Kultúra és építészet – Építészkongresszus tizenegyedszer
Timon 2014.03.10.
A Metszet folyóirat kiadója tizenegyedik Nemzetközi Építészkongresszusát 2014. március 8-án a Budapest Bálna előadótermében, Kultúra és építészet témakörben tartotta, mintegy hatszáz résztvevővel. A kongresszust Albert Dubler, az UIA elnöke vezette le.

A résztvevőket Csanády Pál főszerkesztő köszöntötte, majd a kongresszust Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes nyitotta meg. Sáros László DLA, a MÉSZ elnöke üdvözölte a megjelenteket, majd Albert Dubler bejelentette, hogy az UIA következő kongresszusa 2014. augusztusában a dél-afrikai Durbanban lesz. Eördögh Imre, a főtámogató Autodesk vezetője elmondta, hogy a kongresszusnak helyt adó épületet az általuk forgalmazott Revit Architecture szoftverrel tervezte az építész. Klinger Gábor, a másik főtámogató, az Internorm vezetője ismertette, hogy egy évre fotópályázatot hirdetnek azoknak az építészeknek, akik a cég által gyártott korszerű ablakszerkezeteket építenek be különböző stílusirányzatú épületeikbe.

Fürjes Balázs kormánybiztos, a "városépítő kormány" képviselőjeként a főváros legújabban elkészült létesítményeit sorolta: FTC stadion, Ludovika Campus, Erkel Színház, Zeneakadémia, BMC, Várkert Bazár, Kossuth tér. Ezután a Rubik Ernő feltaláló mérnök és Orbán Viktor miniszterelnök közötti megbeszélésen született Rubikkocka-projektet vázolta.

Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a Liget Budapest projektről szólt. Örömmel üdvözölte, hogy végre egy angol nyelvű, nemzetközi pályázati kiírás jelent meg, valójában négy pályázat öt épületre. A Városliget 150 éve a szórakoztatás helye, itt csoportosulnak a különböző szórakoztatólétesítmények: Műjégpálya, Állatkert, Nagycirkusz, Széchenyi Fürdő és a múzeumok: Szépművészeti, Műcsarnok, a Vajdahunyadvárban a Mezőgazdasági, végül a Közlekedési Múzeum, vagyis a Múzeumi negyednek ez a legalkalmasabb helyszín. Pákozdi Imre az Építészfórum képviseletében szólalt fel, 3000 fő és négy korábbi fővárosi főépítész nevében, akik a tiltakozó petíciót aláírták. A beruházással egyetértenek, csak nem itt, a ligetben.

Martha Thorne, a Pritzker-díj ügyvezetője (Chicago) Azonosságválság – Az építészet meg tudja-e védeni a múzeumokat? címmel tartott előadást a késői 20. század trendjeiről. Bevezetőként három pregnáns példát említett: a New York-i Guggenheim Múzeumot, a művészetek templomát az 1950-es évekből, a párizsi Pompidou Központot az 1970-es évekből, a kultúra gépezetét, és a bilbaói Guggenheim Múzeumot, amely egy új világot teremtett. Az USA-ban az 1970-es évektől 600 új múzeum épült, Franciaországban Mitterand intézkedései nyomán 1981 és 1995 között 400. A múzeumok kettős szerepe: védeni az örökséget és oktatni az ifjúságot. Ezután sztárépítészek alkotásait mutatta be: Abu Dhabiban Gehry, Foster és Jean Nouvel múzeumépületeit. Több címen vizsgálta a témát: A nagy elvárások – kis települések épületei: Figge Art Múzeum Davenport, Iowában; Milwaukee Múzeum, Wisconsin, Santiago Calatrava, hattyúszárnyként dinamikusan mozgó elemekkel és Maxxi Múzeum, Zaha Hadidtól, Róma egy külső kerületében – nem váltották be a hozzá fűzött reményeket. A nagy megosztás vagy kötélhúzás példái: fehér dobozok, minimalista épületek Vaduzból és Bregenzből. A jövőre előretekintésül megint három példát hozott: Humlebeak, Dánia, Louisiana Museum of Modern Art; Ningbo Történeti Múzeum, Kína és Chicago Millenniumi Park, ahová Gehry tervezett rá jellemző, kanyargó épületet.

Vasáros Zsolt DLA, a BME tudományos dékánhelyettese Kultúra és építészet címen tartott előadást. Tanulmányait a régészetnél kezdte: Nagytétényben és Százhalombattán ókori római és őskori épületeket tervezett, amelyek megvalósulását egy éven belül már láthatta. Egyiptomi ásatásokon vett részt nem egészen 20 éven át Kákosy professzor ajánlásával, majd Jordánia és Szíria következett. Aztán hazai munkákat említett: Szabadbattyán SEVSO-villa rekonstrukciója, Brigetio, Ószőny, portaépület, és számtalan kiállítás installálása, például a Dzsingiz kán kiállításon. Német ösztöndíjjal Kölnben dolgozott. A St. Denise templom ésaz  Aachen palotakápolna-rekonstrukció legutóbbi eredményei. Somlóhegy pincészet, Veszprém Dubicsányi palota, Devecser magtár és Rudabánya doktori iskola voltak utolsó hivatkozott épületei.

Erik Nobel koppenhágai építész az európai Réz az Építészetben Díj zsűrijének elismerését nyerte el. Munkái a Nordic Architecture, az északi építészet jellegzetes művei. Egy tízszintes főiskolai kollégium homlokzatán piros, sárga és fehér szín alkalmazása dominál a végigfutó erkélyek mögött. Az épület megjelenése egy Alvar Aalto-függönyre emlékeztet. Lapos épület 920 főiskolai hallgatónak. Az észt rádió tervpályázatát megnyerte, de építése még nem kezdődött meg. A rúnákkal rótt gránitkövek Dánia legfontosabb történelmi emlékei. 1000 évvel ezelőtt Jellingben Kékfogú Harald Király állíttatta őket. „L” alakban föléjük nyúló két, vasvázra erősített réz védőtetőt spotvilágítással és szellőzéssel tervezett. A egyszerű üvegdobozok kiválóan oldják meg feladatukat. (A Metszet 2014. évi 1. száma is bemutatta.)

Ebédszünet után Bolle Tham és Martin Videgård stockholmi építészek gerendavázas, tipikus svéd csűr bemutatásával kezdték vetítésüket. A Kalmari Művészeti Múzeum ismertetésével folytatták. A négyszintes épület legfölső emeletén shedtetős bevilágítók alatt található a tágas kiállítótér. (Ez az épület is szerepel a Metszet említett számában.) A Stockholmi Koncerthall klasszicizáló kék épületét tízoszlopos portikusz díszíti. A feladat az épület bővítése volt. A terület növelését, más megoldás nem lévén, a tetőtérben, üvegfedés alatt oldották meg. A nagyteremben adják át a Nobel-díjakat. Utolsó példájuk extrém hotelszoba az erdőben: üvegdoboz, fenyőfa törzsére függesztve.

S következett Mario Botta, akit a Tervlapon közzétett írás így harangozott be: „Nagy durranás a Bálnában”. Múzeumok széles választékát sorakoztatta fel. A tokiói Művészeti Múzeumot egy szűk belvárosi telekre kellett elhelyeznie. A háromszögű telek egyik sarka tompaszöggel zárul. Az épület horizontális tagolású megjelenésével jelzi, hogy nem lakóházról, nem is irodáról vagy hotelről van szó. San Franciscóban a MoMA vörös színű, alacsonyabb, lépcsős épület a sablonos felhőkarcolók között, középen hatalmas, ferdén levágott, kör alakú bevilágítóval, amely a bevetődő fény révén a téren belüli orientálódást segíti elő. A jó építészetnek meg kell mutatnia az értékek hierarchiáját. Baselben, a Rajna parton a Tinguley Múzeumnál félköríves üvegezett galériából a folyó és a város túlpartja szemlélhető a sétáló látogatóknak. Roveredoi Múzeumnál két műemlék épület között belső utca vezet be az üveggel fedett ovális térre. Neuchatel, Dürrenmatt festményei számára egy félköríves, felülvilágított, földalatti kiállítóteret létesített egykori lakóháza mellett, az özvegy kérésére. A világhírű író főműve: a Svájci Nemzeti Bank utolsó vacsorája, a bankárok mind felkoncolva látszanak a képen. A festményt eredeti aranykeretében egy nagy fal közepére helyezte. A többi kép keret nélkül van a falhoz rögzítve. A 19. századi olasz szobrász egykori villájában gipszgyűjteményt mutat be. Jeruzsálemben egy izraeli szobrásznő színekben pompázó, mozgalmas állatalakjait az Állatkert melletti földalatti, Noé bárkája formájú tér fölötti parkban helyezték el. A palesztin és izraeli gyerekek együttjátszását a nyári nagy melegben a hűvös bárkatér teszi lehetővé. Martin Bodmer svájci könyvgyűjtő számára épített különleges, földalatti múzeumot Cologny-ban, Genf mellett. A gyűjtemény Gutenberg első nyomtatott Bibliáját 1452-ből, számos író, költő kéziratát őrzi: Shakespeare, Dante, Goethe. A talajszint fölé mindössze öt bevilágító-üvegdoboz emelkedik két neobarokk ház között. Az emberiség történelmének írásos emlékei, mint fehér madarak, repülnek a térben.

Francesco Borromini, a briliáns itáliai építész születésének 400. évfordulóján, 1999-ben, az építész emlékére a Luganoi tó egy kis mesterséges szigetén a római San Carlo alle Quattro Fontane nevű templom M = 1:1-hez méretű, 33 m magas, félbevágott modelljét 35 ezer, 4 cm vastag fenyődeszkából építette föl. Az építész megérdemelte az emléket, hiszen már 18 évesen tízszer annyit keresett, mint a 17. század más itáliai építészei. Az épületen kívül a megjelenés domináns jellege a kontextusból következik. Szöulban a Samsung cég múzeumait hárman tervezték: Koolhaas, Jean Nouvel és Botta. A szomszédos épületek parkolószintjeit nem tudták egyeztetni. Charlotte, Észak Karolina. Bechtler Museum of Modern Art. A bejárat oszlop alátámasztotta fedett rész. Ticinoban, egy szűk kis utcában régi épületben fosszilis, őskori állatok múzeumát hozta létre, többszintes fedett átriumra szervezve. Tíz éve nyert pályázaton nagyméretű történeti múzeuma Pekingben építés alatt áll. Másik két kínai múzeum mellett lakóhelyén, Mendrisioban, a helyi Építészeti Akadémia számára apró múzeumot tervezett. Befejezésül két eltérő funkciójú épület. Oktogonális szálló egy sziklacsúcson, és 12 oldalas kápolna Ausztriában. Utóbbt a Metszet 2014/1. száma dokumentálja. Az előadót a közönség nagy tapssal köszöntötte.

A kávészünet végén a kvízjátékban résztvevők kérdőíveinek sorsolása következett, amelyeket Albert Dubler UIA elnök húzott ki, aki teljesen semlegesként vett részt a rendezvényen. Az összesen közel egymillió forint értékű tíz díj (köztük nyomtatók, tabletgép stb.) közül néhányat a fiatalabb korosztály nyert.

Kas Oosterhuis holland építész előadásában a vektoriális és digitális épülettervezés fázisait elemezte. Érdekes példákat mutatott. Egy vasúti hídon áthaladó gyorsvonati szerelvény mozgásának hatására a hangvetőfal-elemek sora, mint egy virágszirom-felhő, hullámzott föl, majd a szerelvény elhaladtával visszahullott eredeti, lelógó állapotába. Hollandiában autóút mellett 1,5 km hosszú hangvetőfalat létesítettek, amelynek építésénél az acélcső-tagokat csavarkötésekkel, állványozás nélkül rögzítették egymáshoz. A fal egy részén az építő-fejlesztő fedett térben oldtimer gépjármű bemutató termet hozott létre, mivel ez a hobbija, gyűjti a régi autókat. Szombathelyen Weöres Sándor Színházra készített pályázati tervet. Abu Dhabiban, arab hasonlattal egy agyagtemplom-toronyhoz hasonló, 20 szintes épületet tervezett, szintén csövekből, négyzetes és átlós raszterrel, amelyekből következett az ablakok háromszög alakja. Felfelé a négyzetes raszter méretei csökkennek. A csöveket csavarozással rögzítették egymáshoz. Az előadás befejeztével az előadóterem háromszögű mezőiben a lezárt zsaluelemek  fokozatosan felnyíltak, kilátást engedve az épület környezetébe és a dunaparti panorámára.

A Bálnát az érdeklődőknek Kas Oosterhuis, az építész tervező és Hartvig Lajos DLA, az acél-üveg tető kiviteli terv építész koordinátor cége, a Bánáti-Hartvig Építésziroda Kft. vezetője mutatta be. A látogatók a tetőteraszon is körülnéztek, ahonnét pompás kilátás tárult a szemünk elé. Ezen a részen a csövek üvegfedés nélküliek. Az épület feje déli irányba néz, a Duna folyását követve – magyarázta az építész, miután a közönség észrevételezte, hogy a ház, illetve a Bálna, miért fordít hátat a városközpontnak. A következők találkozási pont az I. emeleti szinten, a Bálna farka előtti üvegfalnál volt. Kérdésemre, hogy fel volt-e állványozva az épület, a tervező azt válaszolta: Igen, mert az eredeti tervekkel ellentétben a csőelemeket nem csavarozással, hanem hegesztéssel rögzítették egymáshoz. Így a felállványozás költségét nem tudták megtakarítani. Hartvig hozzátette, hogy a teherhordó rácsszerkezet kétszeresen görbült felületű. A felette helyet foglaló üveghéjat, vagyis az épület "bőrét" – nem a homlokzatát – csak kompromisszumok árán tudták összehozni, ami azt jelentette, hogy a csomópontokat tárcsákkal takarták el, és a két réteg közötti 2,5 cm-es hézagot fekete masszával kenték ki. Az eredeti terv szerint a természetes szellőzést 350 háromszögű nyíló ablak szolgálta volna. Ám költségcsökkentés céljából hengeres elszívó berendezéseket rögzítettek a mennyezet középtengelyében.

Az előtérben a termékgyártók bemutatóit, valamint a Réz az építészetben című kiállítás tablóit is láthatta a közönség. Különösen hangsúlyosan, frissítőket is kínálva jelentek meg a rendezvény főszponzorai: az Autodesk, a Canon és az Internorm, amelyeknek jelen lévő képviselői a kvízjáték kérdezőinek rohamait is állták – nem csoda, hogy mindig rengetegen voltak körülöttük. Az esemény szponzoraként megjelentek még kiállítással: a Prefa Hungária Kft., a Bauwag Kft. (Schott-képviselet), a Dirickx Kerítés Kft., a Hörmann Hungária Kft. Ezúttal a résztvevők konferenciatáskát is kaptak, melyben a Metszet folyóiraton és a fenti cégek anyagain kívül a további támogatók: az Alukönigstahl Kft., a Mobilane East Europe Kft. és a DuPont ismertetői is bekerültek. A rendezvényt e cégeken kívül a Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. és az Egyes Kiemelt Jelentőségű Budapesti Beruházásokért Felelős Kormánybiztosság, a MÉK, az UIA és a MÉSZ is támogatta.


A kongresszust a résztvevők különösen jól szervezettnek és igen hasznosnak értékelték. A Magyar Építész Kamarától szabadon választott továbbképzés címen az előadásokat meghallgatók 3,5 kreditpontot kaptak. Mario Botta sziporkázóan szellemes, dallamos olasz nyelven tartott előadása a múzeumok gazdag választékáról volt a kongresszus fénypontja. Várjuk a következő évit, a 12. kongresszust.

Timon Kálmán

Summary

International Convention of Architecture – for the eleventh time, on
Culture and Architecture

The Publisher House of the architectural periodical METSZET have arranged his spring International Convention of Architecture on March 8, 2014 for the eleventh time. Nearly 600 architects have registered on the congress. The venue was at Budapest, on the Danube bank shopping and entertaining center „Bálna” (Whale) big lecture hall. The theme was: „Culture and architecture.” Albert Dubler president of UIA was the chair of the congress. László Sáros DLA, president of Association of Hungarian Architects (AHA) has greeted the participants on the occassion of Ybl bicentenary in the Year of Hungarian Architecture.

Five invited foreign architects have presented own projects with high-class projection: Erik Nobel, Coppenhagen, Bolle Tham & Martin Videgård, Stockholm, Mario Botta, Mendrisio, Kas Oosterhuis, Rotterdam. Martha Thorne, Pritzker Architecture Prize, executive manager, Chicago, had a lecture about the museums in the late 20. century. Balázs Fürjes government commissioner had lecture about the Rubik cube project. László Baán the generaldirector of Museum of Fine Arts had lecture about the Liget (www.ligetbudapest.org) Project. Vasáros Zsolt DLA Budapester Technical University had presented own projects. Kas Oosterhuis architect designer and Lajos Hartvig DLA the head of Bánáti-Hartvig local architect studio had presented the building Bálna on site.

The main sponsors of the congress were Autodesk, Internorm and Canon. The participants have held: the International Convention of Architecture in 2014 was useful and successful.

Kálmán Timon

 

Fotó: Szentiváni János

Címkék: