Iglu, lanovka és akvárium - ez az iroda jövője?
Egy Dr. Wolfgang Neuberttel folytatott beszélgetés tanulságai
Csépé 2012.06.22.
Egy lanovka-kabinból kialakított tárgyaló, iglu, rágógumi-automata és óriás-akvárium: a Google zürichi irodájának felszereltségéből úgy tűnhet, a kult-irodák a jövő munkahelyei. Valóban ez lenne a siker záloga, vagy ez szimpla rongyrázás? Egy piacvezető globális irodabútor-cég első emberét provokáltuk.
Dr. Wolfgang Neubertnek, a Bene AG kereskedelmi- és marketing vezérigazgatójának a cég budapesti irodanyitóján elhangzott előadásából mintha az a kép rajzolódott volna ki, hogy a jövő - konkrétan 2020 - irodájában minden másképp van: már nem asztaloknál folyik az irodai munka, hanem afféle "irodai táj" különböző elemeiben, tágas ücsörgőkben, fülesfotelekben, heverőkön, no meg ilyen-olyan fülkékben. Példaként - mint később megtudtam, szándékosan provokatív példaként - a Google zürichi irodája szerepelt, ahol elég vad dolgokat hordtak össze iroda címén: lanovka-fülkéből kialakított tárgyaló, iglu, amiben elmélyülten lehet gondolkozni, kivilágított akvárium, ami előtt meditálni lehet, és az irodai lazítás számtalan lehetősége.
Az embernek az a benyomása támadt, hogy a jó pár évvel ezelőtti zseniális innováció - a keresőmotor - sikere után a cég veszélyesen gazdag, így kényelmesen költhet ilyen hóbortokra, miközben nemcsak ezt dörgöli az orrunk alá, de azt is, milyen "fiatalos". A másik példa, a Deloitte bécsi irodája szintén luxusnak tűnik: szintenként eltérő, de igen nagyvonalú bútorzást, tágas tereket látunk. Azt hiszem, könyvvizsgálóék se nyomorognak...
Vezérigazgató úr ennek kicsit más megvilágítást ad: a legjobb koponyák egy adott IT-céghez vagy épp könyvvizsgálóhoz csábításában nemcsak a fizetés játszik szerepet, de az éppen ilyen "mítoszok" kialakulása, a "de jó munkahely ez" érzés, a munkahelyi légkör (és annak híre - teszem hozzá). Az "unortodox" irodaberendezések ráadásul ezen túl a cégen belüli kommunikációt is segítik, ami gyakran a legfontosabb egy-egy kreatív vagy gyorsan fejlődő iparágban. Az egyterű irodákkal kapcsolatos ellenvetésemet is mosolyogva fogadja: a megőrülök-a-szomszédom-folyamatos-telefonálásától probléma egyrészt rossz megközelítésből fakad: a sokat telefonáló (pl. sales-es) kollégákat eleve másképp kell elhelyezni, és a mai egyterű irodába körültekintően és kellő mennyiségben be kell tervezni a hangelnyelő felületeket is. Létezik párnázott "irodai telefonfülke" is, ahol például a magánéleti vagy más okból érzékeny telefonbeszélgetések folytathatók.
No és persze az irodai dolgozók kilencven százalékénak továbbra is teljesen megfelelő az íróasztalos elrendezés, ha az említett okoknak köszönhetően jó az akusztika, és lehetőség van a kommunikációra. Viszont az új megoldásokkal ugyanabból az irodanégyzetméterből "több hozható ki", amire a Credit Suisse irodája jó példa, ahol a takarékos svájciak a drága négyzetméterekkel spóroltak, de az iroda berendezésén nem. Hiszen nem utolsósorban az irodabútor egy olyan juttatás a dolgozónak, ami olcsóbb mint a béremelés, van látszata, és ha megy is a dolgozó, a bútor marad.
Címkék: