Aréna a vasúti pálya fölött
Tampereen Kansi – Tamperei Fedélzet
Timaffy 2021.12.21.

Tampere szívében, a vasúti pálya fölé épült a Tampereen Kansi, a Tamperei Fedélzet rajta sokféle létesítménnyel: az új Nokia Arénával, kaszinóval, Lapland Hotels szállodával, üzlet- és irodahelyiségekkel, edzőteremmel, parkolóházzal és két lakótoronnyal. Valamennyi épület a vasúti pálya fölé épített fedélzetre került.

A finnországi Tampere belvárosát kettészelik a vasúti sínek, most ezek fölé épült egy hatalmas „fedélzet”, a Tampereen Kansi. A fedélzet – amelyet öt épületet húztak fel – összeköti a város keleti és nyugati felét, egy újfajta, hibrid tömböt alkotva. A tervezésért nemzetközi építész csapat felelt. Az épületegyüttes külső formáját Daniel Libeskind, a berlini Zsidó Múzeum tervezője álmodta meg. Libeskind mellett a finn Aihio Arkkitehdit a Studio Libeskind utasításai szerint elkészítette az épületek belső és homlokzati terveit. A Ramboll pedig az egység műszaki tervezéséért: a fedélzet, az aréna szerkezeti, gépészeti, elektromos és tűzvédelmi terveiért felelt.

A Ramboll munkatársa, Ilkka Vilonen volt a fedélzet főtervezője. Elmondása szerint a kéthektáros fedélzet 40 centiméter vastag megerősített födémből, 300 pillérből, összesen10 km hosszúságban, 300 segéd cölöpből, ezek hossza összesen 2 km, keresztgerendákból, ezek 4,5 km hosszúak és 1,5 km tartógerendából áll. 
A pillérekre támasztott födém körülbelül kilenc méterrel van a talaj felett. A föld alatt a pillérek cölöpökként folytatódnak, amelyek az alapkőzetig nyúlnak le, több mint 30 méter mélyen. A tartópillérek mellett a vágányok között a keresztgerendákat alátámasztó segéd cölöpök is kerültek. A pilléreknek legfeljebb ezer tonnás oszlopterhelést kell hordaniuk. 
A fedélzet összetett szerkezet: az alsó felületén héjlemez található, amely előregyártott. Az előfeszített, megerősített héjlemez vastagsága 165 mm. Ezt 235 mm vastagságban betonnal erősítették meg, így a födém teljes vastagsága 400 mm. Erre további 600 mm jött: vízszigetelés, hőszigetelés és gépészet, így a födém tényleges vastagsága egy méter.
Földrengéssel nem számoltak a tervezők, de a vasút okozta rezgéseket az épületek és a fedélzet közé elhelyezett speciális csapágyakkal és csillapító anyagokkal csökkentik. 

Maga az aréna 124 millió euróba került. A kapcsolódó toronyházakkal együtt a teljes projekt költsége körülbelül 500 millió euró lesz.

A kivitelező Finnország egyik legnagyobb építőipari vállalkozása, az SRV, ez lett a cég legnagyobb építési projektje. Nagy kihívás volt az épület fazettás formája és az is, hogy a belvárosban, sínek fölött kellett dolgozni. Az aréna homlokzati paneljei felületkezelt alumíniumból készültek három különböző árnyalatban: bronz, pezsgő és ezüst. A homlokzat fémbevonata részben Finnországból származik. Az aréna burkolata fekete betonkő és kurui szürke gránitlap.

Drónvideó az arénáról

A tervezők komoly hangsúlyt fektettek a környezeti felelősségvállalásra már a tervezési szakaszban is, amikor is elérték a nemzetközi LEED környezetvédelmi tanúsítvány Gold szintjét. Az aréna szélenergiát és egyéb megújuló energiaforrásokat is használ. Az aréna hűtése a Näsijärvi tó vizét használják, a jégkorong pálya jegét pedig egy új típusú, szén-dioxidot hasznosító rendszerrel készítik. Központi elhelyezkedése egy tömegközlekedési csomópontban a lehető legkisebb szén-dioxid lábnyomot biztosítja, így a vendégek tömegközlekedéssel, kerékpárral vagy gyalog érkezhetnek.

A projekt kivitelezési munkái 2017 végén kezdődtek a fedélzet próbacölöpözésével, a tényleges építkezés 2018-ban indult el. Maga a fedélzet építése körülbelül másfél évig tartott, ennek befejezése minden további építkezés feltétele volt. Az aréna építési munkái 2019 őszén kezdődtek, és 2021 decemberében adták át. A déli fedélzeten lévő első toronyház, a Kruunu irodarésze 2021 júniusában lett kész. Közben folyamatosan épülnek a lakó- és irodaházak is. A második toronyházat 2022 őszén fejezik be. A lakásokat már részben eladták, de még néhányat meg lehet venni. Érdekesség, hogy erkély helyett a legtöbb lakásban üvegezett télikert van. A felső szinteken pedig nagy teraszok is tartoznak a lakásokhoz. A legolcsóbb, legegyszerűbb 34 m2-es lakás 297 ezer euró, a legdrágább két hálószobás, 55 m2-es, 22,5 m2-es terasszal 589 ezer euró, és ebben nincs is szauna, ami elég meglepő Finnországban. Egy szintén két hálószobás, 69 m2-es, szaunás, télikertes 583 ezer euró.

Itt lehet böngészni a még elérhető lakások között

Az új Nokia Arénában kapott helyet Finnország legmodernebb jégkorong pályája. A meccseken 13,5 ezer nézőt tudnak fogadni, de akár 15 ezer fős koncertek is lehet rendezni az arénában. A tér rugalmasan alakítható: alkalmas néhány ezer fős koncertek, valamint nagykoncertek és különböző rendezvények lebonyolítására. A pálya fölött középen belógatva található hatalmas kivetítő, a „médiakocka”, amely kétszintes családi ház méretű és 13 tonna tömegű. A négy irányban látható kivetítő felülete 218 m2, 396 elemből épül fel, összesen 3 millió LED-et tartalmaz.

Itt fogják tartani – a Helsinki Hartwall Arena mellett – a 2022 áprilisában megrendezendő jégkorong világbajnokság meccseit is.

Néhány számadat a beruházásról

  • A fedélzet teljes területe 21 500 m2
  • Az aréna területe 64 500 m2
  • A jégpálya területe 1725 m2
  • Az építés során egyszerre legtöbben 750-en dolgoztak
  • Összesen több mint 5000-en vettek részt a munkában
  • A dolgozók nagyjából a fele helyi, azaz a finnországi Pirkanmaa-ból származik, amelynek Tampere a központja

Forrás: SRV, Libeskind, Ramboll, Yle, Rakennustaito

Címkék: szálloda, lakóház, Daniel Libeskind, finn építészet, Finnország, stadion, tampere, nokia arena