Újbudán közlekedési szempontból a múlt év egyik legfontosabb eseménye az 1-es villamos újbudai szakaszának átadása volt. Az évtizedek óta napirenden lévő beruházást azonban nem egy, hanem két ütemben tervezte megvalósítani a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Fővárosi Önkormányzat. Így tavaly, amikor a Fehérvári útig eljutott a vonal, megkezdődött a következő szakasz előkészítése. Időközben az is beigazolódott, hogy jó ötlet volt a 103-as buszt villamosra cserélni: a BKK szakemberei szerint egyes időszakokban háromszoros az utasforgalom az új viszonylaton. Így nem is volt kérdés, hogy az eredeti tervek szerint folytatni kell a pályát az Etele úton, amely a pályaudvarnál balra fordulva, a metró végállomásnál érne célt. Mivel a fejlesztéshez a BKK hamarosan kiírja a szükséges közbeszerzési pályázatokat, legkorábban év végén indulhat a beruházás, de elképzelhető, hogy 2017 elejére tolódik. Ettől számítva kezdődik a 13 hónapos építési idő – derült ki a napokban megrendezett lakossági fórumon.
Az autóközlekedést nem fogja negatívan befolyásolni az új villamospálya, mivel az gyorsvillamosként – az Etele út közepén – az autóktól elzártan fog haladni. Maga a pálya gyeppel borított lesz, ami a BKK szerint sem egyenértékű a fasorral, ám a kivágott fákat fatörzsátmérő szerint pótolják az Etele út mentén végigfutó parkban. (A projekt során több mint 170 fát vág ki a BKK. A cég úgy véli, ez valóban komoly veszteség, amit azzal lehet pótolni, hogy az Etele úti házak előtt cserjék és fák beültetésével megújítják, használhatóvá teszik a parkokat. Ennél is fontosabb azonban, hogy a környékbeli lakóházak közötti zöld területek közül is több megújul, így nem csupán jobb közlekedést, de kellemesebb környezetet is eredményezhet a projekt.) A megoldással a parkolók számához sem nyúl hozzá a BKK. Erre azért van szükség, mert a környék épületeihez annak idején 4 lakásonként számoltak 1-1 parkolóhelyet, ami mára szűkössé vált, tehát ha mérsékelnék a parkolók számát, az a belső utcákban jelentene nagymértékű megterhelést.
Az ingatlanpiaci szakértők úgy vélik, előre nem lehet megmondani, mennyire érinti a környék ingatlanárait egy ilyen fejlesztés. Az viszont tény – szögezte le több szakértő –, hogy abban a pillanatban, amikor kiderült (két évvel ezelőtt) az 1-es villamos Etele térre való kivezetésének terve, szinte azonnal növekedni kezdtek az ingatlanárak. A vége az lett, hogy 2015-ben az Etele tér környékén 2013-hoz képes 30-35 százalékkal (esetenként még ennél is jobban) emelkedtek a négyzetméterenkénti árak.
A BKK elmondása szerint immár minden terv megkapta a szükséges szakhatósági engedélyt, most a kivitelezés közbeszerzésének előkészítése folyik. Figyelembe véve, hogy nemcsak villamos, de park is épül, bizonyára komoly feladat lesz majd a kivitelezőnek a végrehajtás. De nem csupán az építők, hanem a környékbeli lakók és az erre közlekedők is nagyfokú kihívással néznek szembe egy ilyen építkezéskor. Erről egyelőre annyit tudni, hogy – a tervek szerint – az Etele út két iránya felváltva lesz lezárva, mely időszakok alatt az autóforgalmat az Andor utcára kívánják terelni, míg az érintett buszok a környékbeli kis utcákat fogják használni, hogy ne kerüljenek túl távol a megszokott megállóktól.
Forrás: Újbuda.hu