Fénybarlang ihlette belső tér
A Koichi Takada Építésziroda tervezte a Katar Nemzeti Múzeum belsőépítészetét
opauszkililla 2019.04.02.
A koncepció kialakításának fő irányvonalát a katari történelem, a helyi kereskedelem kezdetei, a nomád életmód és a gyönyörű természeti környezet inspirálta.
Az építésziroda 2012-ben nyerte el a munkát, így 7 év után készült el a kivitelezés, amit a 2019. március 27-i megnyitón mutattak be a közönségnek.

A 150 ha-on elterülő múzeum lesz az első Katarban, amit a repülővel érkezők megpillanthatnak. A Nemzeti Múzeumot Jean Nouvel Pritzker-díjas francia építész tervezte. A belsőépítész célja az volt, hogy a külső környezet tiszteletben tartásával, azt kiegészítve méltó belsőt alkosson.

A helyiekkel folytatott rengeteg egyeztetés során olyan látványos belső tereket sikerült megálmodni, melyek a kiállítást kiegészítve emlékezetes élményt nyújtanak a látogatóknak.

A Katar szívében található Dahl Al Misfir (Fénybarlang) egy gyönyörű, föld alatti szentély, melyet főként rétegződő gipszkristályok alkotnak. A halvány, foszforeszkáló ragyogást adó kristályok ’sivatagi rózsaként’ is megjelennek a barlangban. A múzeumi falak mintáját ez a jelenség ihlette, így olyan érzést kelt, mintha a természet beköltözött volna a belső terekbe is. Ezeket a formákat egy élvonalbeli 3D modellező szoftver segítségével tudták megvalósítani, és olyan görbéket, felületeket alkotni, melyeket máshogyan nem tudtak volna leképezni. Mind a 40 000 db fém elem teljesen egyedi, melyek pontosan csak a helyükre illeszkednek. Ezeket a CNC vágott darabokat Olaszországban készítették és Dohában állították össze az olasz Claudio Devoto vezette csapat segítségével, kézzel.

A Café 875 kávézót a tradicionális katari arany ékszerek ihlették, különösen a medálgyűrűk, melyekben a ’875’ az arany tisztaságát, finomságát jelenti. Ilyennel nagyon ritkán találkozni, mert leginkább csak az arab világban érhető el. Az első részben az egyedülálló Majilis érzést lehet megtapasztalni, ami a hagyományos katari beduin nomád életmódnak a környezetét és vendégszeretetét mutatja be. A másik részben modern, kortárs berendezés kapott helyet. A körkörös mintázatú szövet és a hagyományos Al Sadu fekete-fehér csíkos szövött mintázat fokozatosan mosódik egybe a két stílus találkozásánál.

A Desert Rose Kávézó a földszinten található, amely a lagúnára és a Caravanserai udvarra néz. A kávézó a rózsaképződmények oázisa, amely tökéletes pihenőhelyet biztosít a látogatóknak. Az alacsony mennyezetnek köszönhetően úgy érezhetjük magunkat, mintha egy barlangban lennénk. A világítási koncepció célja is a lágy, sivatagi szürkületfény létrehozása volt.

A Jiwan étterem a múzeum legtetején található a negyedik emeleten, ahonnan lenyűgöző panoráma nyílik a Doha-öböl égszínkék vizére. Az étterem fő koncepciója a katari beduin hagyományokra épül, és a tengeri tevékenységekkel kapcsolatos gazdag hagyományokra: halászat, gyöngybúvárkodás, és vitorlázás a régi, fából készült hajókkal. A halászhálók ihlette mennyezetet több mint 4 millió kristálygyöngy alkotja, melyek, ha lebegnek, olyan érzést keltenek, mintha a víz alá merültünk volna.

A tervezők remélik, hogy a múzeum segít kulturális örökségük megőrzésében, miközben előrelendíti a jövőbeni fejlesztéseket is.

Adatok:
Építész tervező: Jean Nouvel
Belsőépítészet: Koichi Takada Architects
Elhelyezkedés: Doha, Katar
Átadás éve: 2019.
Forrás: Koichi Takada Architects honlapja

Címkék: belsőépítészet, étterem, fény, fénybarlang, Jean Nouvel, Katar, kávézó, Koichi Takada, majilis, Múzeum, nemzeti, nomád, sivatag, sivatagi rózsa