Közösségi lanterna
A világ legnagyobb média-homlokzata
sebesp 2011.08.07.
A Ben van Berkel vezette amszterdami UNStudio tervei alapján Dél-Koreában felépült bevásárlóközpont egyszerre privát és nyilvános, nyitott és intim, közösségi szerepe ugyanolyan fontos, mint kereskedelmi jellege, ami homlokzatán is hangsúlyos szerephez jut.

Napjainkban az üzletközpontok Ázsiában fontos társadalmi-kulturális funkciót is betöltenek, egyfajta találkozóhelyként szolgálnak. A tervezők ezért a belső terek kialakításakor közösségépítő jelleget helyezték középpontba. Hullámzó galériái ideális színhelyt jelentenek véletlenszerű találkozások és megbeszélt randevúk, közös étkezések számára. Az átlátások sokfélesége további mozgásokat indukál, a steril fehér felületek pedig a tárgyakról az emberek felé irányítják a figyelmet. „Ha a múzeumokat ma szupermarketeknek tekintjük, miért ne fogalmazhatnánk meg a kereskedelmi központokat múzeumokként?” teszi fel a kérdést Ben van Berkel. E gondolat jegyében a Szöultól 80 km-re fekvő Csönanban (Cheonan-ban) megvalósult épület a központ átriumra felfűzött számos kulturális és közösségi funkciót is magába foglal.

A külső burok megalkotásakor a cél egy illuzórikus látvány létrehozása volt. A teljesen egyszerű üvegfelület mögött elhelyezett lamellák méretét úgy választották meg, hogy az épület szintjeinek számára ne adjon támpontot, elforgatott elemei pedig az egyébként sík felületeket is dinamikussá teszik. Napközben az épület alapvetően egy egyszínű, tükröző hátterű felülettel jelenik meg, mely az állandó lüktetést, mozgást képezi le. A mögöttes funkciók függvényében teljes intimitást vagy éppen átláthatóságot tud biztosítani, akár kivetítve a bent zajló eseményeket. Sötétedés után, mint egy tradicionális ázsiai lámpás (lanterna), az épület mozgásba lendül. A kettős lamella rendszerben rejlő lehetőséget kihasználva a homlokzaton egyfajta interferenciával - Moiré-hatással - izgalmasabbá tett absztrakt minták, a belső aktivitáshoz, vagy egyes eseményekhez kötődő vetítések egyaránt megjeleníthetőek. Az UNStudio által kidolgozott fényhatások, animációk az egyes márkák egyedi jelképeinek felsorakoztatása helyett általánosabb, ugyanakkor az épület tematikájához, használóihoz kapcsolódó tartalmat vetítenek az épület média homlokzatára.

A két réteg lamellát tartalmazó, 66.700 négyzetméter felületű homlokzatszerkezet rendkívül energia-hatékony, mivel érzékenyen képes szabályozni a hőáramlás intenzitását a külső és belső tér között. A belső felületek fehér felületképzése segít minimálisra csökkenteni a mesterséges megvilágítás mértékét.

A Galleria Centrecity enevezésű létesítmény 2011-ben a elnyerte RIBA nemzetközi díját.

Címkék: közösségi tér, média-homlokzat, RIBA díj, UNStudio, üzletközpont