Az Aalto2 múzeum Colors című kiállítása színes portréja a finn-amerikai profi gördeszkás Lizzie Armantonak, aki Finnországot képviselte 2021-ben a tokiói olimpián.
Az Aalloilta asfaltille (A hullámoktól az aszfaltig) kiállítás pedig szélesebb körben mutatja be a gördeszkázás kultúráját és annak történetét. Emellett a gördeszka és az építészet találkozási pontjaival is megismerkedhetünk.
A Concrete Currents pedig egy egyedülálló fotókiállítás Arto Saari képeiből, az egykori profi gördeszkás jelenleg Hawaiin él.
A The Pool kiállítás kiindulópontja az Alvar Aalto által tervezett Villa Mairea mellé épített uszoda és annak hatása a nemzetközi gördeszkás kultúrára. A kiállítás tanúsága szerint az 1939-ben a nyugat-finnországi Poriban található Noormarkuban épült Villa Mairea udvarán található kerek fenekű és szabad formájú úszómedence valószínűleg az első volt a maga nemében. Thomas Church amerikai tájépítész az 1930-as években Finnországban járt. Itt ismerkedett meg Alvar Aaltóval és munkásságával, majd az építészek később többször is találkoztak. Church az 1940-es években tervezte a kaliforniai Donnell Garden házat egy kerek fenekű úszómedencével. A Donell Gardenre és a medencére nyilvánvaló hatást gyakorolt Aalto építészete, ezen belül is a Villa Mairea. Hamarosan Kalifornia környékén több helyen is épültek hasonló úszómedencék. Így Alvar Aaltónak hatása lehetett a kerek fenekű medence forma elterjedésére.
A gördeszka mint sport Kaliforniában fejlődött ki az 1970-es években, amikor a tengeri szörfösök kerestek valami elfoglaltságot, ha nem voltak elég nagyok a hullámok az óceánon. A nagy szárazság miatt üresen hagyott szabad formájú úszómedencék adták a betonhullámokat, és hamarosan előbb az Egyesült Államokban, majd a világ más pontjain is elkezdték utánozni a medenceformákat a gördeszkázáshoz épített parkokban.
A Colors és az Aalloilta asfaltille kiállítások 2024. szeptember 25-ig látogathatók, a Concrete Currents fotókiállítás pedig 2024. október 20-ig.
Forrás: Safa, Aalto2