A természetközeliség ihlette a HÉV állomás tervét
TSPC Csoport 2022.06.27.

A szigetszentmiklósi H6-os HÉV megállójához tervezett egy különleges, természetközeli parkolóházat és teret a TSPC csapata a BFK Nonprofit Zrt. által kiírt tervpályázatra. A TSPC koncepciójának célja egy olyan közlekedési csomópont és parkolóház kialakítása volt, amely funkcióit tekintve megfelel a kor és a környezet követelményeinek. A terv egyszerre rendezi és alakítja a HÉV-vonal környékét. Az állomás közvetlen közelében található úszóláp különleges vonzerő.

A Szigetszentmiklósnál található Ráckevei Duna-ág fontos környezetvédelmi terület, ugyanis itt található Európa második legnagyobb úszóláp-együttese, amely okot ad a környék népszerűségére.

A terv kidolgozásakor a Gyári úti József Attila lakótelep elhelyezkedése és közlekedéshálózata kiemelkedő szerepű volt. Az 1950-es évek végén épült lakótelep a Csepel Autógyár dolgozóinak készült. Városképileg nem központi, de meghatározó elrendezésű szocreál stílust tükröző épületegyüttes. A parkolóház terve tiszteletben tartja a meglévő építészeti környezetet és megtartja a lakók számára megszokott kilátást és perspektívát, miközben jelentősen fejleszti a környék látványát.

A parkolóház kialakítása során fontos volt, hogy a területen keveredő különböző közlekedési módok, eszközök egymástól a lehetőségekhez mérten elkülönült és biztonságos útvonalakon legyenek biztosítva, a lehető legkevesebb kereszteződéssel. A város jövőképének és élhetővé tételének fontos eleme a kerékpáros közlekedés fejlesztése. A tervpályázat során nagy hangsúlyt kapott a biztonságos kerékpárút létrehozása. Szigetszentmiklóson keresztül halad az EuroVelo kerékpárhálózat, így koncepcionálisan fontos volt ezt az úthálózatot összekötni a városi hálózattal.

Közösségi közlekedés szempontjából busz és a H6-os HÉV érinti a tervezési területet. A buszjáratok elsődleges célja a HÉV-vonal elérhetősége, amelyhez intenzív gyalogos közlekedés társul a tervezési területen belül. Autóval a körforgalom kialakítását kihasználva, a parkolóházhoz vezető bekötőutat mindkét irányból meg lehet közelíteni. A parkolóházban 100 parkolóhely kapott helyet. A koncepcióban szereplő négyemeletes parkolóház a Gyári út, a Csépi út és az Állomás utca között került kialakításra. Az épületek telepítéséből adódóan létrejött egy közlekedési csomópont, egy városi rendezvénytér és egy szolgáltatásokkal gazdagított lineáris park. A tér biztosítja a biztonságos gyalogos átjárást a HÉV állomás, a parkoló és a buszmegállók között.

Télen jégkorcsolyapálya felállítására, nyáron piac és rendezvények tartására is alkalmas. A parkolóház kialakításánál célkitűzés volt egy olyan egyszerű, gazdaságos szerkeszti megoldás, amelyet a későbbiekben a HÉV-vonal mentén, más helyszíneken is lehet alkalmazni eltérő, a helyi környezeti adottságokra reflektáló homlokzati kialakítással.

A szigetszentmiklósi HÉV-állomásnál a parkolóház zöld homlokzatához a Duna közelsége adta az inspirációt. A tervezők az épületen körbefutó élő növényzet mellé mesterséges, levélformát imitáló homlokzati elemeket álmodtak meg. Ezt egy Magyarországon gyártott műszaki textillel oldanák meg, amely az épületszerkezetre applikálható. A textilvászon költséghatékonyan oldja meg az épület esővédelmét és árnyékolását. A kora estétől kora reggelig tartó sötétségben a parkolóban közlekedő autók világítását ezek a vásznak mozgalmas fényjátékká varázsolják a munkából és munkába igyekvő emberek számára. A jövőben ez az eredetileg tipizálható és előre gyártható parkolóház minden HÉV-vonal menti állomáshelyre az arra jellemző burkolóformával elkészíthető.

A parkolóház körüli térrendezés integrálja az állomásépület funkcióit, így magában foglalja a kerékpártárolót, kávézót és büfét is.

A park mentén, a magasperonnal párhuzamosan egy áttörésekkel kialakított kis karbantartást igénylő talaj menti növényekkel borított zöldtető kapott helyet.  A zöldtető átjárást biztosít a HÉV megálló és a parkolóház körül kialakított park között. A betonból kiöntött szabad forma egy mesterséges változata az úszólápnak, mely finomítja és eltakarja a vasúti töltést. A zöldtetőn található réseken áttűnnek a fák.

Az árvizes, lápos, folyóparti területek tipikus fa faja a fehér nyár, melynek nem kívánt velejárója a tavaszi kellemetlenséget okozó nyárfavatta. Az új telepítésbe olyan gondosan megválogatott nyárfák kerülnek, melyekkel ez a kellemetlenség elkerülhető. Az egyszerű kertbe telepített növények által létrejött növényközösség felidézi a Szigetszentmiklóson lakók és ide látogatók számára, a Dunán található úszóláp természetvédelmi területét.

A projekttervnek köszönhetően a Szigetszentmiklósra látogatókat már az állomásra érkezés pillanatában elkápráztatja a város természetközelisége és emlékezetessé varázsolja a kirándulás élményét.

Stáblista

  • Felelős tervező – TSPC Kft: Kádár Mihály, Pálffy György
  • Építész tervező munkatársak – TSPC Kft.: Aboudeif Abdelrahman, Bóta Andrea, Gyovai Benjámin, Ozsváth-Klenik Annamária
  • Látványtervezés – TSPC Kft.: Csörsz Judit, Tornyi Dávid
  • Költségvetés – TSPC Kft.: Kovács Erzsébet, Péter Éva
  • Úttervezés – TSPC Kft.: Egyed András
  • Tájépítészet – FINECUT: Zsigmond György
  • Tartószerkezet – TSPC Kft.: Jancsó László
  • Projektmenedzser – TSPC Kft: Szova Ákos
Címkék: tervpályázat, Szigetszentmiklós, TSPC Csoport, hÉv állomás