Átalakul a Baross tér: elkezdték a felszínrendezési munkákat
sebesp 2012.11.26.
A Főváros felkérése nyomán 2011-ben a BKK felülvizsgálta a korábbi terveket, mivel azok egyes részleteiben hibákat észleltek . A tervek felülvizsgálatát követően a nyertes kivitelező cég megkezdte a munkát, a tér átadása 2014-ben várható.

Az M4-es metró Keleti pályaudvari állomásának szerkezetépítése 2011 őszén véget ért, jelenleg az állomás belső kialakítása – az üzemi terek, a peron, valamint a liftek és a mozgólépcsők beépítése – zajlik. Ezzel párhuzamosan folytatódik a vágányépítés, valamint a rendszer- és áramellátó berendezések telepítése. Az állomás 2013-ban készül el, az utasok pedig a tesztüzemet követően, a vonal megnyitásakor vehetik majd birtokukba, amely a jelenlegi ütemterv szerint 2014 első félévében várható. A Baross térnek, illetve vonzáskörzetének teljes felszínrendezése külön szerződés keretében valósul meg. A nyílt közbeszerzési eljárás 2012 nyarán fejeződött be, a nyertes SC Baross 2012 konzorciummal (Strabag MML Kft. és a Colas-Alterra Zrt.) való szerződés megkötésére 2012 szeptemberében került sor.

Figyelembe véve a projekt adottságait, a BKK az érintett kerületekkel és hatóságokkal egyeztetve aktualizálta a korábbi elképzeléseket., így a tervek szerint:

• A Thököly út 2×1 sávos kialakításához igazítva csökken a közúti csomópont keresztmetszete, ezáltal több hely marad zöldterületek és a gyalogos közlekedés számára.
• Kerékpársávok kiépítésével megoldódik a kerékpárosok főbb irányokban történő átvezetése.
• Csökken a metrókijáratok és a felszíni tömegközlekedési eszközök közötti átszállási távolságot, és a felszíni járatok között is jobbak lesznek az átszállási kapcsolatok.

A most elkezdődött felszínrendezés főbb elemei a következők lesznek:

1. A Rottenbiller utca – Rákóczi út – Fiumei út – Kerepesi út – Thököly út csomópontjának átépítése, a Rákóczi úti aluljáró bontása
A Rákóczi útról a Thököly út irányába haladóknak nem kell majd elkanyarodniuk a Kerepesi út felé, illetve elhaladniuk a Keleti pályaudvar homlokzata előtt, hanem egyenesen haladhatnak tovább a tér északi részén. A tervek szerint a sávot zöld, cserjés terelősziget választja majd el a szembejövő forgalomtól. A Rákóczi út torkolatának két oldalát összekötő aluljáró megszűnik, helyette akadálymentes felszíni gyalogoskapcsolat épül.

2. A Keleti pályaudvar előtti térrendezés, valamint a meglévő aluljáró felújítása és a metróállomáshoz vezető aluljáró kapcsolat kiépítése
A felszínrendezési munkák egyik leglátványosabb elemeként a tér közepén az immár két metróvonalat is kiszolgáló aluljáró részleges, fákkal, bokrokkal és gyeppel beültetett teraszos jellegű födémet kap, és közvetlenül összekapcsolódik majd a Keleti pályaudvar homlokzata előtt kialakítandó térrel, amelynek egyik részén parkos pihenőterület, másik részén pedig tágas gyalogos-tengely helyezkedik el, kényelmes gyalogos közlekedést biztosítva a Bethlen Gábor utca és a Festetics utca között. A kétszintes teret minden oldalról meg lehet majd közelíteni jelzőlámpás gyalogátkelőhelyen át, illetve az aluljárón keresztül is. A kétszintes tér déli végénél kanyarodik majd el a Rákóczi út felől érkező buszsáv, illetve a Kerepesi útról érkező közúti forgalom.
Az átépítés eredményeként az eredeti helyére, a részben parkosított, részben gránit burkolatú térrészre kerül majd vissza Baross Gábor szobra. A térnek ez a része gyalogos átkelőhelyen, illetve a metrókijáratok felől az aluljárón keresztül lesz megközelíthető.

3. A Keleti pályaudvar Thököly úti oldalán a Verseny utcai torkolat térségének rendezése
A korábbi tervektől eltérően a BKK javaslatára a Thököly úti troli- és autóbusz végállomás a Keleti pályaudvar Kerepesi úti oldalára kerül majd, kapcsolódva a jelenlegi végállomás kialakításához, így könnyebben megközelíthetővé válnak a troli- és autóbuszok, és az átszállási kapcsolatok is kevesebb gyaloglással érhetők majd el. A Kerepesi úti oldalon megszűnő parkolóhelyek és taxi drosztok a fatelepítésekkel összhangban a pályaudvar Thököly úti oldalán kapnak helyet. A Thököly út és a Verseny utca torkolatának térségében rövid idejű megállást lehetővé tevő K+F megállóhelyeket alakítanak ki, valamint itt lesz a BuBi kerékpárkölcsönző állomás is.
A 20E jelzésű, valamint a 30-as autóbuszok és a 73-as, 76-os és 79-es trolibuszok végállomásai átkerülnek a központi térrészre, így a jelenleginél közelebb lesznek mind az 5-ös, a 7-es és a 173-as buszok megállójához, mind pedig a pályaudvarhoz.

4. A Thököly út Verseny utca és Hernád utca közötti szakaszának felújítása
Az M4 projekt keretében felújítják a Thököly út burkolatát a Hernád utcáig. A gépjárművek egy-egy forgalmi sávon haladhatnak majd, valamint külön buszsávot és kerékpáros nyomot is kialakítanak. A Thököly út és az északi térrész arculatában a legfőbb változás az lesz, hogy a járdák szélesebbé válnak, ezáltal nagyobb lesz a gyalogosok számára használható felület, valamint fatelepítések teszik hangulatosabbá és élhetőbbé az útszakaszt.

A tervek szerint a metró felszínrendezési munkáihoz kapcsolódóan a Thököly út Hernád utcától a Dózsa György út közötti szakaszának felújítása is elkészül. 2014 elejére a Baross tér új, végleges formája egyszerre biztosítja majd a Keleti pályaudvar, mint műemlék látványának érvényesülését és az eredeti térforma visszaállítását, ugyanakkor egy városközponti tér jön létre, biztosítva a közösségi közlekedés járművei közötti jobb kapcsolatrendszert és a gyalogosok könnyű, akadálymentes közlekedését, illetve a tér közösségi funkcióit is pihenőterületekkel és a pályaudvar előtti gyalogos tengellyel.

Forrás: BKK
Fotók: a szerző felvételei, fortepan.hu

Címkék: Baross tér, BKK