Látványterveken a Déli Körvasút új Népliget állomása
sebesp 2021.01.17.

A Közvágóhíd és a Nádorkert után a Déli Körvasút harmadik új megállójának építészeti tervezése is megindulhat a Paragram Studió és a Sporaarchitects együttműködésével.

A Népliget vasútállomás lehet majd az egyik legfontosabb átszállóhely a Déli Körvasúton közlekedő elővárosi vonatok utasai számára, akár a dél-budai, akár a kelet-pesti agglomeráció irányából érkeznek, itt kapcsolódik ugyanis a vasútvonal az M3-as metróra.

A Kormány döntése szerint a Népliget sarkában megvalósuló vasútállomás legfontosabb feladata az lesz, hogy a Tatabánya, Székesfehérvár, Pusztaszabolcs vagy éppen Gyömrő, Pécel irányából érkező elővárosi vonatok utasai számára közvetlen kapcsolatot jelentsen az M3-as metróhoz az Ecseri úti állomáson vagy a népligeti Volánbusz-pályaudvarhoz, vagy akár a Liszt Ferenc Repülőtérre. Az Üllői út felett áthaladó vasúti hídtól keleti irányba, a Népliget zöldje mellett elhelyezkedő peronokról a közeli lakó területek, irodaházak, a 3-as villamos és az épülő új kézilabda-csarnok is megközelíthetők lesznek. Előzetes terveket a Budapest Fejlesztési Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. három építészirodától kért be, ezek közül választották ki a nyertes pályaművet. A döntés értelmében a Főmterv Zrt., mint a vasútvonal ezen szakaszának tervezője irányításával a Paragram Studió és a Sporaarchitects építészirodák tervezik meg az új budapesti vasúti megállót.

A látványtervek tanúsága szerint faburkolatokkal oldanák a betonfelületek ridegségét, a vasúti vágányok között pedig széles függőleges közlekedők kapnak majd helyet, a peronokat pedig törtvonalú előtetőkkel fednék, mindezzel erős rokonságot vállalva a többszörösen díjazott, Stirling díjra is jelölt londoni London Bridge pályudvar építészeti megoldásaival.

A tervezési munkák során igényesen kell megoldani a helyszín adottságaiból következőn ehézségeket, és védett átközlekedési útvonalat kell biztosítani a vasút és a metróállomás között az utasoknak. Minél rövidebben, fedett sétányon kell majd eljutniuk a vonattól a metróhoz az utasoknak. Ezt szolgálja, hogy az M3-as metró felújítása során az Ecseri út állomásnak egy, a belvároshoz közelebbi új kijárata is megvalósul. A vasút túloldalán a Népliget új, déli kapuja is létrejön. A peronok másik, délnyugati végén is lesz lejárat, erre lehet eljutni majd az új kézilabda csarnokba és a Népliget melletti buszpályaudvarra.

Forrás: delikorvasut.hu/

Címkék: intermodális csomópont, sporaarchitects, vasútállomás, Paragram Studió