Vajon szükséges-e építészetet tanítani gyerekeknek? Milyen módszerekkel lehet az épített környezet értékeit a gyerekek számára közvetíteni és hogyan lehet a részvételüket segíteni?
Értjük-e mi az ő szempontjaikat? Fontos-e, hogy értsük?
Többek között erre adnak választ a Magyarországon úttörő kiadványok szerzői, illetve fordítói beszélgetőtársaikkal a két frissen megjelent kötet kapcsán:
Ch. Reicher, S. Edelhoff, P. Kataikko, A. Uttke: Gyerek_szemmel. Építészet gyerekekkel és gyerekeknek.ford: Sebestyén Ágnes és Tóth Eszter, kultúrAktív Egyesület és Kódex Nyomda, Pécs, 2013.
Sebestyén Ágnes, Tóth Eszter: Épített környezeti nevelés. kultúrAktív Egyesület és Arttan Kft., Pécs, 2013.
Az épített környezet formálása, az ezzel kapcsolatos tartalmak alapos megismerése mindennél alkalmasabb eszköz a felelős gondolkodás gyakorlatának elsajátítására. A saját, közvetlen környezete mindenki számára egyértelműen a személyiségének kiterjesztett határait jelenti – kedvenc színeit, tárgyait, formáit mindenki szívesen dédelgeteti. A cél annak tudatosítása, hogy ez a határ bármeddig kiterjeszthető, a környezet alakítása közös ügy.Aki próbálta tudja: az épített környezeti nevelés komplex feladat, hatékony módszertanának kiépítéséhez elengedhetetlen a részt vevő szakmák – építészek, pedagógusok, szociológusok, környezetpszichológusok – párbeszéde. De aki próbálta, azt is tudja: egyben zseniális és felemelő játék, közös öröm, ahogy maga az építés is az volt hajdanán, az építészet születésének idején. Az ókor piramisai, és a gyerekek lego-csodái ugyanazt az ujjongást sugározzák: az alkotás, a teremtés örömét. Rajtunk múlik, hogy környezetünk akadálypálya lesz, vagy dobbantó, ahonnan a lendületet vesszük.
A gyakorlatban ennek jelentőségét már számos ország, nemzetközi szervezet felismerte – ezek sorát, a leginkább előremutató példákat veszi számba a Sebestyén Ágnes és Tóth Eszter által lefordított munka, a GYEREK_SZEMMEL. A fiatal korosztály megszólítása különösenfontos, hiszen ők jelentik a jövő építő generációját. A kiadvány az épített környezeti nevelés nemzetközi gyakorlatáról, valamint a gyerekek városfejlesztésben való részvételének lehetőségeiről ad áttekintést. A tanulmánykötet szerzői és szerkesztői finn, német, holland és brit építészek, pedagógusok, kutatók, muzeológusok, akik az épített környezeti neveléssel kapcsolatos programok és projektek szervezése és lebonyolítása területénnemzetközi szinten elismert szaktekintélyeknek számítanak. A kiadvány első része a közelmúlt épített környezettel kapcsolatos kezdeményezéseit és oktatási projektjeit mutatja be. A második rész olyan projekteket mutat be, amelyek gyerekeket és fiatalokat vontak be a tervezés tényleges folyamatába. A tanulmánykötet harmadik részében a lebonyolításhoz szükséges feladattípusokat és módszereket ismerhetünk meg.
Az utóbbi években Magyarországon is erősödött az érdeklődés az épített környezeti nevelés ügye iránt. A szerzők az ebben úttörőnek számító kultúrAktívegyesület alapító tagjai, több sikeres projekt és kiadvány létrehozói. Az általuk írt új kötet, az ÉPÍTETT KÖRNYEZETI NEVELÉS a nemzetközi elméleti kitekintésen túl a magyarországi példákat veszi számba. Felbecsülhetetlen értéke a kiadványnak, hogy a szerzők saját és a nemzetközi tapasztalatai alapján összeállított, életkori bontásban közöltgyakorlati példatárat tartalmaz, amelynélkülözhetetlen segítség azoknak, akik ezt a munkát a gyakorlatban folytatják.
A két kötet közös bemutatkozásán nem csak a kiadványok, hanem az abban szereplő játékos feladatok gyakorlati megismerésére is lehetősége nyílik annak, aki él a lehetőséggel és felkeresi június 5-én, 18.30-kor a FUGA Budapesti Építészeti Központot, illetve június 6-án ellátogat a Pécsett, a Szivárvány Gyermekházban 14 órától kezdődő bemutatóra (a pontos adatokat ld. a csatolt meghívókban).
További információ:
facebook.com
kulturaktiv.hu
epitettkornyezetineveles.blogspot.ch
Kapcsolat:
Zöldi Anna (szakmai lektor):zoldszamar{kukac}gmail.com; 06 30 435 8059
kultúrAktív Egyesület: info{kukac}kulturaktiv.hu