közösségi terekkel és színvonalas szolgáltatásokkal.”
Az ünnepélyes eredményhirdetésen a pályázók jelenlétében jelentették be a zsűri által az első, a második és a harmadik helyre sorolt, valamint a megvételt nyert pályaművek tervezőinek névsorát.
Díjazásban részesült pályaművek tervezői:
-
1. helyezett: Diller, Scofidio + Renfro
-
2. helyezett: Reichen et Robert & Associés / Ralph Appelbaum Associates / PLANT Atelier Kis Péter
-
3. helyezett: Építész Stúdió Kft.
További, megvételt nyert pályaművek tervezői:
-
Foster & Partners + CÉH
-
gmp International GmbH
A nyertes az amerikai Diller Scofidio + Renfro iroda komplex, a terület ipari örökségét izgalmasan ellenpontozó, korszerű kiállítótereket és magas minőségű szabadtereket létrehozó terve lett. Az építésziroda ezzel elnyerte a lehetőséget a Közlekedési Múzeum új épületegyüttese és az azt körülvevő park tervezésére.
A második helyet a francia Reichen et Robert & Associés, az amerikai Ralph Appelbaum Associates és a magyar PLANT Atelier Kis Péter tervezői konzorciuma érdemelte ki. A francia építészpáros komoly tapasztalatokkal rendelkezik egykori ipari épületek kulturális hasznosításában.
A harmadik helyezett pályaművet az Építész Stúdió Kft. jegyzi, melynek tervezőcsapata 2010-ben a pécsi EKF-évre felépített Kodály Központ koncert- és konferenciaközponttal a szakma és a közönség által egyaránt elismert kortárs kulturális épületet hozott létre, további munkáik közül megemlíthető még a Széll Kálmán tér rekonstrukciója is.
Megvétellel díjazták a német gmp International GmbH pályázatát, valamint a brit Foster & Partners és a magyar CÉH Zrt. által közösen jegyzett pályaművet.
A pályázat nyertesei pénzbeli díjazásban részesülnek, és az első helyezett lehetőséget kap, hogy folytassa a tervezést a Múzeum megbízásából.
A nyertes pályamű
A nyertes pályamű a dízelcsarnokot új épülettel egészíti ki, amely befelé áthatja a csarnok tereit, illetve egy szinte lebegő tető alatt új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre. A régi csarnokhoz csatlakozó épületszárny mintegy kihúzott fiókként enged betekintést a múzeum belsejébe, és a látogatókat bevonzza a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút kereszteződése felől. A kialakított közterületek karakteres, vonzó környezetet teremtenek az intézmény látogatóin túl a járókelők számára is. Az új épületrész a meglévő ipari örökségi értékeket engedi érvényesülni, megőrzi és újrahasznosítja a csarnok karakteres belső tereit, valamint legfelső szintje remek kilátást nyújt a területre és az egész környező városrészre.
A nyertes építésziroda
Elizabeth Diller, Ricardo Scofidio és Charles Renfro építészirodája 1979-es alapítása óta sorra nyeri el a legjelentősebb észak-amerikai múzeumi és köztérfejlesztési projekteket. Munkásságukból kiemelkedik a bostoni Institute of Contemporary Art, a New York-i Museum of Modern Art (MoMA) több fázisból álló bővítése, a Lincoln Center felújítása, egyik leghíresebb alkotásuk pedig az elhagyott manhattani magasvasútból kialakított High Line közösségi park és kulturális tér, továbbá a Moszkva szívében 2017 őszén megnyílt 13 hektáros Zarjadje-park. Elizabeth Diller néhány hónappal ezelőtt egyedüli építészként szerepelt a világ 100 legbefolyásosabb emberének a Time magazin által összeállított listáján. Az építész egyúttal a világ egyik legrangosabb építészeti szervezete, a RIBA (Royal Institute of British Architects) meghatározó alakja. Diller és Scofidio 2019-ben elnyerte a brit Royal Academy of Art építészeti díját.
A helyszín és a projekt
A kormány 2017 decemberében döntött arról, hogy a megújuló Közlekedési Múzeum, amely helyhiány miatt már nem fért el korábbi városligeti épületében, a volt Északi Járműjavító területére, a főváros egyik legkiterjedtebb, jelentős átalakulás küszöbén álló rozsdaövezetébe költözik. Itt a múzeum és környezete a kapcsolódó más állami, fővárosi és kerületi fejlesztésekkel együtt új városközponttá, a környező városrészek megújulásának katalizátorává, a közösségi tanulás csomópontjává válhat. A tervpályázaton kiválasztott iroda referenciamunkái garanciát jelentenek arra, hogy egy olyan magas színvonalú építészeti együttes jön létre, amely az intézményt és vele együtt Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi.
A régi városligeti helyszínhez képest kétszer nagyobb, mintegy 10.000 négyzetméteres, korszerű kiállítástechnológiával létrejövő új állandó kiállítás számtalan eredeti műtárgyon és járművön keresztül mutatja be a magyar közlekedés nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, inspiráló történetét. Az új épületegyüttesben a kiállítás területével közel azonos méretű látogatható műtárgyraktár, szakkönyvtár, dokumentációs központ, műszaki restaurátori tudásbázis is helyet kap. A nagyközönség elől majdnem másfél évszázada elzárt terület megnyílik, átjárhatóvá válik, új közösségi terek, találkozóhelyek jönnek létre, és a volt ipari övezet rehabilitációjával a főváros jelentős új zöldterülettel is gyarapodik.
A tervpályázat
A kormány 2017 decemberi helyszínt kijelölő döntése után a legalkalmasabb tervező megtalálása érdekében a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 2018. augusztus 9-én nemzetközi építészeti tervpályázatot pályázatot hirdetett. A múzeum előzetesen tizenegy neves hazai és világhírű külföldi építészirodát kért fel a részvételre, akikhez nyílt eljárás során további négy pályázó csatlakozhatott. A múzeum tervpályázata világszerte nagy érdeklődést váltott ki, amit a szabad helyekre jelentkező építészek nagy száma és a résztvevő tervezőirodák nemzetközi, illetve hazai ismertsége, kiválósága is jelzett.
A tervpályázaton résztvevő építészirodák és konzorciumok névsora: 3H Építésziroda, Amanda Levete Architects Ltd., Atelier Brückner GmbH, Bjarke Ingels Group, Caruso St John Architects, CÉH Zrt. + Foster & Partners, David Chipperfield Architects, Diller Scofidio + Renfro, Eisenman Architects / Beyer Blinder Belle, Építész Stúdió Kft., gmp International GmbH, KÖZTI Zrt., Lacaton & Vassal Architectes, Reichen et Robert & Associés / Ralph Appelbaum Associates / PLANT Atelier Kis Péter, Schmidt Hammer Lassen Architects / Perkins+Will / BuroHappold Engineering / JAC Studios
A pályaműveket ismert hazai és külföldi szakértőkből álló bírálóbizottság értékelte: a bírálóbizottság elnöke Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, társelnöke dr. Makovényi Ferenc PhD építész, a Magyar Építész Kamara elnökségi tagja, tagjai dr. Baán László, a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Demeter Nóra DLA építész, a Budapesti Építész Kamara delegáltja, Kristin Feireiss, építészeti és design kurátor, író, Füleky Zsolt építészeti és építésügyi helyettes államtitkár, a Miniszterelnökség delegáltja, dr. Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Pedro Gadanho építész, kurátor, a lisszaboni Művészeti, Építészeti és Technológiai Múzeum igazgatója, dr. György István, Budapest Főváros kormánymegbízottja, Z. Halmágyi Judit DLA építész, Pieter Jonckers, a Train World Brussels igazgatója, Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nyugalmazott főigazgatója, Mártonffy Miklós, Budapest Főváros Városépítési Főosztályának vezetője, dr. Pap Sándor, Kőbánya alpolgármestere, Marcela Steinbachová PhD építész, Szemerey Samu építész, a Kortárs Építészeti Központ alapítója, Wachsler Tamás, a Steindl Imre Program vezetője és Winkler Nóra művészeti újságíró.
Fotók: Közlekedési Múzeum (első díjas pályamű és helyszín) valamint a helyszínen készített fotók a további díjazott pályaművekről, ezek minőségéért elnézést kérünk.