Átalakulóban az iskolaépítészet Finnországban
Jätkäsaari általános iskola
Timaffy 2021.11.03.

Augusztusban új iskolát adtak át Helsinki Jätkäsaari városrészében. A 800 gyerek befogadására tervezett épület az újfajta iskolaépítészet mintapéldája. A méltán világhírű finn oktatási rendszert és finn építészetet sikeresen ötvözték a tervezők az új iskolaépületben.

A finn iskolarendszer jelentős változás közepén tart, amikor a hagyományos, előadásokon és világos tantárgyfelosztáson alapuló tanítást felváltja a –multidiszciplináris és a saját információkeresést hangsúlyozó – jelenségalapú pedagógia. Az iskolaépítészet feladata olyan térbeli megoldások kialakítása, amelyek ezt az új módszert a lehető legjobban szolgálják. 

A jelenségalapú pedagógia (Phenomenon-based learning, PhBL) bemutatása

A Jätkäsaari iskola jó példa erre az új irányra. Helsinki városa tervpályázatára több mint száz pályamű érkezett, ezek közül az Aarti Ollila Ristola Arkkitehdit oy (AOR) nyerte el a zsűri tetszéstét. Döntésük helyességét a gyerekek és tanáraik igazolják. 

Az tervezőket és az iskolát bemutató videó

A Helsinki egyik nagy szigetén, a Jätkäsaarin elhelyezkedő iskolából szép kilátás nyílik a Finn öbölre, és közeli kikötőbe tartó nagy tengerjárókról is jól látható az új épület.

Utcakép

Erkko Aarti és Kuutti Halinen építész tervezők elmondása szerint az iskolatervezés központi gondolata az volt, hogy felhagytak a hagyományos tanterem-folyosó felosztással, és helyette tágas, többcélú tereket alakítottak ki, ez pedig az egész belső térben a tágasság érzetét kelti. 
Az épület mély vázas szerkezetű (deep frame building). Ez az energiahatékonyság szempontjából is jó, de az épület természetes megvilágítása nem volt egyszerű feladat. A megoldás középen egy tetőablakkal megvilágított magas átrium lett. Az épületen körben 800 ablak van, így minden gyermekre jut egy.

Az új pedagógiai módszerhez illeszkedik, hogy a helyiségek tágasak, és kevés hagyományos tanterem van az iskolában. Azonban az épület élettartama hosszabb lehet, mint a tanítási módszereké. Ezért az iskolát tervező építésznek törekedtek arra, hogy szükség esetén az épület könnyen átalakítható legyen, alkalmazkodva az esetleges új feladatokhoz. 

Erkko Aarti és Kuutti Halinen a bútorok jelentőségét is hangsúlyozzák a tágas középületekben. Az AOR volt felelős az iskola beépített bútorainak tervezéséért, amíg a mozgatható bútorokon az Avarrus Arkkitehdit oy belsőépítészeinek keze nyoma látszik. 
A fix bútorok közé tartoznak az akusztikus függönyök is, amelyekkel a tágas terek rugalmasan feloszthatók kisebbekre. Erkko Aarti elmondása szerint, azért választották ezt a megoldást, mert a mozgatható válaszfalakat nehéz kezelni, így ritkábban használják őket.
A Jätkäsaari iskola jellegzetessége az is, hogy az épület szélén, körben kis fülkéket helyeztek el az önállóan végzett vagy kiscsoportos tanuláshoz. Az egyik ilyet a gyerekek „szaunának” nevezték el. 

A tanulók által használt lépcsőház különlegessége, hogy a fala látszóbeton maradt. Ez egyrészt megkönnyíti a lépcsőház tisztántartását, másrészt kiemeli a légies és tiszta belső tér, valamint a hétköznapi lépcsőház közötti kontrasztot.

  • Építészek: Erkko Aarti, Kuutti Halinen, Janne Kentala, Arto Ollila, Mikki Ristola; AOR Arkkitehdit oy
  • Kivitelező: SRV
  • Cím: Hyväntoivonkatu 5, Helsinki
  • Alapterület: 8160 m2
  • Tervezett tanulólétszám: 800 fő

Forrás: AOR Arkkitehdit, Ark, Rakennuslehti, SRV, Open House Helsinki

Címkék: iskola, finn építészet, Finnország, iskolaépítészet, iskolatervezés