A tetovált selyembe öltöztetett színház
sebesp 2020.12.13.

A Steven Chilton Architects tervei alapján Kantonban épült színház alakja a város selyemmel való történelmi kapcsolatára, míg felületének mintái a kortárs tetoválási kultúrára utalnak.

Kanton a "Selyemút a tengeren" kapuja, otthona és inspirációja azoknak a művészeknek, akik évezredek óta segítettek meghatározni a világ kínai kultúrájának fogalmát. A funkcionális célok megvalósításán túl, a tervezőknek az volt a szándékuk, hogy a város történetét, hangulatát és kreatív energiáját egy olyan épülettel reprezentálják, amelynek küldetése az előadóművészet kulturális útmutatása a következő generációk számára.

Az épület jellegzetes burkolatát Kanton, a kulcsfontosságú kereskedelmi kikötő története inspirálta. A színházat háromszög alakú panelekből álló hullámzó vörös burkolat öleli, amely a hullámzó selyem redőit idézi. A koncepció kidolgozása során a régióban általánosan alkalmazott hagyományos és kortárs művészetekből merítettek ihletet a Steven Chilton Architects építészei. A városban a Han-dinasztia óta selyemszövetet gyártanak, festenek és hímeznek. A forma kialakításakor az anyag fizikai tulajdonságait vették alapul, ezért határozzák meg lágyan csavarodó gyűrődések a külső burkot.

A vörös alapszínű burkolatra sötétebb mintát rajzoltak a tetováló művészet elemeit felhasználva. Az alaprétegre aranyszínű állatfigurák sorozatát festettek, amely a helyi, "100 madár tiszteleg a Főnix előtt" címen ismert mítoszon alapszik. A főnixfigurák kiemelt helyet kaptak a homlokzaton, míg a madarak a geometriai adottságokat figyelembe véve helyezkednek el.

A tetoválási kultúra a fiatal generáció körében az utóbbi időben elismert művészi ággá vált, tág teret nyitva az egyéniség kifejezésére. A művészeti irányzat újfajta érdeklődést váltott ki a hagyományos kínai kultúra iránt, ahol – hasonlóan a populáris nyugati kultúrákhoz – gyakran fetisizálnak szimbólumokat és mítoszokat, a nemzeti identitás kortárs kifejezőjeként.

A burkolat több ezer perforált, festett alumíniumpanelből áll, amelyek mind a teljes kompozíció egyedi részei. Hegesztett acélcsövek bonyolult szerkezete támasztja alá őket, amelyek a színház födémeit alátámasztó betonszerkezettől függetlenek.

A Sunac Guangzhou Grand Theatre névre keresztelt, a Huadu negyedében épülő szórakozóhelyek csoportjának részeként megvalósult épület befogadó színházként működik, azaz vendégtársulatok társaságok játszanak benne. 

Az épület közepén kör alakú nézőteret helyeztek el, körülvéve az összes kiszolgáló létesítménnyel, beleértve a próbaterületeket és az irodákat is. A nézőteret 360 LED-es képernyő veszi körül, míg a színpad felett 12 akrobatikus emelő, valamint három akrobatikus pálya és kocsi található. Maga a színpad egy kilenc méter mély medence felett áll, és egyes részei kiemelhetők vagy süllyeszthetők, hogy lehetővé váljon a vízi előadások megrendezése is.

A színház a város egy turisztikai szempontból kevéssé jelentős részén épült, ezért a megrendelő olyan tervet várt, amelyet város lakói – és mások is – megjegyeznek, ezért, a feladat része volt az erős vizuális identitás létrehozása is.

Forrás: www.sca.design, Képek: Chong-Art Photography

Címkék: Kanton, színház, Steven Chilton Architects