Jean Nouvel-lel az élen több építész is tiltakozik a párizsi Gare du Nord bővítés ellen
Java 2019.09.11.

Kézenfekvő lenne a 2024-es párizsi olimpiára Európa legnagyobb vasúti közlekedési csomópontjának átépítése, mellyel megháromszorozhatnák a felszín területét és hozzátoldanának egy üveg bevásárlócsarnokot is. Azonban Jean Nouvel világhírű francia építész a Le Monde-ban közzétett tiltakozó levelében is elfogadhatatlannak tartja ezt a lehetőséget.

Szerinte az új csarnok deformálná a 19. századi épületet. A tiltakozók szerint tisztességtelen dolog lenne csupán azért fel-alá liftezgetésre és össze-vissza járkálásra kényszeríteni a pályaudvaron az utazókat, hogy eközben tereléssel biztosan elmenjenek az új üzletek kirakatai előtt. Természetellenes lenne a "gyönyörű vasúti csarnokban" a többszintes rendszer kialakítása, ráadásul a pláza üzletei valósággal megfojtanák a környékbeliek kisebb vállalkozásait. Az építészek azt is nevetségesnek és elképzelhetetlennek tartják, hogy az építkezés tényleg befejeződhet 2024-ig.

Ezzel szemben a tervezők szerint a beruházás munkahelyeket teremt, és lehetőséget adna arra, hogy a brexit után brit cégek átköltözzenek Párizsba, de a Csalagút révén mégis közel maradjanak Nagy-Britanniához. A több szinttel pedig az is együtt járna, hogy kialakítanának egy olyan exkluzív futópályát, amelyről egész Párizsra kilátás nyílna. A La Manche csatorna alatt közlekedő Eurostar vonatok fogadási oldalán pedig nagyobb helyet alakítanának ki a vámellenőrzésekre, amire szükség lesz a britek kilépése után az EU-ból.

A beruházást korábban zöldpárti politikusok is bírálták, és nemrég az építési engedélyt is felülbírálta egy hatóság, de a projekt vezetői ezt csak apróbb fennakadásnak értékelték.

Az idő szorítása és a forgalomszervezés is gondot okoz: úgy kellene az átépítésnek a 2024-es párizsi olimpiáig elkészülnie, hogy közben egy pillanatra sem zárna be a pályaudvar.

Forrás: Index

Címkék: