A Riyadh Metro megépítésének célja a forgalmi torlódások enyhítése és az egyre növekvő lakosság életminőségének javítása. A napi 3,6 millió utas befogadóképességével a rendszer csökkenti az autófüggőséget és elősegíti a fenntartható közlekedést.
A metró a város legfontosabb kerületeit, üzleti központjait és kulturális nevezetességeit fogja összekötni. A hálózat fő csomópontja az újonnan átadott, Zaha Hadid Architects (ZHA) által tervezett King Abdullah Financial District (KAFD) metróállomás.
A világ leghosszabb vezető nélküli metróvonala
A hullámzó rácsos homlokzatú KAFD metróállomás nemcsak építészetileg izgalmas, hanem technológiai szempontból is jelentős, hiszen kulcsszerepet játszik a világ leghosszabb, 176 kilométer hosszú vezető nélküli tranzitrendszerében, amely 86 állomáson halad át.
Az új metróállomás egy létfontosságú csomópont, amely összeköti a vasúti szolgáltatásokat a buszjáratokkal és a park-and-ride létesítményekkel. Stratégiailag a King Abdullah üzleti negyedben található, és összeköti a kerület végállomását a King Khalid nemzetközi repülőtérrel, valamint közvetlen hozzáférést biztosít a KAFD egysínű skybridge-hez.
Hullámzó homlokzata ellentétes szinuszhullámok ihlette 3D rácsszerkezet
A tervezés legfontosabb alapelve a csatlakoztathatóság volt. Az állomás konfigurációja a vasúti, autós és gyalogos forgalom előrejelző modellezésén alapul, ami a torlódások minimalizálására és a hatékonyság maximalizálására optimalizált elrendezést eredményez.
Az ellentétes szinuszhullámok ihlette, hullámzó, háromdimenziós rácsszerkezet szervezi az épület keringését, egyben meghatározza a metró építészeti identitását is.
A négyemeletes állomás hat vasúti peronja elosztva csatlakozik a busz- és a park-and-ride szolgáltatásokhoz, így a város jelentős multimodális közlekedési csomópontjává válik.
LEED Gold minősítést is kapott
A ZHA úgy optimalizálta az épület kialakítását, hogy maximálisan szem előtt tartotta a fenntarthatósági elveket, mindeközben egyszerűsítette az építési folyamatot.
Az állomás külső burkolata egybeépült a belső szerkezetével, megtámasztva mind a vonatperonokat, mind pedig a viaduktokat. A tolóajtó panelek hűvös légterelőket biztosítanak, míg a nagy hatékonyságú, megújuló energiával működő hűtőrendszer egész nap alkalmazkodik az utasszinthez. Ezeknek a funkcióknak köszönhetően az állomás kiérdemelte a LEED Gold minősítést.
A KAFD metróállomás megnyitásával a rijádi metróhálózat 2024. december 1-jén, vasárnap megkezdte az utasforgalmat.
Képek: Zaha Hadid Architects / Hufton + Crow Photography