Idén a szervezők a nyár végi-szeptember közepi időpontról előrehozták az eseményt a naptárban május végére, és ez jó döntésnek bizonyult. Az álmos tél után, a mosolygósan induló tavasz végén mindenki a szabadba, a jó levegőre vágyik, így az építészek is. A szezon előtt még üres a tó, de már gyönyörű idő van ahhoz, hogy egy ilyen társasági eseményt megszervezzenek és megrendezzenek a vízen. Nem mellékesen a Pünkösd után választott időpont nem ütközött egyéb rendezvényekkel, így nagyobb részvételben bízhattak a verseny megálmodói.
A mezőny idén is a balatonlellei BL Yachtclubban gyülekezett, ahol a közös reggeli és a kormányosi értekezlet után szállt hajóra a mintegy másfélszáz résztvevő. Az idei év különlegesnek ígérkezett attól, hogy hosszú évek óta először sikerült régi történeti hajó tulajdonosait, használóit rávenni a részvételre, és rögtön nem is egy hanem négy ilyen érkezett. A Nemere II. és a Lillafüred a Balaton 75-ös, a Capella és az Orpheus a Balaton 70-es hajóosztályok képviselőiként igazi üde színfoltot képviseltek, a kikötőben mindenki megcsodálta az egymás mellé lehorgonyzott két fahajót, amelyek önmagukban is a magyar vitorlázás élő legendái. Ha ehhez még hozzá tesszük, hogy elindult a Balaton jelenlegi leggyorsabb hajója, a Gardazurra, akkor elmondhatjuk, hogy igazán patinás mezőny gyűlt össze – idén először. A szombat reggeli rajtnál végül 24 induló vitorlás és egy magyar fejlesztésű és gyártású fatestű elektromos motorcsónak sorakozott fel, hogy teljesítse a Balatonelle-Keszthely túraverseny távját.
A hol megerősödő, hol teljesen elálló szélben végül a várakozásoknak megfelelően annak sikerült jól taktikáznia és így jelentős előnyt szereznie, aki a déli part melletti hajózást választotta, hiszen ott bizonyult tartósnak a szél. Aki a tó közepén vagy az északi parton próbálkozott, az a Szigligeti öbölnél jelentős szélcsendes területre ért be és így sebességet veszített.
Végül az abszolút befutási sorrend nem okozott meglepetést, a leggyorsabbnak tartott hajók értek be elsőként.
A keszthelyi yachtclub kikötőjében az egyik támogató jóvoltából borkóstoló várta a napon megfáradt hajósokat, hogy mindenki kipihenten érkezhessen a Festetics kastély barokk báltermeibe, ahol a hagyományokhoz hűen a gálavacsora és a díjkiosztó vehetett részt a vendégsereg. Az idei Bartók emlékévhez kötődően vendégünk volt az este Vásárhelyi Gábor, Bartók Béla jogörököse a családjával, aki motoroshajóval követte a mezőnyt, valamint a V4 Építészeti Alapítvány meghívására Juraj Hermann, a szlovák építészeti szövetség elnöke Istenes József kíséretében, illetve csatlakozott hozzánk Pentti Kareoja, a helsinki Aalto egyetem professzora, hogy jelenlétükkel emeljék az esemény rangját. Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is (az előírt dresscode szerint) mindenki törekedett a kastélyhoz méltó öltözetben megjelenni, így igazán ünnepivé vált az este. Ezt csak emelte az ebben az évben először egyedileg gyártott márványkő díjak és az érmek, melyek újabb minőségi réteget adtak az események.
A vacsorát és az eredményhirdetést követően a társaság egy része visszatért a kikötőbe, ahol buli várta a még aktív résztvevőket hajnalig.
Vasárnap a résztvevő hajók visszatértek saját kikötőikbe.
Az Építészregatta évről-évre növekszik, mára a magyar építésztársadalom legnagyobb, és talán szerénytelenség nélkül mondhatjuk legelegánsabb társasági eseményévé vált.
Itt és most megköszönve az összes résztvevőnek, hogy eljött, köszönjük a támogatóknak is a segítséget, mert e nélkül ez nem lett volna lehetséges. További információk a www.epiteszregatta.hu honlapon találhatóak. Találkozunk a X. jubileumi Építész-KÉSZ-Regattán jövőre, május végén Balatonlellén.
Borsay Attila
Az abszolút végeredmény:
- Gardazurra YS-1 Simó Béla
- Orpheus YS-1 Herkó Dezső
- Lillafüred YS-1 Detre Szabolcs
- Nemere II. YS-1 Újhelyi-Gáspár Miklós
- Ivanics-Ganz Danubius YS-1 Bajusz András