Debreceni iskolaépület a világ legjobbjai között
A BORD épülete aranyérmet, Takács Gyula terve ezüstöt nyert el az A’ Design Awardon
Zubreczki Dávid 2020.05.06.

A járvány idején ugyan kisebb csinnadrattával adják át a díjakat, mint békeidőben, de azért persze ugyanúgy lehet örülni a magyar sikernek, mint máskor. Az elég nagy presztízsű A’ Design Award építészeti díjazottjai közé idén két magyar is bekerült.

Ráadásul az egyik egy meg is valósult épülettel: a BORD Építész Stúdió Debreceni Nemzetközi Iskolája (ISD) a legjobb negyven épület között végzett.

"Az A’ Design Award egy világszerte elismert, nagy presztízsű megmérettetés, mely 11 éve hozza össze 180 ország legtehetségesebb dizájnereit az építészektől, grafikusoktól, tájépítészektől kezdve a bútor-, divat-, ékszer-, játék- és hangszertervezőkig. Idén 110 különböző kategóriában, közel 8500 pályamű indult. A Debreceni Nemzetközi iskola (ISD) épülete 2020-ban a népszerű Építészeti Dizájn kategóriában Arany Díjazásban részesült. Ezzel pedig a világ 40 legjobb építészeti projektje között végzett." – adta hírül honlapján a BORD Építész Stúdió.

A kategórián belül hat platina- és 33 aranyérmet osztottak ki idén. A további 31 ezüstérmes között találunk még egy magyart: a Helsinkiben élő és dolgozó Takács Gyula Hungarosauna nevű, vízen lebegő wellness tervével ért el sikert.

A díj jelentőségétől függetlenül is izgalmas, érdekes épület az ISD. Amikor tavaly ott jártam, nem csak a belső udvar és a természet felé nyitó tantermek fogtak meg, de az is, ahogy a folyosók "cikkcakkosításával" otthonosabbá tudták tenni az amúgy hatalmas épületet. Szerethetők a kaptáralakú szobák, és a felső szint ügyes felülvilágása is.

Szellemesen tették kétszintessé a sportpályát is. A süllyesztett tornaterem tetején kialakított kosárpálya a hozzávezető hidakkal és feljárókkal, játékosabbá varázsolja az iskolát, egyúttal az iskolaudvart is belakható, kisebb terekre bontja.

Ők maguk így írnak a projektről:

"Az épület építészeti koncepciója egy geometriai alakzat, a kör gondolatára épül. A szimbolikus jelentést hordozó kör a védelmet, az egységet és a közösséget jelképezi, amely jól kifejezi az intézmény szellemiségét. E mellett jelképes egységbe rendezi a természet és az épített környezet elemeit, irányt mutatva a jövő számára.

Hogyan is ölt testet a koncepció az épületben? A pavilonszerűen kialakított osztálytermek egy kör vonalán helyezkednek el. Az épület és az erdő közötti zónában a körformát a tankertek rajzolják tovább. A szimbolikus kör koncepciót végül a gyerekek által kitaposott ösvények zárják be az erdőben. A tömeg különböző funkcionális egységei, mint fogaskerekek kapcsolódnak egymáshoz. Innen a pályázat fantázianeve: „Gearing”, azaz Fogaskerékmű, ami a kooperáció, a csapatmunka fontosságát hangsúlyozza. Az épületről és a koncepcióról további információ a pályázati tervben található."

Címkék: BORD Építész Stúdió, Debrecen, iskola, dizájn