„Additív tervezésnek nevezzük” – The Rock Radisson Red Vienna Hotel, Bécs, Ausztria
d.adel 2023.04.25.

179 szoba a bécsi Duna-csatorna mellett, összesen mintegy 8500 m2 bruttó alapterület, 11 szint, Skybar a tetőteraszon, többszázezer építési fotó és 9000 rombusz: egy hotel nem gyerekjáték, az INNOCAD architecture pedig nem egy átlagos iroda.

Az osztrák építészekből álló csapat már igen korán olyan cégként pozícionálta magát, melyet a piac nem korlátoz, hanem szabad utat enged a kreativitásának. Erőteljes, részben radikális építészetük immár több mint 20 éve sikerre viszi őket. 

A cég

Fashion, Branding, Product, Identity, Corporate and so on... A gráci INNOCAD architecture számára ezek a „New economy” fogalmak soha nem jelentettek problémát. Már igen korán olyan cégnek tartották magukat, mely a piacra kreatív lehetőségként tekint. A csapat egy 2005-ben átalakított épületben dolgozik Graz belvárosában. A foghíjbeépítés, melynek során a hibrid-funkcionális tervezési program keretében a régi, felújítandó épületrészeket is újrahasznosították, annak idején nagy feltűnést keltett. A hely lényegében székhelyként, lakótérként és kreatív stúdióként működik, sokkal inkább a funkcionális, mint a térrendezés elvű fenntarthatóság jegyében. Magában hordozza és kézzelfoghatóvá teszi az INNOCAD rendszer lényegét. Martin Lesjak, az alapítók egyike és a cég kreatív motorja irányítja a több szálon futó dizájnstratégiát. Egyre összetettebb és időközben nemzetközi projektjeik megvalósításához szakkivitelezői és kivitelezések lebonyolításában jártas partneri hálózatot építettek fel. Oliver Kupfner felel például évek óta a nagy projektekért, mint amilyen a Hotel THE ROCK Radisson RED Vienna.

Formaalakítás

Az építési hely és Bécs Helyi Építési Szabályzata csekély játékteret engedett, amit az INNOCAD architecture igyekezett az épület formavilágával a legmesszebb menőkig kihasználni. A beruházó a lehető legtöbb hasznos alapterületet szerette volna kihozni a telekből. Oliver Kupfner kiemeli, hogy már a vázlattervek olyan építészeti minőséget közvetítettek, ami a tervtanácsi döntést és az építési engedélyt nagymértékben elősegítette. A telek korábban sokáig üresen állt, és az építési előírások megnehezítették a beépítését. A bécsi tervtanács korábban minden olyan vázlattervet elutasított, mely a Duna-csatorna partján toronyházat ábrázolt. Így az épület formavilágát a tömb többi épületéhez igazították azzal, hogy a prominens helyszínen a figyelmet a formavilággal és a homlokzatalakítással irányítják az épületre. Építészeti szempontból az egyik kihívást az alapterületek konzekvens alakítása, illetve a szobakapacitás meghatározása és kialakítása jelentette. 16,27 méteres ereszmagassággal, 21 méteres távolsággal az utcától és egyéb telekadottságokból eredő specifikus előírások betartása mellett az építészek inkább monolitikus, éles élekkel tagolt kubatúrát terveztek.  Mivel bizonyos helyeken alapterületet tudtak megspórolni, így a tetőteraszra megálmodott külön bár ötletét sikerült megvalósítaniuk.

A szobaszámot és -méretet a homlokzat teljes mélységében kihasználható ablakkávákkal tudták növelni.

Kevesebb rajzolás, kevesebb kivitelezési hiba

Kupfner a csomópontok esetében visszatartja magát. Nem, mintha nem tudná jól megtervezni azokat, hanem mert a homlokzat kivitelezőjével az építési területen rengeteg csomópontot továbbfejlesztettek és specifikusan alakítottak ki. Ezek prototípus jellege jellemző az INNOCAD architecture munkáira, hiszen ők az építészetet is a helyi adottságokhoz igazítják, és nem standardizálják. Ehhez jön a tető komplex geometriája, melynek kivitelezése közben a befejező munkák csomópontjait a helyszínen rögzítették a kivitelező szakemberekkel. A homlokzati rombuszelemekkel például átfordultak a sarkokon anélkül, hogy zsebes profilokkal alakították volna ki az éleket. Így sikerült tovább hangsúlyozniuk az épület monolitikus megjelenését, ami a koncepció és az esztétikum szempontjából lényeges. A PREFA 44×44 rombuszaival ez is lehetségessé vált.

Súrlófényben

„Lenyűgöző, ahogy a patina megmutatkozik a súrlófényben” – magyarázza Kupfner. Az alumínium és az előregyártás ellenére lágy épületburokról beszélhetünk, ami szemben áll az ablakok szigorú kiosztásával. Ezen kívül a több mint 100 tükröződő bevonatú ablak a város és az ég mozgalmasságát vetíti a homlokzatra. Ezáltal az épület és a város között változatos párbeszéd alakul ki.

From exterior to interior to accessories

A THE ROCK Radisson RED Vienna megvalósítása során az építészek feladata nem kevesebb volt, mint a vezető tervezői feladatok, az „urban design”, az „exterior & interior architecture”, a „space design”, belsőépítészet és fénydizájn – generáltervezés és belsőépítészet. A síkok, formák és az anyagok, melyekkel az alkotók különböző méretarányban dolgoztak, egymásba fonódnak. A modern munkaállomások kialakításában az INNOCAD architecture a Microsoft bécsi kirendeltségének tervezésekor szerzett tapasztalatot – új múzeumi terek, kiállítások, bútorok és lámpák, mind együttesen valósulnak meg a „Spin-off 13&9 design” segítségével. Így az épülettel azonos minőségben valósulnak meg a szőnyegek, akusztikai elemek, mennyezeti világítótestek és az építészeti díszek. Korábban ezt az átfogó tervezést Bauhaus, vagy „omnipotent” építészetnek nevezték. Az építészek azonban jobban szeretik a „new holism” elnevezést. Máshogy kifejezve: a tervezési elv a tetőtől a homlokzaton és a szobák díszítésén keresztül a zuhanyig és a szobanövényekig ér. És a Skybar koktélos poharai…? Még ha azokkal nem is ez lenne a helyzet, a bécsi hotel minden pontján érezhető a rendszerelvű gondolkozás.

Hands-on

Az INNOCAD architecture tervezési folyamataira ennek ellenére nem jellemző a görcsös tökéletesség. Ez nem azt jelenti, hogy hanyagul bánnak a dolgokkal, hanem pont ellenkezőleg: a teljes folyamat során fókuszáltak és hatékonyak. „Additív tervezésnek” nevezzük – írja le Kupfner azt a mentalitást, ami az INNOCAD architecture épületeit jellemzi. A graziak építészetére bizonyos fajta ártatlanság jellemző, ami az építkezés és a kooperációk alatt is dinamizmust ad nekik. Kupfner feladata elmondása szerint a projektek megvalósítása. Kreatív vezetőjükkel, Martin Lesjakkal az együttműködésük többek között cseh, magyar, román, olasz és távol-keleti munkákat hozott számukra. Projektjeiket a vázlattervektől egészen a kivitelezésig kísérik, konkrét elképzelésekkel. Oliver Kupfner a tervezés fontosságára hívja fel a figyelmet: nem a bürokratikus vagy önmagát levédő tervezésre, hanem egy agilis, javításokat is elfogadó, a kiváló építészeti megoldásokra törekvő tervezésre. They work with their brains... and act with their hearts!

  • Építészet: INNOCAD Architecture, Graz
  • Bádogos munka: Klaus Zidek GmbH
  • Homlokzat típusa: PREFA 44×44 tetőfedő és homlokzatburkoló rombusz, P.10 tisztafehér színben
  • Gyártó: Prefa Hungária Kft. www.prefa.hu

(X)

Címkék: